|

قرارداد مدیریت پیمان ساختمان و بندهای بسیار مهم آن

یکی از انواع بسیار پر کاربرد قرارداد پیمانکاری، نمونه قرارداد مدیریت پیمان ساختمان یا مدیریت پروژه است. به موجب این قرارداد، پیمانکار موظف می‌شود یک سری تعهدات مشخص و البته بسیار مهم را انجام دهد و مطابق با آنچه در متن قرارداد قید می‌شود مستحق دریافت حق الزحمه خواهد شد. در این مقاله، قصد داریم به صورت بسیار مختصر و مفید، در خصوص این سمت شغلی و قرارداد مناسب با آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

قرارداد مدیریت پیمان ساختمان و بندهای بسیار مهم آن

قرارداد مدیریت پیمان چیست

اگر بخواهیم بسیار ساده به تعریف این قرارداد پیمانکاری بپردازیم، باید گفت که متن قرارداد مدیریت پیمان ساختمان زمانی تنظیم می‌شود که یک شخص به عنوان کارفرما یا پیمانکار اصلی بخواهد انجام کلیه امور مدیریتی و نظارتی مرتبط با یک پروژه را به شخص دیگر محول کند.

به عبارت دیگر، وقتی به عنوان کارفرما تصمیم می‌گیریم که انجام امور مدیریتی پروژه توسط ما انجام نشود و شخص دیگری، این امور اجرایی را به عهده بگیرد بهترین گزینه برای ما نمونه قرارداد پیمان مدیریت اجرای ساختمان است. در واقع مسئولیت انجام کلیه امور مرتبط با ساختمان مطابق با آنچه در متن قرارداد نوشته می‌شود به عهده مدیر خواهد بود. پس باید بدانیم که این قرارداد، کمک سازنده‌ای به صنعت ساخت و ساز و تسریع در روند پیشبرد صحیح اهداف خواهد کرد.

نمونه قرارداد پیمان مدیریت اجرای ساختمان از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

باید دانست که هر قراردادی دارای جنبه‌های مختلف و مختص به خود است و ما در نظر داریم در اینجا به نکات برجسته مرتبط با این نمونه قرارداد بپردازیم:

تعیین مشخصات طرفین

یکی از مهمترین بخش‌های هر نمونه قرارداد مدیریت پیمان ساختمان ، تعیین مشخصات طرفین آن است. ما به موجب این قرارداد باید مشخص کنیم دقیقا چه کسانی به عنوان کارفرما و پیمانکار این نوع از قرارداد محسوب می‌شوند و هریک از آن‌ها، در مقابل هم، چه تعهداتی بر عهده دارند. در واقع باید دقیقا مشخص شود که مثلا علی کیست و علی در مقابل حسین و حسین در مقابل علی، چه تعهداتی بر عهده خواهند داشت. همچنین ممکن است که یک یا هر دو طرف این قرارداد، شرکت باشد. در این صورت باید مشخصات شخص حقوقی در متن قرارداد شما مشخص شود.

تعیین موضوع نمونه قرارداد مدیریت پیمان ساختمان

یکی دیگر از نکات برجسته این قرارداد که به عنوان قلب تپنده آن محسوب می‌شود و معمولا در بخش دوم قرارداد نوشته خواهد شد موضوع قرارداد است. در بخش موضوع قرارداد به صورت نسبتا کلی در خصوص تعهدات هریک از طرفین صحبت می‌شود. در نمونه قرارداد مدیریت پیمان ساختمان ، محور موضوع قرارداد، مدیر است زیرا معمولا تعهدات کلی کارفرما به پرداخت حق الزحمه ایشان محدود می‌شود.

مبلغ نمونه قرارداد مدیریت پیمان ساختمان و نحوه پرداخت آن

تعهدات مالی، مهمترین بخش از هر قرارداد کار و بدون تردید، بخش مهمی از قرارداد پیمانکاری را شامل می‌شود لذا لازم است حتما در خصوص آن صحبت شود. مثلا به تصویر زیر توجه کنید. این تصویر از وب سایت رکلا به عنوان مرجع تخصصی تنظیم قرارداد و به نشانی https://rokla.ir گرفته شده است. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید در بخش مبلغ، به صورت کامل در مورد تعهدات طرفین صحبت شده است.

نمونه قرارداد مدیریت پیمان

تعهدات طرفین و مرجع حل اختلاف قرارداد

تعهدات طرفین، هم در نمونه قرارداد مدیریت پیمان ساختمان مسکونی و هم غیر مسکونی از اهمیت جدی برخوردار است. درست در همین جا است که باید به تعهدات طرفین اشاره کنید زیرا در زمان اختلاف نیز، همین مسائل سبب بروز اختلاف می‌شود.

علاوه بر موارد بالا، مورد دیگری که باید به آن توجه شود مرجع حل اختلاف قرارداد است. حتما از میان داوری یا دادگاه یک مرجع را به عنوان مرجع حل اختلاف خودتان در قرارداد مشخص کنید تا در زمان بروز اختلاف با مشکل جدی روبه رو نشوید. لازم به ذکر است که در صورت تعیین نکردن مرجع حل اختلاف قرارداد، در زمان بروز اختلاف باید به دادگاه مراجعه شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها