|

چیلر چیست و چگونه کار میکند؟

چیلر در اصل وسیله یا ماشین سرمایش و گرمایش است که گرما را از مبرد گرفته و این مبرد در این سیکل تراکمی بخار یا جذبی، پس در اصل چیلر یک مبدل حرارتی است که گرما را از یک محیط به محیط دیگر جهت خنک کردن محیط انتقال میدهد

چیلر در اصل وسیله یا ماشین سرمایش و گرمایش است که گرما را از مبرد گرفته و این مبرد در این سیکل تراکمی بخار یا جذبی، پس در اصل چیلر یک مبدل حرارتی است که گرما را از یک محیط به محیط دیگر جهت خنک کردن محیط انتقال میدهد و در نهایت آب سرد تولید میکند و در این مقاله قصد داریم شما را با چیلر و کارایی آن آشنا کنیم تا در صورتی که قصد داشتید سیستم تهویه مطبوع برای محیط مد نظر خود انتخاب کنید چیلر را هم در لیست انتخابتان داشته باشید.

 

معرفی چیلر

چیلر و کاربری آن

چیلر به تنهایی در سیستم‌های تهویه قرار نمیگیرد و آب سرد را به کمک فن کویل و هواساز به محیط انتقال میدهدو اگر بخواهیم خیلی ساده به موضوع نگاه کنیم میتوانیم بگوییم بعضی از دستگاه‌ها نیاز به خنک کاری دارند و چیلر برای تکمیل کردن این فرآیند بسیار مناسب است و فراموش نکنید که چیلر برای خنک کاری محیط‌های بزرگ بسیار مناسب است.

از چیلر دو نوع استفاده میشود یکی در سیستم‌های تهویه مطبوع و دیگری در تهویه صنعتی، بسته به نیاز، مشاوران و متخصصان میتوانند شما را بهتر راهنمایی کنند و مشاوران آسا تهویه به صورت رایگان شما را راهنمایی میکنند.

یکی از سوالات بسیار مهم درباره چیلر اینست که آیا چیلر برای گرمایش هم مورد استفاده قرار میگیرد؟

اگر دقت کرده باشید درباره تولید آب سرد دستگاه چیلر صحبت کردیم ولی اگر از چیلر جذبی دو اثره استفاده کنید آب گرم مورد نیاز در فصل زمستان تامین میشود البته اگر سیکل برودتی را معکوس کنیم در چیلرهای تراکمی به روش هیت پمپ میتوانیم از این سیستم برای گرمایش استفاده کنیم.

استفاده از چیلر در تهویه صنعتی

همیشه درباره چیلر در تهویه مطبوع صحبت شده است ولی در این قسمت بیشتر درباره استفاده این دستگاه برای مصارف صنعتی صحبت کنیم. اگر به خاطر داشته باشید. از چیلر برای خنک کردن ماشین آلات صنعتی استفاده میشود چرا که در خیلی از صنایع مثل پتروشیمی، سیمان، پلاستیک و خیلی صنایع دیگر از چیلر برای خنک کردن دستگاه‌ها استفاده میشود.

انواع و اقسام چیلرها

چیلر انواع و اقسام مختلفی دارد که در این بخش به صورت کامل آن‌ها را به شما معرفی میکنیم تا درباره آن‌ها اطلاعات داشته باشید. در اصل چیلر بر اساس دسته بندی اصلی به دو دسته چیلرهای تراکمی بخار و چیلر جذبی دسته بندی میشود.

انواع چیلر

  • چیلرهای جذبی

  • چیلرهای تراکمی بخار

چیلرهای جذبی

چیلرهای جذبی به دو دسته:

  1. چیلر جذبی تک اثره

  2. چیلر جذبی دو اثره

در چیلرهای جذبی فرآیند بر اساس سیکل تبرید جذبی کار میکند و شباهت بسیار زیادی به چیلرهای تراکمی بخار است ولی تنها تفاوت در این است که به جای کمپرسور از پمپ، ژنراتور و ابزوربر استفاده میشود. ولی یک تفاوت دیگر هم دارد آن هم اینست که به جای آب از لیتیوم بروماید به عنوان مبرد استفاده میشود.

در چیلر جذبی، مبرد و سیال جاذب یک محلول مایع تشکیل می دهند که به دلیل دفع حرارت در جاذب، از طریق پمپ به ژنراتور جریان می یابد. با جذب گرما در ژنراتور، مبرد تبخیر شده و از محلول جدا می شود. بدین ترتیب بخار مبرد از یک طرف به کندانسور می رود و از طرف دیگر مایع جاذب باقی مانده در ژنراتور به جاذب باز می گردد. در بقیه مسیر، فرآیند مشابه چرخه تراکم بخار است و پس از انتقال انرژی به اواپراتور، بخار مبرد دوباره وارد جاذب شده و در مایع جاذب حل می شود.

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

برای خرید چیلر و انتخاب بین چیلر تراکمی و جذبی باید موارد مختلفی را بررسی کرد که آن ها را به صورت موضوعی بیان خواهیم کرد ولی در نهایت فراموش نکنید که باید از متخصصین این حوزه مشورت بگیرید تا انتخاب درستی داشته باشید.

  1. هزینه نگهداری و سرویس

  2. مصرف آب

  3. صدای دستگاه

  4. شرایط آب و هوایی

البته موارد زیادی وجود دارد که باید بررسی شود و در این مقاله سعی کردیم تا شما را با جنبه‌های مختلف این دستگاه آشنا کنیم امیدواریم که از مطالعه آن لذت برده باشید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها