|

آشنایی با Crawl Budget و روش های افزایش آن

هدف از ساخت سایت احتمالا افزایش حجم فروش یک کسب و کار می‌باشد. به همین منظور دیده شدن سایت، تمامی صفحات و محصولات از اهمیت زیادی برخوردار است. برای دیدن شدن سایت، لازم است که تمامی صفحات در گوگل ایندکس شوند و رتبه دریافت کنند.

در صورتی که خزنده‌ها نتوانند وارد صفحات سایت شما شوند و آن‌ها را کرال کنند، صفحات شما ایندکس نخواهند شد. اینجاست که بودجه خزش یا همان crawl budget اهمیت پیدا می‌کند. در صورتی که شما با بودجه خزش آشنایی داشته باشید و روش های افزایش آن را بدانید، می‌توانید با سرعت بیشتری صفحات خود را ایندکس کنید و برای بدست آوردن بهترین رتبه‌ها تلاش کنید.

کراول بادجت چیست

بودجه خزش یا crawl budget چیست؟

تعداد زیادی سایت وجود دارند که می‌خواهند محتوای آن‌ها در وب ایندکس شده، دیده شود و رتبه دریافت کند. به همین منظور نیز گوگل تصمیم گرفت که به هر سایت مقدار معینی وقت جهت خزش و بازدید از صفحات اختصاص بدهد. به همین منظور نیز برای هر سایت بودجه مشخصی جهت خزش وجود داشته و تعداد مشخصی صفحه کرال می‌شوند.

به عنوان مثال crawl budget یک سایت می‌تواند به اندازه 10 صفحه در هر روز باشد. این بدان معناست که در هر روز تنها 10 صفحه از این سایت کرال خواهند شد. بودجه خزش شما می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. به همین جهت بهتر است که با crawl budget آشنایی پیدا کنید و روش‌های افزایش آن را بیاموزید تا بتوانید تمامی صفحات خود را ایندکس کنید.

دلیل به وجود آمدن crawl budget

همانطور که توضیح دادیم، تعداد سایت‌هایی که در سطح وب بوجود می‌آیند و هر روز تعداد صفحات بیشتری ایجاد می‌کنند که باید کرال شده و ایندکس شود، بسیار زیاد است. گوگل هم برای بررسی تمام سایت‌های موجود در سطح وب، نیاز دارد که به هر سایت به اندازه معینی بودجه خزش اختصاص دهد.

به همین منظور نیز crawl budget برای مدیریت این شرایط ایجاد شد. با این برنامه ریزی، گوگل می‌تواند به تمامی سایت‌ها سر زده و بداند که دقیقا باید برای هر سایت چه میزان زمان بگذارد.

دلیل اهمیت crawl budget یا بودجه خزش

crawl budget یکی از فاکتورهای مهم در سئو است که متخصصین سئو در مشهد به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. اما تمامی افراد نتوانسته‌اند اهمیت آن را درست درک کنند. هر صفحه از سایت برای دیدن شدن و موثر واقع شدن باید کرال شده و ایندکس شود. در غیر این صورت انگار همچین صفحه‌ای اصلا وجود ندارد.

حال تصور کنید که شما به نرخ خزش سایت خود توجه نکنید و تعداد صفحه بی ارزش تولید و منتشر نمایید. این اقدام باعث می‌شود بودجه شما تمام شده و صفحات با اهمیت شما کرال نشوند. crawl budget در موارد زیر اهمیت بیشتری دارد و باید به آن توجه نشان داد:

  • سایت‌های بزرگ

یکی از جاهایی که crawl budget اهمیت زیادی دارد، سایت‌های بزرگ است. این سایت‌ها به دلیل تعداد زیاد صفحه‌ای که دارند، باید بتوانند بودجه خزش خود را افزایش دهند تا تمامی صفحات آن‌ها ایندکس شده و دیده شود.

what is crawl budgetr

  • افزودن تعداد زیادی صفحه

در صورتی که بخواهید به صورت یک جا تعداد زیادی صفحه به سایت خود اضافه نمایید. به عنوان مثال در شرایطی که برای طراحی مجدد سایت خود از یک متخصص طراحی سایت در مشهد کمک گرفته‌اید و می‌خواهید همه صفحات طراحی شده را مجدد و به صورت یکجا ایندکس کنید، این مشکل به وجود خواهد آمد.

  • تعداد بالا ریدایرکت

در برخی شرایط، به دلیل برخی مشکلات، ممکن است که شما احتیاج داشته باشید تعداد زیادی از صفحات سایت را ریدایرکت کنید. در این شرایط باید حتما به crawl budget سایت توجه داشته باشید. زیرا صفحات ریدایرکت شده از بین برنده و مصرف کننده شدید بودجه خزش هر سایت هستند.

راهکار افزایش crawl budget

حال که به اهمیت بودجه خزش در سایت پی بردید، می‌خواهیم که بهترین راه‌های افزایش crawl budget را به شما بیاموزیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها تمامی صفحات سایتتان را ایندکس کرده و در دسترس مخاطبان خود قرار دهید.

بهینه سازی خطاهای سایت

یکی از راهکارهای پر اهمیت برای افزایش crawl budget می‌تواند بهینه سازی خطاها باشد. در صورتی که به دلیل وجود خطا گوگل تشخیص دهد که سایت مفید نیست و نیازی به بودجه خزش بیشتر ندارد، مقدار crawl budget سایتتان را کاهش می‌دهد. این خطاها ممکن است در بخش سئو داخلی و یا سئو تکنیکال سایت ظاهر شوند که خوب است آن‌ها را رفع نمایید.

نو ایندکس کردن بخش‌های غیر ضروری سایت

یکی دیگر از مواردی که در افزایش crawl budget اهمیت دارد، نو ایندکس کردن صفحاتی است که نیاز به دریافت ورودی ندارد. شما می‌توانید با noindex کردن این صفحات از کرال شدن بیهوده آن‌ها جلوگیری کرده و بودجه خزش را به صفحات مهم سایت اختصاص دهید.

کاهش صفحات ریدایرکت در سایت

بهتر است تا حد ممکن از ریدایرکت 301 در سایت استفاده نکنید. با انتقال کاربر از یک صفحه به صفحه‌ای دیگر به وسیله ریدایرکت، نرخ خزش سایت شما کاهش پیدا خواهد کرد.

بهینه سازی لینک سازی داخلی

توجه داشته باشید که ربات‌های گوگل به صفحاتی که به آن‌ها لینک داده شده، اهمیت زیادی می‌دهند. به همین منظور شما می‌توانید با لینک سازی داخلی و یا حتی خارجی بر اهمیت یک صفحه افزوده و سرعت ایندکس آن را بهبود ببخشید.

منبع

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها