|

ماستیک پلی اورتان؛ قوی‌ترین چسب برای عایق کاری مخازن آب

اگر به ‌دنبال درزگیر مقاوم در برابر آب هستید، چسب ماستیک پلی اورتان یک گزینه فوق ‌العاده کاربردی است

ماستیک پلی اورتان؛ قوی‌ترین چسب برای عایق کاری مخازن آب

اگر به ‌دنبال درزگیر مقاوم در برابر آب هستید، چسب ماستیک پلی اورتان یک گزینه فوق ‌العاده کاربردی است، به ‌طوری که می‌تواند جایگزین درزگیرهای سیلیکونی باشد. این نوع چسب بر پایه پلی‌اورتان تولید می‌شود و مهم‌ترین ویژگی آن انعطاف‌پذیری بالاست. از ماستیک پلی‌اورتان می‌توان به ‌عنوان یک درزگیر و چسب قدرتمند استفاده‌ کرد. البته این ماده خصوصیات دیگری هم دارد که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

 

 

ماستیک پلی اورتان چیست؟

این محصول به ‌منظور آب‌بندی و چسباندن سطوحی که با آب سر و کار دارند، استفاده می‌شود. به طور مثال از ماستیک پلی اورتان برای مخازن آب و سایر وسایلی که با آب و رطوبت سر و کار دارند، استفاده می‌شود. این چسب برای سطوح خشک نیز کاربرد دارد و نوعی درزگیر و چسب به ‌حساب می‌آید. چسب ماستیک پلی اورتان به ‌صورت مایع، امولسیون، پودر، الاستومر و یا فوم در بازار موجود است که برحسب نوع کاربرد می‌توان از یک شکل آن استفاده‌ کرد.

برای مثال از درزگیر پلی اورتان کارتریج ABC 915fc که به‌ صورت خمیری است، می‌توان برای سطوح مختلف از جمله بتن، سنگ، فلزات، آجر و سرامیک، فایبرگلاس، استیل، سمنت برد، گالوانیزه و فلاشینگ استفاده‌ کرد. قیمت چسب ماستیک پلی یورتان با توجه به برند و شرکت سازنده آن متفاوت است. مهم‌ترین ویژگی چسب‌های ماستیک پلی اورتان، داشتن انعطاف‌پذیری و خاصیت کشسانی است و می‌تواند برای منافذ با اندازه‌های مختلف استفاده شود.

 

دلایل استفاده از ماستیک پلی اورتان

این نوع چسب‌ها بین 5 تا 10 سال دوام دارند، در حالی که چسب‌های سیلیکونی دو برابر این میزان عمر می‌کنند؟ پس چرا اغلب مصرف‌کنندگان، ماستیک پلی اورتان را به چسب‌های سیلیکونی و اسیدی ترجیح می‌دهند؟ این محصول ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به سایر چسب‌ها متمایز می کند:

·مقاومت و چسبندگی بالا

اولین مزیت چسب‌های ماستیک پلی‌اورتان، داشتن قدرت چسبندگی بر روی سطوح مختلف است. این محصول به ‌دلیل انعطاف‌پذیری در برابر لرزش و ارتعاش مقاومت بسیار بالایی دارد. خرید انواع چسب ماستیک پلی اورتان به دلیل مقاومت در برابر نفوذ رطوبت پیشنهاد می‌شود، چون با این ویژگی‌ می‌توان از آن برای محیط های مرطوب هم استفاده کرد.

·خشک شدن در هوای خشک محیط

این چسب‌ها تک جزئی و بدون نیاز به مواد اضافه هستند. به ‌عبارت دیگر، برای خشک شدن چسب‌های ماستیک پلی‌اورتان نیازی به اضافه کردن ماده خاصی نیست. بنابراین کافی است برای چند ساعت (نهایت 24 ساعت) در دمای معمولی محیط قرار بگیرد تا خشک شود.

·عدم شُره کردن ماستیک

وقتی از ماستیک پلی اورتان روی درز سطوح مختلف بزنید، شره نمی‌کند و به ‌صورت روان به همان قسمتی که مورد نظر شماست، می‌چسبد. کافی است بعد از تمام شدن کار، آن را به حال خود رها کنید تا به همان حالتی که چسب روی درز قرار گرفته ‌است، باقی بماند.

·غیرسمی بودن

چسب‌های ماستیک پلی‌اورتان با استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک تولید می‌شوند. در فرمولاسیون این نوع چسب‌های ضدآب هیچ نوع ترکیب سمی وجود ندارد و بنابراین بهترین گزینه برای آب بندی مخازن آب آشامیدنی هستند.

·قابلیت استفاده برای بتن و فلز

هر چسبی برای سطوحی مثل فلز و بتن قابل استفاده نیست و برای این قسمت‌ها باید از مواد خاصی استفاده شود. در فلزات بیشتر از روش جوشکاری و در بتن هم از مصالح استفاده می‌کنند. اما با وجود این چسب مقاوم به ‌راحتی می‌توان از آن‌ها برای این سطوح نیز استفاده‌ کرد.

·انعطاف ‌پذیری و استحکام فرسایشی بالا

از دیگر ویژگی‌ها و مزیت‌های ماستیک پلی اورتان باید به انعطاف ‌پذیری بالا، عدم تأثیرپذیری از تغییرات دمایی و استحکام فرسایشی بالای آن اشاره کنیم. این چسب در برابر مواد نفتی و شیمیایی مختلف نیز مقاوم است و با گذشت زمان روی آن فرسایش یا کهنگی دیده نمی‌شود.

1

 

نحوه استفاده از درزگیر ماستیک پلی اورتان

برای افزایش ماندگاری و جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت، باید قبل از استفاده سطح مورد نظر را به طور کامل تمیز کنید. وجود چربی، ذرات گرد و غبار و حتی رطوبت در سطح باعث کاهش مقاومت این چسب درزگیر می‌شود. با تمیز کردن سطح، چسبندگی آن روی سطوح مختلف بالا می‌رود. برای برخی سطوح مثل بتن قدیمی باید قبل از زدن چسب، از پرایمر استفاده ‌کنید که بعد از آن کاربرد ماستیک پلی اورتان مانعی ندارد و می‌تواند به طور کامل سطح بتن را پوشش دهد.

 

نکات مهم خرید ماستیک پلی اورتان

ماستیک پلی اورتان یکی از بهترین و مقاوم‌ترین چسب و درزگیر است که از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری می‌کند. این محصول انواع مختلفی دارد و برندهای زیادی از جمله آنتیا، سیکا و ای بی سی در این زمینه فعالیت دارند. طبق توصیه گروه بازرگانی رایمند تجارت برای خرید این محصول باید به ویژگی‌های زیر دقت داشته‌ باشید:

  • قابل استفاده برای سطوح مختلف

  • عدم کاهش حجم بعد از خشک شدن

  • مقاومت در برابر دمای پایین و بالا

  • آنتی باکتریال بودن محصول

  • نداشتن ترک‌ خوردگی

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها