|

قرارداد کار درصدی و نکات این نوع نمونه قرارداد استخدام چیست؟

نمونه قرارداد کار درصدی ، یکی از نمونه‌های قرارداد استخدام است.

قرارداد کار درصدی و نکات این نوع نمونه قرارداد استخدام چیست؟

نمونه قرارداد کار درصدی ، یکی از نمونه‌های قرارداد استخدام است. این قرارداد میان کارپذیر و کارفرما امضا می‌شود و حقوق و تعهدات اساسی طرفین را در برمی‌گیرد. شما باید در زمان تنظیم قرارداد استخدامی درصدی، شرایطی را رعایت کنید. در این زمینه قانون کار، به عنوان قانونی است که اصول حاکم بر تنظیم قراردادهای کار را در برمی‌گیرد.

قرارداد استخدام به صورتی درصدی نیز از اصول مندرج در قانون کار تبعیت می‌کند. در واقع اگر شما بخواهید توافق‌هایتان از اعتبار لازم برخوردار و قابل استناد باشد، باید مجموعه‌ای از اصول را در زمان تنظیم آن رعایت کنید. در این نوشتار در صدد آن هستیم که ابتدا قرارداد درصدی استخدامی را مورد بررسی قرار دهیم و سپس نکات حائز اهمیت برای تنظیم آن را بیان کنیم.

چرا تنظیم و امضای نمونه قرارداد کار درصدی قبل از آغاز همکاری ضرورت دارد؟

روابط کاری میان کارپذیر و کارفرما، روابطی حساس و چالش برانگیز است. به طوری که وقوع اختلافات ناشی از روابط کاری به کرات مشاهده می‌شود. این مسئله سبب ضرورت تنظیم قرارداد درصدی با کارگر می‌شود. این قرارداد به صورت مستدل و مستحکم، ماهیت روابط طرفین را تعیین و تکلیف می‌کند. به همین خاطر قرارداد فوق برای شما به عنوان سند در نظر گفته می‌شود. زیرا در صورت بروز اختلاف، شما قادر خواهید بود که به تعهدات مقرر در قرارداد و آثار ناشی از آن استناد کنید.

در صورتی که اگر شما چنین قراردادی را برای تنظیم روابط خود با طرف مقابل تنظیم نکنید، بستر وقوع اختلافات بیشتر را فراهم ساخته‌اید. در اغلب موارد اشخاص روابط کاری خود را در قالب قراردادهای شفاهی تنظیم می‌کنند. تعهدات در قراردادهای شفاهی کار فراموش می‌شوند. از سوی دیگر فرصت طرح ادعاهای متعارض از سوی طرفین ممکن خواهد شد. پس برای کسب اطمینان بیشتر از روابط کاری خود، شما باید قرارداد کار مکتوب و مستدلی را با طرف مقابل خود ببندید.

نمونه قرارداد کار درصدی چه قراردادی است و وجه تمایز آن با سایر قراردادهای استخدامی در چیست؟

قرارداد کار درصدی

برای پاسخ به این سوال، ابتدا قرارداد کار را توضیح می‌دهیم. بر اساس قانون، قرارداد کار قراردادی است که به موجب آن کارپذیر یا کارگر تحت شرایط مشخصی برای کارفرما مشغول به کار می‌شود و کارفرما نیز در ازای کار، به او حقوق پرداخت می‌کند. باید به این نکته اشاره داشت که ماهیت کار کارپذیر در قراردادهای استخدامی می‌تواند موقت یا دائمی باشد.

در قرارداد کار موقت روابط طرفین محدود به زمان و شرایط خاصی می‌شود. به عبارت دیگر در قراردادهای استخدامی به صورت موقتی، با خاتمه مدت قرارداد، رابطه و تعهدات کاری طرفین نیز به پایان می‌رسد. در صورتی که در قراردادهای دائمی کار، هیچ مدتی قید نمی‌شود و روابط حقوقی و کاری طرفین به صورت مادام العمر تلقی خواهد شد.

حال نمونه قرارداد کاری درصدی ، قراردادی است که به موجب آن درصدی از سود کارفرما به کارپذیر تعلق می‌گیرد. در واقع باید خاطر نشان کرد که در قرارداد کار فوق، کارپذیر علاوه بر دریافت حقوق و مزایای قانونی خود، درصدی از فروش یا درآمد کارفرما را نیز دریافت خواهد کرد. در اصطلاح عامیانه به این درصد، پورسانت نیز گفته می‌شود. پرداخت درصد به کارگر سبب اشتیاق و انگیزه او برای انجام تعهدات قراردادی‌اش خواهد شد.

رعایت چه شرایطی برای تنظیم قرارداد کار پرسنل درصدی نیاز است؟

انواع قراردادهای استخدامی براساس قانون کار تنظیم می‌شود. زیرا انواع قراردادهای استخدامی، به عنوان قراردادهای معین شناخته می‌شوند. به این معنا که قانونگذار شرایط خاصی را برای تنظیم آن‌ها در نظر گرفته است. در این میان قانون کار، قانونی است که به عنوان مرجع تمامی توافقات استخدامی به حساب می‌آید. این قانون، اصولی را برای انعقاد قراردادهای کاری مقرر کرده است. دقت داشته باشید که ماهیت اصول مندرج در قانون کار، امری است. یعنی شما نمی‌توانید در زمان تنظیم توافقات خود، شرایطی را بر خلاف اصول مندرج در قانون کار لحاظ کنید. در چنین حالتی توافقات شما از درجه اعتبار خارج می‌شود.

در این میان قرارداد درصدی با کارگر نیز مطابق با قانون کار تنظیم می‌شود. در واقع پورسانتی بودن نمونه قرارداد کار درصدی ، تاثیری در ماهیت استخدامی آن ندارد. بنابراین شما باید ساعات کاری و حقوق ومزایای کارگر درصدی خود را طبق اصول قانون کار تعیین و تکلیف کنید. در غیر این صورت شما بر خلاف قانون عمل کرده‌اید.

 

برچسب ها : رکلا,قرارداد

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها