|

غیرفعال‌سازی ۱.۴ میلیون کارتخوان در ماه آینده

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارتخوان بلاتکلیف هستند و تاکنون نه به پرونده مالیاتی متصل و نه غیرفعال شده‌اند که بانک مرکزی تا یک ماه آینده آن‌ها را غیرفعال می‌کند.

غیرفعال‌سازی ۱.۴ میلیون کارتخوان در ماه آینده

حساب‌ها و کارت‌های بانکی که بیش از دفعاتی و مبالغی در ماه تراکنش داشته باشند، به عنوان حساب تجاری شناسایی می‌شوند و مشمول پرداخت مالیات خواهند شد. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارتخوان بلاتکلیف هستند و تاکنون نه به پرونده مالیاتی متصل و نه غیرفعال شده‌اند که بانک مرکزی تا یک ماه آینده آن‌ها را غیرفعال می‌کند.

داوود منظور در صحبت‌های پیش از خطبه نماز جمعه امروز (۱۷ تیر ۱۴۰۱) گزارشی از رویکرد، اقدامات و نتایج فعالیت‌های سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم ارائه کرد. 

وی درباره رویکرد نظام مالیاتی در دولت سیزدهم گفت: رویکرد مالیات‌ستانی در این دولت مبتنی بر دو چرخش تحول آفرین است که اولین تحول این است که فشار مالیاتی از بخش رسمی و مالیات دهندگان خوش‌حساب به سمت فراریان و اجتناب کنندگان از مالیات حرکت کند. رویکرد دوم این است که تمرکز مالیات بر بخش غیررسمی و غیرشفاف باشد تا کسانی که درآمدهای بالایی دارند و مالیات نمی‌دهند، مالیات بپردازند. 

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: در این رابطه، در سال گذشته نظام نقل و انتقال پول شفاف شد و درگاه‌های پرداخت و کارتخوان‌ها به پرونده مالیاتی متصل شدند که بالغ بر ۷.۲ میلیون کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل شد. حدود ۳ میلیون کارتخوان نیز غیرفعال شدند اما یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارتخوان بلاتکلیف هستند که بانک مرکزی تا یک ماه آینده آن‌ها را غیرفعال می‌کند. 

 

مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از فرار مالیاتی 

منظور ادامه داد: با ساماندهی کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت، یک میلیون و ۲۰۰ هزار مؤدی جدید مالیاتی شناسایی شد و از بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات فعالان اقتصادی، یک میلیون مؤدی دیگر شناسایی شد که در مجموع، ۲.۲ میلیون مؤدی جدید شناسایی شد که مهم‌ترین اقدام مالیاتی در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی است. 

 

افزایش تعداد اظهارنامه دریافتی از مشاغل 

وی با بیان اینکه حدود ۴ میلیون اظهارنامه مالیاتی از اصناف و مشاغل دریافت شد که نسبت به سال  گذشته معادل ۱.۲ میلیون افزایش داشته است، گفت: رویکرد ما این است که از کسانی که تاکنون مالیات نمی‌دادند، مالیات بگیریم و بخش رسمی اقتصاد را مورد عنایت مالیاتی قرار دارد که در بودجه امسال، نرخ مالیات شرکت‌های تولیدی ۵ واحد درصد کاهش یافت و جهت‌گیری سازمان مالیاتی این است که تا حد امکان این نرخ دوباره کاهش یابد. 

 

ابلاغ آیین‌نامه تفکیک حساب‌های تجاری از ماه آینده 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی بیان کرد: پس از ساماندهی کارتخوان‌ها، تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی را مد نظر قرار دادیم زیرا با اتصال کارتخوان‌ها به پرونده مالیاتی برخی از مشاغل اقدام به کارت به کارت یا حساب به حساب برای پرداخت هزینه‌ها کردند که بانک مرکزی در ماه آینده آیین‌نامه تفکیک حساب‌های تجاری را منتشر می‌کند. طبق این آیین‌نامه، حساب‌ها و کارت‌های بانکی که بیش از دفعاتی و مبالغی در ماه تراکنش داشته باشند، به عنوان حساب تجاری شناسایی می‌شوند و مشمول پرداخت مالیات خواهند شد. 

 

مالیات ۱.۴ میلیون از اصناف صفر شد 

منظور با بیان اینکه مالیات مشاغل را با مبلغ و عدالت بیشتر اخذ کردیم، گفت: تعداد اظهارنامه مالیاتی دریافتی از مشاغل نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر شده و از ۴ میلیون مؤدی، یک میلیون و ۴۰۰ هزار صنف، مالیاتشان صفر شد. مالیات ۸۰۰ هزار اظهارنامه زیر ۵ میلیون تومان است. 

وی افزود: ۵۰ درصد مالیات مشاغل را صنف‌های پردرآمد چون پزشکان، دندانپزشکان، طلافروشان، وکلا و ... می‌پردازند. رویکرد دیگر سازمان امور مالیاتی این است که به سمت هوشمندسازی مالیاتی برود تا مودیان برای انجام امور مالیاتی خود به دفاتر مالیاتی مراجعه نکنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها