|

هواپیمای خورشیدی «ایرباس» رکوردشکنی می‌کند

شرکت "ایرباس" در حال انجام آزمایشات با یک پرواز در ارتفاع بسیار بالا به وسیله هواپیمای بدون سرنشین "Zephyr S" است که تنها از انرژی خورشید برای پرواز استفاده می‌کند.

هواپیمای خورشیدی «ایرباس» رکوردشکنی می‌کند

هواپیمای خورشیدی شرکت "ایرباس" موسوم به "زفیر اس"(Zephyr S) تنها با استفاده از انرژی خورشیدی تاکنون موفق شده است بیش از ۱۷ روز بدون توقف در لایه استراتوسفر پرواز کند و همه منتشر رکوردشکنی آن برای شکستن رکورد ۲۶ روز پرواز بی‌وقفه isjkn که توسط خودش ثبت شده است.

به گزارش آی‌ای، شرکت "ایرباس" در حال انجام آزمایشات با یک پرواز در ارتفاع بسیار بالا به وسیله هواپیمای بدون سرنشین "Zephyr S" است که تنها از انرژی خورشید برای پرواز استفاده می‌کند.

این اصطلاحا "ماهواره کاذب" طوری طراحی شده است که بتواند ماه‌ها در لایه استراتوسفر باقی بماند و بدون توقف به پرواز ادامه دهد.

اکنون این هواپیما تاکنون موفق شده است بیش از ۱۷ روز بدون وقفه پرواز کند.

هواپیمای "Zephyr S" که به عنوان یک پهپاد و یک شبه‌ماهواره یا ماهواره کاذب نیز توصیف شده است، در ماه ژوئن از میدان آزمایشی "یوما" متعلق به ارتش ایالات متحده در آریزونا به پرواز درآمد. این هواپیما برای ماندن در هوا برای مدت طولانی ساخته شده است که به آن اجازه می‌دهد تا به عنوان یک حسگر برای ارتش عمل کند.

این هواپیما پس از برخاستن از یک فرودگاه در میدان یوما در تاریخ ۱۵ ژوئن، به وسیله یک نرم افزار ردیابی پرواز به صورت آنلاین دنبال می‌شود.

ایرباس مدتی است که پروازهای آزمایشی "Zephyr S" را بر فراز این منطقه انجام می‌دهد، اما طبق داده‌های ردیابی پرواز، این پهپاد همچنین پروازهای خود را به سمت جنوب شرقی نزدیک مرز آریزونا و جنوب غربی به سمت خلیج مکزیک آغاز کرده است.

این هواپیما در تاریخ ۲۷ ژوئن قبل از پرواز بر فراز دریای کارائیب، بر فراز خلیج مکزیک پرواز کرد و سپس به حریم هوایی کشوری واقع در آمریکای مرکزی به نام "بلیز"(Belize) پرواز کرد و هفته گذشته به سمت ایالات متحده بازگشت.

زمانی که "Zephyr S" برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ پرواز کرد، تقریباً ۲۶ روز در آسمان ماند. اینکه آیا در این جدیدترین پرواز می‌تواند بیشتر از آن رکورد جهانی به پرواز ادامه دهد یا نه، هنوز تایید نشده است، اما بعید نیست.

مسئولان این شرکت می‌گویند، آخرین آزمایش‌های پروازی این هواپیما به منظور آزمایش ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی پهپاد، طول عمر باتری، کارایی پنل خورشیدی و حفظ توانایی‌ها و قابلیت‌های ایستگاه پرواز در نظر گرفته شده است.

سال گذشته "ایرباس" در بیانیه‌ای نوشت: "زفیر اس" با توانایی خود برای ماندن در استراتوسفر برای چندین ماه‌ به صورت بی‌وقفه، قابلیت‌های جدیدی را برای مشتریان تجاری و نظامی از جمله نظارت بر گسترش آتش‌سوزی‌های جنگلی یا نشت نفت، نظارت مداوم و ردیابی چشم‌انداز محیطی در حال تغییر جهان به ارمغان می‌آورد و می‌تواند ارتباطات را در غیر مرتبط‌ترین نقاط جهان ارائه دهد.

گفتنی است که "زفیر اس" دارای طول بال ۲۵ متری و یک بدنه کوچک است تا در پرواز در ارتفاع بالا تا حد امکان کارآمد باشد. وزن آن نیز بسیار کم و حدود ۷۵ کیلوگرم است، به این معنی که به اندازه کافی سبک است تا توسط چند نفر به صورت دستی پرتاب شود.

همچنین این هواپیما می‌تواند به ارتفاع ۷۶۱۰۰ پایی (۲۳ هزار و ۲۰۰ متری) برسد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها