|

عیب یابی و تعمیر ماینر؛ اطلاعات مفید و جدیدی که باید بدانید.

تعمیر ماینر یکی از چالش های اصلی فعالین در حوزه استخراج رمز ارزها است. در این مطلب مروری بر نکاتی برای عیب یابی و تعمیر هشبرد و همچنین تعمیر پاور ماینر خواهیم داشت.

عیب یابی و تعمیر ماینر؛ اطلاعات مفید و جدیدی که باید بدانید.

آنچه درباره عیب یابی و تعمیر ماینر باید بدانید

اگر در زمینه استخراج رمز ارز ها فعالیت می کنید و در حال حاضر ماینر دارید، می دانید که دستگاه های ماینر هزینه بالایی دارند و قطعات آنها به علت کارکرد شبانه روزی این دستگاه ها، از حساسیت بالایی برخوردارند و بسیار آسیب پذیر هستند؛ لذا نگهداری صحیح و تعمیر به موقع دستگاه های ماینر از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم رعایت این موارد منجر به از کار افتادگی ماینر، کاهش سود دهی و خسارت های مالی برای شما می شود. در این مطلب نکاتی را درباره عیب یابی و تعمیر هشبرد به عنوان مهمترین قطعه ماینر و همچنین تعمیر پاور بررسی می کنیم.

عیب یابی دستگاه های ماینر

دستگاه ماینر نیز ممکن است مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری دچار خرابی و آسیب شود. علل مختلفی می تواند باعث چنین مشکلاتی در ماینر و از کار افتادگی آن شود؛ یکی از این علل گرما است. گرمای شدید در تابستان امسال و به خصوص در حال حاضر یعنی مرداد 1401، نه تنها دوباره ماینرها را در کشور خاموش کرد، بلکه یکی از علل اصلی خرابی دستگاه های ماینر نیز است. جالب است بدانید کیفیت ولتاژ ورودی و نوسانات جریان برق به شکل مستقیم روی طول عمر قطعات پاور دستگاه های ماینر  تاثیر گذار است. علاوه بر آن رطوبت، گرد و خاک و استهلاک و فرسودگی خود دستگاه ماینر نیز منجر به آسیب رسیدن به آن می شود.

بعضی از این خرابی ها با آموزش های ساده قابل عیب یابی است و صاحب دستگاه ماینر، می تواند تا حدود خوبی نسبت به عیب یابی و حتی تعمیر ماینر اقدام کند. از جمله منابعی که می توانید برای عیب یابی و تعمیر دستگاه و قطعات مختلف آن استفاده کنید، دفترچه راهنمای خود دستگاه ماینر، سرچ در موتورهای جستجو، مشاهده ویدیوهای آموزشی در یوتیوب و آپارات و همچنین مراجعه به وبسایت برند سازنده ماینر است. برای مثال برای عیب یابی انت ماینرها، تولید کمپانی بیت مین (Bitmain)، می توانید به وبسایت بیت مین مراجعه کنید.

96

 

Alt: عیب یابی و تعمیر ماینر

اما برخی خرابی های دیگر اساسی تر هستند و تعمیرکاران متخصص باید دستگاه یا قطعه مورد نظر را بررسی کرده و اقدام به تعمیر یا حتی تعویض آن کنند. دستگاه ماینر از چندین قطعه اصلی تشکیل شده است؛ این قطعات شامل: کنترل برد، هشبرد، پاور و فن ماینر هستند. در ادامه به بررسی عیب یابی و تعمیر هشبرد و تعمیر پاور ماینر می پردازیم.

نحوه عیب یابی و تعمیر هشبرد

هشبرد (Hashboard) قطعه اصلی دستگاه ماینر است که عملکرد کل دستگاه به آن وابسته است. علاوه بر این موضوع، قیمت بالایی نیز دارد. بنابراین عیب یابی و تعمیر به موقع آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از دلایلی که باعث خرابی این قطعه می شود، نگهداری نامناسب از دستگاه ماینر است. دستگاه های ماینر به طور کلی به گرد و خاک حساس هستند و خیلی اوقات روی هشبرد گرد و غبار می نشیند. در صورت که هشبرد تمیز نشود، باعث کاهش هش ریت (Hash Rate) و در نتیجه کم شدن سود دهی ماینر می شود. پس به صورت منظم و دوره ای باید اقدام به سرویس دستگاههای ماینر کرد.

97

Alt: عیب یابی و تعمیر هشبرد، اصلی ترین قطعه ماینر، نیاز به مهارت تخصصی در تعمیرات ماینر دارد.

اگر خودتان قصد تمیز کردن هشبرد را دارید، از ابزار مناسب برای سرویس و تمیز کردن آن استفاده کنید و حتما پیش از این کار دفترچه راهنمای دستگاه خود و ویدیوهای آموزشی در این زمینه را ببینید. در صورت نداشتن مهارت در این کار و یا عدم دسترسی به تجهیزات مورد نیاز، از مراکز تعمیراتی که سرویس های دوره ای و تعمیر هشبرد را به صورت تخصصی انجام میدهند استفاده کنید تا دچار خسارات مالی بیشتر نشوید.

عیب یابی و تعمیر پاور ماینر

پاور یا منبع تغذیه ماینر (PSU)، یکی دیگر از اجزای کلیدی ماینر است که کار آن دریافت برق و پخش میان قسمت های مختلف دستگاه ماینر است. لذا تعمیر پاور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ممکن است علت خرابی پاور از ولتاژ ورودی نامناسب و یا وقوع نوسان در جریان برق باشد. اگر نوسانات شدیدی در برق ورودی به ماینر رخ بدهد، می تواند به خود پاور یا حتی سایر قطعات دیگر مثل هشبرد نیز آسیب بزند و نیاز به تعمیر هشبرد یا حتی تعویض آن نیز باشد.

 

Alt: منبع تغذیه ماینر وظیفه برق رسانی به قطعات ماینر را دارد؛ لذا تعمیر پاور اهمیت ویژه دارد.

بنابراین به محض اینکه متوجه مشکلی در منبع تغذیه ماینر خود شدید، سریعا اقدام به عیب یابی و تعمیر پاور کنید یا از تعمیرکاران حرفه ای و متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

چه مرکزی برای تعمیرات ماینر مناسب است؟

عیب یابی و تعمیر هشبرد، کنترل برد، فن، تعمیر پاور و سایر قطعات دستگاه استخراج، به تخصص فنی در زمینه تعمیرات ماینر نیاز دارد و شاید در خیلی از مواقع شما به عنوان دارنده دستگاه مهارت و دانش کافی در این زمینه را نداشته باشید. از این رو، پیدا کردن مرکزی که در زمینه تعمیرات و عیب یابی ماینر تخصص و تجربه بالا داشته باشد از اهمیت فراوان برخوردار است و باعث از دست نرفتن سرمایه شما می شود. به عنوان آخرین نکته پیش از سپردن دستگاه ماینر یا قطعات آن به مرکز تعمیرات، حتما بررسی کنید که مرکز مورد نظر مجوزها و گواهی نامه های لازم برای تعمیرات تخصصی ماینر را دارد یا خیر و از اعتبار آن شرکت مطمئن شوید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها