|

فارکس چیست و چگونه وارد آن شویم؟

بسیاری این بازار را به بازار بورس تشبیه می‌کنند، اگرچه تشابهاتی وجود دارد، اما تفاوت فارکس و بورس از زمین تا آسمان است.

فارکس چیست و چگونه وارد آن شویم؟

فارکس چیست؟

احتمالا بارها نام فارکس را شنیده‌اید اما اگر از شما دقیقا بپرسند که فارکس چیست شاید نتوانید جواب دقیقی به آن بدهید. در این مقاله قصد داریم تا به صورت خلاصه اما کاربردی، معنا و مفهوم بازار فارکس را برای شما شرح دهیم. بسیاری این بازار را به بازار بورس تشبیه می‌کنند، اگرچه تشابهاتی وجود دارد، اما تفاوت فارکس و بورس از زمین تا آسمان است. در بازار بورس، شما می‌توانید یک نماد معاملاتی را خریداری کنید که این نماد بعد از طی کردن مراحل دشوار، در لیست بورس عرضه شده است. همواره تعداد سهام قابل معامله محدود بوده و احتمالا برای خرید باید در صف خرید منتظر مانده و برای فروش نیز باید منتظر بمانید تا خریداری پیدا شود. اما در فارکس، چنین چیزی وجود ندارد. معاملات فارکس بر اساس نوعی قرارداد به نام معاملات CFD انجام شده که به معنای قرارداد مابه‌التفاوت است. بدین ترتیب، هر آنچه که در سطح جهانی دارای قیمت مشخصی بر اساس ارزهای مرجع (دلار، یورو، پوند) باشد، می‌تواند در این بازار عرضه شود. طبیعتا زمانی این نمادها برای خرید و فروش عرضه می‌شوند که قابلیت تحلیل و کسب درآمد وجود داشته باشد. نتیجتا نیز حداقل 250 نماد معاملاتی در بازار فارکس لیست شده و در اختیار تریدرها قرار گرفته‌اند.

 

تشابه بازار فارکس و سهام

در هر دو بازار، نیاز به یک واسطه وجود داشته که عملیات خرید و فروش را بر عهده بگیرد. این واسط در بورس با نام کارگزاری و در فارکس با نام بروکر شناخته می‌شود. کارگزار و فارکس هر دو وظیفه‌ی میزبانی از معاملات را بر عهده داشته و هر دو نیز در ازای انجام هر معامله، بخش اندکی را به عنوان کارمزد خود دریافت خواهند کرد. در هر دو بازار، برای انجام شدن معاملات باید یک خریدار و یک فروشنده توسط واسط به یکدیگر مرتبط شده تا معامله انجام شود. برای انجام معاملات در هر دو بازار، نیاز به استفاده از یک پلتفرم معاملاتی وجود دارد که خرید و فروش در آن اجرا و ثبت شود. این تنها شباهت‌های میان بازار فارکس و بازار سهام است. اما تفاوت‌های این دو بازار بسیار بیشتر است.

 

تفاوت بازار فارکس و سهام

بیشتر تفاوت‌های این دو بازار، بخاطر تفاوت خدمات بروکر و کارگزاری است. بروکرها می‌توانند بیش از چند صد نماد معاملاتی را در اختیار تریدرهای خود قرار دهند. در زمان‌هایی که شما قصد خرید یا فروش یک دارایی را داشته، اما کسی مایل به انجام معامله نیست، بروکر خود طرف دیگر معامله قرار خواهد گرفت تا بتواند معامله شما را به صورت آنی باز کرده و یا ببندد. کارگزاری‌های فارکس یا همان بروکرها، خدمتی با نام اهرم یا همان لوریج را ارائه می‌کنند که در حقیقت همانند وام گرفتن از بروکر است. برای مثال، هنگامیکه شما با سرمایه‌ی صد دلاری وارد این بازار شوید، می‌توانید تا سقف 1،000 برابر وام دریافت کرده و با این موجودی وارد معاملات شوید. این وام از آنجایی به سادگی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد که بروکر اجازه نخواهد داد هیچ معامله‌ای بیش از مبلغ اصلی سپرده، وارد ضرر شود. بنابراین، هر معامله تا زمانی باز خواهد ماند که یا در سود باشد و یا میزان ضرر کلی معاملات، کمتر از اصل مبلغ سپرده باشد.

در فارکس، علاوه بر نمادهای مربوط به سهام شرکت‌های بین‌المللی، امکان معامله کردن شاخص بورس، نمادهای مربوط به انرژی (نفت و گاز)، جفت ارزها (خرید و فروش ارز)، کالاهای اساسی زندگی (پنبه، گندم، کتان، سویا، قهوه و ...)، فلزات گران بها (طلا، نقره، مس، پلاتین و ...) و رمزارزها نیز فراهم شده است. بدین ترتیب، افتتاح حساب فارکس در یک کارگزاری معتبر به تریدر اجازه خواهد داد که هر زمان که بخواهد، برروی هر دارایی معامله نماید. بنابراین، هنگامیکه تحلیل‌های شما بیانگر افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی است، به راحتی می‌توانید از پلتفرم معاملاتی خود، نفت را خریداری کرده و در زمان مناسب بفروشید. یا برای مثال اگر تحلیل‌ها بیانگر افت قیمت طلا هستند، می‌توانید آن را بفروشید. بازار فارکس یک بازار دو طرفه بوده که به تریدر اجازه خواهد داد هم در زمان افزایش قیمت‌ها و هم در زمان کاهش قیمت‌ها، درآمد کسب نماید. در صورتیکه مایل هستید با ویژگی دوطرفه بودن بازار فارکس آشنا شوید، برروی لینک قبلی کلیک نموده و مقاله کامل فارکس چیست را مطاعه کنید.

بروکر آی تی بی، میزبان ثبت نام در فارکس بابهترین خدمات است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها