|

چک حسن انجام کار چیست؟

چک حسن انجام کار به این دلیل از کارگران و کارمندان گرفته می‌شود که کارفرما نسبت به حسن انجام کار پرنسل خود اطمینان داشته باشد

 

چک حسن انجام کار

اصطلاح چک حسن انجام کار را بیشتر در روابط استخدامی و انواع قراردادهای کاری شنیده‌ایم. چک به تنهایی یک سند مالی، تجاری و لازم الاجرا است که برای صادر کننده آن، تعهداتی مالی ایجاد می‌کند. به طور معمول این سند زمانی صادر می‌شود که صاحب چک بخواهد تعهد کند که مبلغی را در تاریخ مشخص، به شخص دیگری بپردازد و با تایید این چک، اجازه ‌دهد که در موعد مقرر، این مبلغ از حساب بانکی او کسر شود. مساله اصلی که در این مقاله به آن می‌پردازیم این است که چک تضمین حسن انجام کار ، با اینکه یک چک است اما کاربرد و موارد استفاده از آن با کاربرد یک چک معمولی متفاوت خواهد بود.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که ممکن است در انواع قراردادهای مالی یا حتی روابط پیمانی نیز، یک چک بابت ضمانت حسن انجام کار اخذ شود اما آنطور که در عرف رایج است، این نوع چک برای امضای انواع قرارداد کار ، کاربرد بسیار بیشتری دارد و زمانی که از این اصطلاح استفاده می‎شود، ناخودآگاه مردم به روابط استخدامی می‌اندیشند. در همین ابتدا پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از چهارچوب‌های قانونی انواع قرارداد کار ، روی لینک بزنید و در مجله حقوقی رکلا مرجع تخصصی قرارداد ، درباره ماهیت این نوع روابط کاری مطالعه کنید. در ادامه این مقاله، درباره ماهیت این سند، شرایط استفاده از آن و مواردی که کارگران و کارفرمایان باید در نظر داشته باشند، به صورت دقیق و جامع توضیح می‌دهیم.

چک حسن انجام کار چیست؟ آیا دریافت چک تضمین حسن انجام کار قانونی است؟

آنچه در تعریف چک آمده است، اینگونه بیان می‌کند که چک یک ورقه تجاری است که از ارزش مالی برخوردار باشد. قانون تجارت درباره شرایط استفاده از آن توضیح می‌دهد و چک را یک سند مالی لازم الاجرا می‌داند. به زبان ساده‌تر، چک مانند وجه نقد، نوعی وسیله پرداخت است. با این تفاوت که برای معاملاتی استفاده می‌شود که خرید در زمان حال و پرداخت بهای آن در آینده انجام شود.

با این مقدمه شاید برای شما سوال باشد که چرا کارفرمایان در قراردادهای استخدامی، اصرار دارند که از پرسنل و کارگران خود یک چک بابت ضمانت حسن انجام کار بگیرند؟ آیا قرار است که پرسنل، متعهد به پرداخت وجهی باشند؟

در پاسخ به این سوالات، باید به این مساله اشاره کنیم که انواع قرارداد کاری، از قانون کار تبعیت می‌کنند و احتمالا باید برایتان جالب باشد که بدانید در قانون کار، درباره اخذ چک بابت تضمین حسن انجام کار مطلبی بیان نشده است. با این حال، قانون کار، اخذ چک تضمین را نیز ممنوع نمی‌کند.

صدور و دریافت این سند در عرف

در عرف و در میان اشخاصی که با یکدیگر روابط استخدامی دارند، رایج است که کارفرمایان از کارگران و کارمندان خود، بابت به درستی انجام شدن اموری که به آن‌ها محول شده است و همچنین برای جلوگیری از احتمال بروز خسارت و زیان عمدی، ضمانت می‌گیرند و این ضمانت به صورت اسناد بهاداری مانند چک و سفته میان طرفین قرارداد تعیین خواهد شد. این اقدام در متن قرارداد با عنوان تضمین قرارداد کار شناخته می‌شود.

در ادامه این مطلب و برای آشنایی با چهارچوب قانونی و باید و نبایدهای استفاده از سفته قرارداد کار ، پیشنهاد می‌کنیم روی لینک بزنید و در مجله حقوقی رکلا آن را مطالعه کنید.

آیا برگشت زدن چک حسن انجام کار امکان پذیر است؟

همانگونه که توضیح دادیم، چک حسن انجام کار به این دلیل از کارگران و کارمندان گرفته می‌شود که کارفرما نسبت به حسن انجام کار پرنسل خود اطمینان داشته باشد. بنابراین، تا زمانی که خسارت، زیان یا یکی از شروط تضمین قرارداد کار ایجاد نشود، کارفرما نمی‌تواند از این چک استفاده کند و چک نزد او در حکم امانت است. بنابراین، برگشت زدن چک حسن انجام کار بدون دلیل موجه، به منزله جرم خیانت در امانت خواهد بود و باعث تعقیب کیفری کافرما می‌شود. لازم به ذکر است که دعاوی مربوط به چک می‌توانند کیفری یا حقوقی باشد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها