|

تورم بهار امسال به ۴۹ درصد رسید

وزیر اقتصاد گفت: تورم ماهانه و نقطه به نقطه عدد ۷۳ درصد بهار سال گذشته در بهار امسال به ۴۹ درصد کاهش پیدا کرده است که البته همچنان رضایت‌بخش نیست.

تورم بهار امسال به ۴۹ درصد رسید

به گزارش شفقنا، سید احسان خاندوزی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل اوراق بدهی دولت گذشته را در ۶ ماه سال ۱۴۰۱ بازپرداخت انجام دادیم که با سود آن عدد بیشتری می شود اما اصل آن به این ترتیب است.

وی افزود: انتشار اوراق هم نسبت به سال گذشته بسیار کاهش پیدا کرده و ما در حالی که ۶ ماهه اول سال گذشته ۱۳۸ هزار میلیارد تومان واگذاری اوراق مالی دولت را داشتیم، در ۶ ماهه اول امسال مجموعا ۶۳ هزار میلیارد تومان واگذاری اوراق مالی دولت را داشتیم.

آقای خاندوزی عنوان کرد: در نیمه نخست امسال میزان برداشت از تنخواه به کمتر ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت در حالی که در مدت مشابه پارسال این میزان به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود.

وی افزود: بهبود شرایط کسب و کار رویکرد دیگر دولت برای رشد اقتصادی بود و در این مدت شرایط ۲۹۰۰ پروانه کسب و کار تسهیل شد که ۹۰ درصد آن جزو مجوزهای اعلانی است.

سخنگوی اقتصادی دولت با ارایه آماری از وضعیت اقتصادی کشور در بهار امسال طبق گزارش مرکز آمار ایران گفت: رشد اقتصادی بهار امسال به ۳.۸ درصد رسید که این رقم بدون احتساب بخش نفت ۴.۳ درصد است.

وی اظهار داشت: در ماههای اخیر روند نامناسبی که رشد تولید در صنایع بزرگ بویژه در یکی دو ماه ابتدایی سال وجود داشت و تا نرخ منفی ۵.۸ درصد ثبت شده بود، بهبود یافت و اکنون وضعیت رو به رشد بوده و طبق آمار پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به مثبت ۶.۷ درصد رسیده است.

آقای خاندوزی با بیان اینکه در بخش صنعت بیشترین افزایش مربوط به تولید در صنایع خودرو و ماشین آلات با ۲۲ درصد تعلق دارد، افزود: بخش ماشین آلات و تجهیزات با ۱۹ درصد، منسجوات با ۱۷ درصد و فلزات اساسی با ۸.۵ درصد بیشترین سهم را در رشد تولید صنایع بزرگ داشته اند.

وی یکی از دلایل رشد تولید در صنایع بزرگ را رشد ۵.۸ درصدی تشکیل سرمایه و بهبود سرمایه گذاری اقتصادی دانست و خاطر نشان کرد که کاهش قطعی برق صنایع هم به این رشد کمک کرده است.

وی به آمار مرکز آمار ایران استناد کرد و گفت: تورم ماهانه و نقطه به نقطه عدد ۷۳ درصد بهار سال گذشته در بهار امسال به ۴۹ درصد کاهش پیدا کرده است که البته همچنان رضایت‌بخش نیست.

خاندوزی با برشمردن اجزای رشد اقتصادی فصل بهار اظهار داشت: میزان رشد بخش صنعت در مدت یاد شده ۵.۱ درصد، معادن۱.۱ درصد، خدمات ۳.۹ درصد و کشاورزی منفی هشت دهم درصد بوده است.

خاندوزی یادآور شد: باید گفت که در بهار امسال رشد اقتصادی در بخش کشاورزی نیز نسبت به بهار سال گذشته که منفی ۵ درصد بود، بهبود نسبی یافته است.

وی بیان کرد: تورم تولیدکننده از شاخص های مهمی است که اگر روند آن رو به افزایش باشد، پس از چند ماه اثر خود را بر تورم مصرف کننده نشان می دهد.

آقای خاندوزی درباره آخرین برنامه‌های وزارت اقتصاد برای رونق بازار سرمایه، گفت: مسئله ثبات و چشم انداز بازار سرمایه همواره برای آقای رئیس‌جمهور و دولت مهم بوده است و حتما خاطرتان هست بسته ۱۰ بندی که در زمستان سال گذشته به تصویب رسید، برای این امر بود.

وی خاطرنشان کرد: این بسته انصافا در ۲ ماه پایانی سال گذشته و ۲ ماه ابتدای امسال بسیار تاثیرگذار بود، وضعیت بازار با ثبات و با چشم‌انداز و قابل پیش‌بینی برای فعالان اقتصادی بود اما از خرداد ماه امسال اتفاقاتی رخ داد و تحولات جهانی هم منجر به این شد که چشم‌انداز سودآوری به ویژه در محصولات اساسی و پایه به شدت نزول پیدا کرد که سرریز به بازار سرمایه ما هم کشیده شد.

خاندوزی افزود: برخی از شایعات درباره این تصمیمات دولت تحقق پیدا نمی‌کند و ما تلاش کردیم اثرگذاری شایعه را کمتر کنیم، اما ناآرامی‌های اخیر این چشم‌انداز منفی را بیشتر می‌کند.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: هم وضعیت کنونی بازار و فاصله‌ای که بین اززندگی شرکت‌ها وجود دارد با آنچه که روی تابلو بازار است فاصله‌ای دارد که از منظر صاحب نظران و متخصصان بازار سرمایه چندان منطقی نیست و در واقع باید بتوانیم چشم انداز امیدبخش‌تری را شاهد باشیم و از منظر اقدامات موقت و کوتاه‌مدت هم باید کاری انجام دهیم.

آقای خاندوزی بیان کرد: مسئله کمک صندوق تثبیت باید انجام شود که بتواند در روزهای نامناسب بورس ورود بهتری کند برای بازار، با آقای دکتر غضنفری در صندوق توسعه ملی و با سازمان مالیاتی کشور صحبت کردم که بخشی از بدهی‌ها به صندوق تثبیت واریز شود که همه بزرگواران وعده دادند که اجرایی شود که پریروز بخشی از واریزی صورت گرفت که امیدوارم فردا هم این امر انجام شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها