|

روش های پیشبینی قیمت ارز در بازار جهانی فارکس

نوسان قیمت ارزهای خارجی در برابر یکدیگر، فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری و کسب سود در بازار مالی فارکس است. کافی است روشهای پیشبینی قیمت در این بازار را بدانید تا بتوانید به شکلی اصولی و مطمئن در آن سرمایه گذاری کنید.

روش های پیشبینی قیمت ارز در بازار جهانی فارکس

نوسان قیمت ارزهای خارجی در برابر یکدیگر، فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری و کسب سود در بازار مالی فارکس است. کافی است روشهای پیشبینی قیمت در این بازار را بدانید تا بتوانید به شکلی اصولی و مطمئن در آن سرمایه گذاری کنید.

فارکس؛ بزرگترین بازار مالی جهانی

بازار تبادل ارزهای خارجی (Foreign Exchange Market) یا فارکس، یک بازار غیرمتمرکز است که تمام مردم جهان می توانند در آن به صورت کوتاه مدت، میان مدت و یا بلندمدت سرمایه گذاری کنند. این بازار که حجم روزانه معاملات در آن، ارزشی برابر با تقریبا 7 تریلیون دلار دارد، نقدشوندگی (Liquidity) بسیار بالایی دارد. قابلیت نقدشوندگی بالا، امکان تبدیل شدن سرمایه به پول نقد را در مدت زمان کوتاهی فراهم می کند. در این بازار، ارز کشورها به صورت جفتی در برابر یکدیگر معامله می‌شوند و به همین دلیل به فارکس، بازار جفت ارزها هم گفته می‌شود.

قدرت پیشبینی قیمت این جفت ارزها، امکان کسب ثروت را برای سرمایه گذاران حرفه ای که از دانش کافی در این زمینه برخوردار هستند، به وجود آورده است. در ادامه راه‌هایی که برای حرفه ای شدن در این بازار به آنها نیاز دارید را توضیح می‌دهیم.

روشهای پیشبینی قیمت

                                                              کاربرد

تحلیل تکنیکال

تحلیل قیمت با اندیکاتورها، الگوها، مفاهیم و ...

پرایس اکشن

تحلیل قیمت با الگوها و مفاهیم و ...

تحلیل فاندامنتال

تحلیل قیمت با داده‌های اقتصادی و اخبار سیاسی

استراتژی معاملاتی

محل دقیق ورود به معامله و خروج از آن بر اساس ترکیب موثر تمام تحلیل‌ها، مدیریت ریسک و روان‌شناسی

 

 

۱- پیشبینی قیمت با تحلیل تکنیکال

یکی از روشهای رایج برای پیشبینی قیمت در بازارهای مالی جهانی، استفاده از تحلیل تکنیکال است. تحلیل تکنیکال، علمی است که با استفاده از داده های مربوط به قیمت و زمان در قالب نمودارها، امکان پیشبینی قیمت در آینده را برای سرمایه گذاران فراهم می کند. در این شاخه از تحلیل، ابزارها (مثل انواع فیبوناچی ها)، اندیکاتورها (مثل مکدی و ایچیموکو)، الگوها (مثل الگوهای هارمونیک و الگوهای شمعی ژاپنی) و مفاهیم (مثل خطوط روند و مناطق حمایت/مقاومت) مختلفی وجود دارند که آشنایی با آنها و تسلط به استفاده از ترکیب موثری از آنها در بازار فارکس برای بالا بردن احتمال پیشبینی درست قیمت الزامی است.

۲- پیشبینی قیمت با پرایس اکشن

علاوه بر تحلیل تکنیکال، استفاده از پرایس اکشن یکی دیگر از مواردی است که به افراد در پیشبینی درست قیمت کمک می کند. با آموزش پرایس اکشن و ترکیب آن با تحلیل تکنیکال می توانید از قدرت هر دوی آنها برای پیشبینی قیمت استفاده کنید. پرایس اکشن در واقع شاخه ای از تحلیل تکنیکال به حساب می آید که به جای استفاده از اندیکاتورها، بیشتر تمرکز خود را بر مفاهیم تحلیل تکنیکال مثل حمایت و مقاومت و الگوها مثل الگوهای شمعی ژاپنی می گذارد.

۳- پیشبینی قیمت با استراتژی معاملاتی

برای انجام درست پیشبینی قیمت و رسیدن به ثروت در فارکس باید از ترکیب تحلیل تکنیکال، پرایس اکشن، تحلیل فاندامنتال، قوانین مدیریت ریسک و سرمایه و روان شناسی معاملات استفاده کنید. استفاده از یک چنین ترکیبی باید حتما در قالب یک استراتژی جامع معاملاتی صورت بگیرید. افراد زیادی هستند که با تصور حرفه ای شدن در فارکس، بدون استفاده از یک استراتژی معاملاتی موفق و سودده دست به معامله کردن می زنند و متاسفانه بخشی یا همه سرمایه خود را در این بازار از دست می دهند.

استراتژی CTS، یک استراتژی جامع معاملاتی است که با در نظر گرفتن ترکیب تمام مواردی که پیش از این گفتیم، بهترین نقاط برای ورود به معامله را شناسایی کرده و به شما در نحوه مدیریت معاملات، تنظیم مقدار سود و ضرر، چگونگی ورود به معامله و خروج از آن، کنترل احساسات، مدیریت ریسک و ... کمک می کند تا شما را به سوددهی برساند. با مراجعه به آدرس اینترنتی www.amoozesh-boors.com می توانید جزئیات این استراتژی سودده و مطالب بسیار مفید دیگری درباره تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن یاد بگیرید.

۴- پیشبینی قیمت با تحلیل فاندامنتال

در قسمت قبلی به تحلیل فاندامنتال یا بنیادی اشاره کردیم. تحلیل بنیادی در بازار جهانی فارکس، دانشی است که با استفاده از آن می توان ارزش ذاتی ارزها را تخمین زده و بر مبنای آن، قیمت جفت ارزها را در آینده پیشبینی کرد. در این تحلیل از فاکتورهایی مثل نرخ بهره، نرخ تورم، درصد بیکاری، میزان تولید ناخالص ملی و ... برای تعیین سلامت اقتصادی یک کشور استفاده می شود. هرچه اقتصاد یک کشور قوی تر باشد، ارزش ارز آن بیشتر و هر چه اقتصاد یک کشور ضعیف تر باشد، ارزش ارز آن، کمتر می شود.

به طور کلی می توان گفت، تحلیل‌گران با بیشتر شدن ارزش ذاتی ارز یک کشور، به امید افزایش قیمت آن در آینده، آن ارز را می خرند اما از آنجایی که فارکس، بازاری دوطرفه است اگر سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که ارزش ارز یک کشور کاهش پیدا خواهد کرد، آن را می فروشند تا با کاهش قیمت آن سود کنند.

۵- پیشبینی قیمت و تمرین سرمایه گذاری در حساب های مجازی

اگر برای اولین بار است که می خواهید در بازار بین المللی فارکس سرمایه گذاری کنید، باید ابتدا تمام مواردی که پیش از این توضیح دادیم را یاد بگیرید. اگر برای یادگیری موارد بالا از مراجع معتبر که به شکل اصولی و کاربردی، سرمایه گذاری در فارکس را آموزش می دهند، استفاده کنید فرآیند یادگیری این تحلیل ها بسیار کوتاه و آسان می شود.

خوشبختانه در بازار فارکس، امکان استفاده از حساب های دمو یا مجازی وجود دارد. در این حساب‌های دمو شما می توانید با پول مجازی در محیط واقعی فارکس معامله کنید و بدون این که به شکل واقعی سود یا ضرر کنید، آموخته‌های خود را در عمل محک بزنید.

کدام روش قیمت را به شکل دقیق‌تری پیشبینی می‌کند؟

پیشبینی قیمت در تمام بازارهای مالی با استفاده از تحلیل تکنیکال، فاندامنتال، پرایس اکشن، مدیریت ریسک و سرمایه و روان شناسی معاملات صورت می گیرد. هیچ کس حتی ثروتمندترین سرمایه گذاران فارکس، هیچ وقت ادعای پیشبینی 100 درصدی قیمت را نداشته‌اند چون چنین چیزی محال است اما استفاده از یک استراتژی جامع معاملاتی که درصد سوددهی بسیار بالایی داشته باشد، روشی اصولی برای معامله کردن و رسیدن به ثروت در بازارهای مالی جهانی است.

در استراتژی CTS، با ترکیب این موارد و استفاده از قوانین مدیریت ریسک، میزان سود در بیشترین حد ممکن و میزان ضرر در کمترین حد آن نگه داشته می شود. در این روش، با تنظیم دقیق حد ضرر یا استاپ لاس (محل خروج از معامله در صورت حرکت قیمت برخلاف جهت معامله) به اندازه یک درصد از کل سرمایه نه تنها خطر از دست دادن سرمایه به هیچ وجه وجود نخواهد داشت بلکه با تنظیم نسبت حد سود به ضرر، امکان رسیدن به سود، بسیار زیاد خواهد شد. این استراتژی در طول سالها استفاده افراد مختلف از آن ثابت کرده است که همواره سودساز بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها