|

مقایسه و تفاوت انواع تیرآهن IPB، INP و IPE

تیرآهن یکی از مقاطع پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی است که در اشکال مختلف در بازار وجود دارد.

مقایسه و تفاوت انواع تیرآهن IPB، INP و  IPE

تیرآهن یکی از مقاطع پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی است که در اشکال مختلف در بازار وجود دارد. قبل استعلام قیمت تیرآهن و خرید آن، توصیه می‌شود با انواع تیرآهن و کاربردهای آن آشنا شوید و مقایسه و تفاوت انواع تیرآهن IPB، INP و  IPE را در اولویت خود قرار دهید.

به‌طورکلی تیرآهن از نظر ظاهری به دودسته کلی H و I تقسیم‌بندی می‌شوند. تفاوت در ظاهر تیرآهن، بالطبع باعث ایجاد تفاوت در ویژگی‌های آن نیز می‌شود. در ادامه این مطلب به مقایسه و تفاوت انواع تیرآهن IPB، INP و  IPE خواهیم پرداخت.

Ipe-inp-ipb-differences (1)

نحوه تشخیص تیرآهن های مختلف

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفته شد تیرآهن‌ها به دو شکل I و H تقسیم می‌شود. از تیرآهن‌هایی که در دسته I قرار می‌گیرند، می‌توان به سری IPE و INP اشاره کرد.

درگذشته استفاده از تیرآهن‌های I شکل رایج بود؛ اما بعدها، ساختمان‌سازان به این نتیجه رسیدند که نمی‌توان فقط به مقاومت این تیرآهن اکتفا کرد، به همین دلیل تیرآهن‌های H شکل وارد کار شدند تا توانایی و تحمل کشش گزینه دیگری باشد که برای ساخت ساختمان موردتوجه قرار می‌گیرد.

استانداردهای تیرآهن

از لحاظ استاندارد، تیرآهن‌ها را به چند دسته کلی تقسیم می‌کنند. ما در ادامه قصد داریم 3 استاندارد مهم تیرآهن را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم.

استاندارد IPE

در تیرآهن استاندارد IPE، ضخامت بال تغییر نمی‌کند، یعنی ضخامت در طول بال‌ها ثابت است. همچنین در قسمت بال، شیب وجود ندارد که از ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود. به همین دلیل در ایران بیشتر از این نوع تیرآهن استفاده می‌شود.

در بحث مقایسه و تفاوت انواع تیرآهن IPB، INP و  IPE می‌توان گفت که ضخامت بال‌ها یکی از تفاوت تیرآهن‌های IPE و INP محسوب می‌شود. در استاندارد INP، بال‌ها شیب‌دار و ضخامت یکسان است.

تیرآهن INP

تولید این محصول عمدتاً در کشورهای چین و روسیه انجام می‌شود و جزء تیرآهن‌های I شکل با بال‌هایی با ضخامت متغیر است. یعنی هرچقدر فاصله از جان تیرآهن بیشتر، ضخامت بال کمتر است.

ارتفاع این تیرآهن بین 80 تا 600 میلی‌متر است و عمدتاً در سدسازی، ساختمان‌سازی، پل‌سازی، اسکله‌سازی و برج‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. تحمل بار تیرآهن‌های INP نسبت به IPE کمتر است و به همین دلیل قیمت تیرآهن INP پایین‌تر است.

تیرآهن IPB

این تیرآهن معمولاً به شکل H یا هاش است که بال‌های پهن و ارتفاع بین 100 تا 1000 میلی‌متر دارد و بیشتر برای ساخت ستون‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انواع تیرآهن هاش به سه دسته سبک، متوسط و سنگین تقسیم می‌شود و با فولادهای ST44، ST52 و ST37 تولید می‌شود. تحمل ظرفیت بار تیرآهن IPB نسبت به انواع دیگر آن بیشتر و بالطبع قیمت هاش بالاتر است.

Ipe-inp-ipb-differences (3)

کاربرد انواع تیرآهن

یکی از پرکاربردترین مقاطع در صنعت ساختمان‌سازی، تیرآهن است که کاربردهای فراوانی دارد. از جمله کاربردهای تیرآهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت سازه‌های مرتفع
  • اتصال چندین قطعه به هم
  • نصب و اجرای آسان و سریع
  • پیش‌ساخته بودن
  • استفاده در سازه‌های کوچک به‌صورت دوبل به‌عنوان ستون
  • ارتقا آن پس از ساخته‌شدن ساختمان
  • اشغال فضای بسیار کم نسبت به بتن
  • وزن کمتر نسبت به بتن

فرق انواع تیرآهن IPB، INP و  IPE

درک‌کردن تفاوت استانداردهای مختلف تیرآهن، یک نیاز اساسی برای مهندسین عمران محسوب می‌شود؛ زیرا مهندسان عمدتاً در ساخت‌وسازها از تیرآهن استفاده می‌کنند و تیرها و ستون‌ها را در ابعاد مختلف می‌سازند؛ بنابراین باید با مقایسه و تفاوت انواع تیرآهن IPB، INP و  IPE آشنا باشند.

تفاوت در ظاهر

تیرآهن IPE به بال نیم پهن موازی معروف و شبیه I انگلیسی است. ضخامت بال‌ها در ابتدا و انتهای آن هم اندازه است. این تیرآهن جزء تیرآهن‌های پرمصرف و معمولی محسوب می‌شود.

تیرآهن IPB شبیه به حرف H انگلیسی و به بال پهن موازی معروف است.

تیرآهن IPN به تیرآهن بال باریک شیب‌دار معروف و از لحاظ ظاهری، هرچقدر فاصله از جان تیر بیشتر، از ضخامت بال‌ها کم و شیب ملایمی در محصول ایجاد می‌شود.  

 تفاوت انواع تیرآهن IPB، INP و  IPE به طور خلاصه

  • ضخامت مقاطع H بیشتر و از نوع سنگین است.
  • ساختن مقاطع H زمان کمتری می‌برد.
  • مقاطع H را می‌توان در طول‌های مختلف تولید کرد. عمدتاً تولید این مقاطع در طول‌های بلند انجام می‌شود.
  • استحکام مقاطع H بسیار بالاست و در برابر نیروهای خمشی و برشی مقاوم است.
  • به علت سنگین بودن مقاطع H و همچنین پهن بودن بال‌ها، معمولاً به‌عنوان تکیه‌گاه عمودی و ستون استفاده می‌شود. وجود بال‌های پهن، تحمل تنش‌های جانبی را بیشتر می‌کند.

Ipe-inp-ipb-differences (4)

کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن در ایران

یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید تیرآهن در تهران، کارخانه ذوب‌آهن است. در این کارخانه انواع تیرآهن در سایزهای 12 تا 32 به‌صورت سبک‌وسنگین تولید می‌شود.

وزن تیرآهن‌های تولید شده در این کارخانه نزدیک به جدول وزنی اشتال است. علاوه بر این کارخانه، کارخانه‌های دیگری نیز مشغول تولید تیرآهن هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • شرکت فولاد خوزستان تولیدکننده تیرآهن 14 و 16 است.
  • شرکت فولاد البرز - فایکو تولیدکننده تیرآهن 14 تا 24 است که مشتریان زیادی دارد.
  • شرکت فولاد ناب تبریز تیرآهن‌های نیمه سبک‌وسنگین اروپایی را تولید می‌کند.
  • شرکت فولاد صنعت بناب معروف به شاهین بناب تولیدکننده تیرآهن معمولی با گرید ST37 و ST44 و تیرآهن نیمه سبک است.
  • شرکت جهان فولاد غرب کرمانشاه، تیرآهن 14 و 16 را با گرید ST37 تولید می‌کند.
  • نورد فولاد یزد احرامیان، تولید تیرآهن‌هایی در سایز 14 تا 22 را انجام می‌دهد.
  • کارخانه نورد آریان فولاد بوئین‌زهرا، تولیدکننده سایز 14 تا 27 است.
  • مجتمع ظفر بناب هم تیرآهن IPE و INP را تولید می‌کند.

برای خرید بهترین نوع تیرآهن می‌توانید قیمت تیرآهن اصفهان را استعلام کنید. همچنین برای مشاوره با کارشناسان آیرومارت به شماره 02145306 تماس بگیرید.

پیشنهاد ما به شما این است که برای خرید تیرآهن در مورد مقایسه و تفاوت انواع تیرآهن IPB، INP و  IPE اطلاعات کافی کسب کنید. زیرا خرید تیرآهن هم مانند دیگر مقاطع فولادی دیگر نیاز به‌دقت فراوان دارد.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم مقایسه و تفاوت انواع تیرآهن IPB، INP و IPE را برای شما به شکل مختصر و مفید توضیح دهیم.

همان‌طور که گفته شد استانداردهای مختلفی برای تولید تیرآهن وجود دارد؛ اما این استانداردها به معنی بی‌ارزش بودن یا کم کاربرد بودن تیرآهن‌های دیگر نیست؛ بلکه کارایی تیرآهن‌های دیگر را متفاوت می‌کند.

سایز و وزن تیرآهن‌ها از فاکتورهای دیگر تفاوت انواع تیرآهن محسوب می‌شود.

به‌خاطر داشته باشید برای خرید انواع تیرآهن با استانداردهای متفاوت به بازرگانی‌های معتبر مراجعه کنید تا علاوه بر کیفیت، قیمت مناسب هم داشته باشد.

بازرگانی آیرومارت از جمله بازرگانی‌هایی است که تمام مقاطع فولادی را به بازار عرضه می‌کند و برای رفاه حال مشتریان، فروش خود را به‌صورت اعتباری، همراه با تضمین کیفیت و سلامت مقاطع ارائه می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها