|

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی:

برای احیای تئاتر عروسکی کار سختی داریم

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی با تشریح جزییات این رویداد هنری، از اختصاص دائمی یک سالن در مجموعه تئاتر شهر برای نمایش‌های عروسکی خبر داد.

برای احیای تئاتر عروسکی کار سختی داریم

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی با تشریح جزییات این رویداد هنری، از اختصاص دائمی یک سالن در مجموعه تئاتر شهر برای نمایش‌های عروسکی خبر داد.

به گزارش ستاد خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی، هادی حجازی فر، دبیر این جشنواره در نخستین نشست خبری این رویداد هنری اظهار کرد: نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی در سه بخش ویژه مخاطبان بزرگسال، مخاطبان کودک، نوجوان و خانواده و نمایش‌های فضای باز برگزار می شود. ثبت نام گروه ها برای شرکت در جشنواره از امروز، چهاردهم تیر ماه آغاز می‌شود و تا پانزدهم مرداد ماه ادامه دارد و همه می‌توانند از طریق سایت جشنواره ثبت نام کنند.

 

شرایط پذیرش آثار در جشنواره امسال

وی اضافه کرد: مجموعا حدود ۴۰ کار به عنوان آثار نهایی در جشنواره پذیرفته می شود که ۱۵ اثر در بخش نمایش های مخاطب بزرگسال، ۱۵ نمایش در بخش کودک، نوجوان و خانواده و 10 اثر در در بخش نمایشهای فضای باز حضور خواهند داشت. البته تاکید ما بر کیفیت کارهاست و اگر کیفیت بهتر یا پایین تر از پیش‌یینی‌ها باشد، ممکن است این تعداد افزایش یا کاهش داشته باشد؛ از سوی دیگر مرحله بازخوانی متون را در بخش ثبت‌نام حذف کردیم و متقاضیان فقط برای بازبینی ثبت نام خواهند کرد.

حجازی فر با اشاره به اینکه در مرحله بازبینی نمایش‌هایی که بتواند به جشنواره راه پیدا کنند، در دو بخش "بزرگسال" و "کودک، نوجوان و خانواده" کمک هزینه ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی و در بخش نمایشهای فضای باز کمک ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد، افزود: کمک هزینه بر اساس هزینه‌هایی که تولیدکنندگان آثار متحمل می‌شوند و برآورد هایی که عوامل برگزاری جشنواره انجام میدهند به آثار پرداخت می‌شود که البته گرچه ممکن است همه هزینه ها را پوشش ندهد، اما کمکی به تولیدکنندگان آثار است. از سوی دیگر تا سقف 20 اثر از نمایش هایی که بعد از بازبینی به بخش پایانی راه پیدا نکنند هم برای ادامه راه کمک دریافت می‌کنند تا در مسیر تولید آثار نمایشی عروسکی گامی برداشته باشیم.

 

برای احیای تئاتر عروسکی کار سختی داریم

بار دیگر با کمک خانواده تئاتر عروسکی این جشنواره را آغاز کردیم و تلاش‌مان این است که این دوره از جشنواره خوب و متفاوت باشد.

وی افزود: در این دوره از جشنواره نمایش عروسکی با همفکری اعضای موثر خانواده تئاتر عروسکی جلسات بسیاری برگزار کردیم و در نشست‌هایی که داشتیم با آسیب شناسی که از دوره های قبل انجام شد که خودمان در آنها به عنوان شرکت کننده حضور داشتیم، توانستیم مقدمات این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی را طراحی کنیم و امیدواریم که بتوانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم؛ همچنین از حضور و مشارکت انجمن نمایش عروسکی هم تشکر می کنیم و تلاش کردیم فراخوان جامع و کاملی داشته باشیم که البته قطعا در حوزه اجرایی بدون خطا نیستیم‌.

دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی ادامه داد: هرجا احساس کنیم در بخش‌های مختلف اشتباهی صورت گرفته، به آن اعتراف می کنیم و اشتباه را اصلاح خواهیم کرد؛ در طول چند سال گذشته روند تولید آثار عروسکی به دلیل کرونا و مسائل دیگر متوقف شد و برای آغاز فصل جدید فعالیتها در این حوزه، کار سختی در پیش رو داریم.

حجازی فر ادامه داد: دانشجویی که چهار سال پیش وارد دانشگاه شده تاکنون نتوانسته تقریبا هیچ اجرای عروسکی ببیند، حالا با کمک مسئولان وزارت ارشاد، به ویژه آقایان سالاری، معاون هنری وزیر و نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی اتفاقات خوبی در این دوره از جشنواره رخ خواهد داد؛ چرا که جشنواره امسال از نظر بودجه‌ای بسیار متفاوت با دوره‌های گذشته خواهد بود و بودجه برای اجرای چنین جشنواره‌ای واقعی تر شده است. البته به صورت جدی از همه نهادها و شرکتها می‌خواهیم که در کنار این جشنواره باشند، چرا که این رویداد متعلق به همه شهروندان است و امیدواریم مجموعه‌هایی مانند شهرداری تهران و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم از برگزاری باشکوه این جشنواره حمایت کنند.

 

تفاوت های جشنواره امسال با دوره های قبل

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از تفاوت های این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته این است که با توجه به حوزه های مختلف در جشنواره تئاتر عروسکی، هر کارگردان برخلاف دوره‌های قبلی که تنها در یک بخش می توانست در جشنواره شرکت کند، می تواند در دو بخش متفاوت حضور داشته باشد. همچنین کارهایی که پیشتر تولید شده اند و تماشاگران کمی داشتند نیز میتوانند در این دوره حضور داشته باشند؛ البته کارهایی که میتوانند در ساخت مسیر آینده تئاتر عروسکی نقشی داشته باشند.

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره بسیار رقابتی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: امیدواریم چند چهره جدید در حوزه کارگردانی و عروسک سازی را به دنیای تئاتر عروسکی معرفی کنیم؛ همچنین از شرکت ها و موسسات دانش بنیان که بتوانند با گروه های اجرایی همکاری کنند نیز تقدیر ویژه خواهیم کرد.

حجازی فر در باره جوایز جشنواره امسال نیز اعلام کرد: جوایز جشنواره برای هر سه بخش و در رشته‌های کارگردانی، نویسندگی، بازی دهندگی عروسک، طراحی و ساخت عروسک، صدا پیشگی، طراحی و ساخت دکور و موسیقی هرکدام دو جایزه اهدا می‌شود. جایزه اول شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان و جایزه دوم  شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲ میلیون تومان خواهد بود البته با توجه به نگاه ویژه جشنواره به طراحی و ساخت عروسک، در این رشته در هر بخش سه جایزه اهدا می‌شود. همچنین جایزه دستاورد ویژه برای خلاقیت هنری در رشته های بازیگری، طراحی نور، طراحی گرافیک و ... دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲ میلیون تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، جایزه ویژه هیئت داوران به یک نمایش شامل تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان است و جایزه ویژه ای هم برای موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل طرح‌های ارائه شده به صورت منفرد یا به کار گرفته شده در آثار جشنواره که باعث ارتقاء نمایش عروسکی شوند، تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون تومان است.

 

بودجه جشنواره را به جیب تئاتر باز میگردانیم

دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی در بخش دیگری از صحبت هایش از افزایش نزدیک ۴۰۰ درصدی بودجه جشنواره امسال برای حمایت از خانواده تئاتر عروسکی خبر داد و گفت: همه تلاش ما این است که این بودجه را با کمک بخش به جیب تئاتر بازگردانیم و در نهایت اعلام کنیم که جشنواره تئاتر عروسکی امسال ۱۰۰ درصد با کمک های خارج از بودجه دولتی برگزار شده و در سال‌های بعد این جشنواره بتواند درآمدزایی داشته باشد و استقلال پیدا کند. تئاتر عروسکی ظرفیت و توان آن را دارد که بخش خصوصی را پای کار بیاورد.

حجازی فر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این دوره از جشنواره مراسم بزرگداشت نیز برگزار خواهید کرد؟ گفت: مسلماً مراسم بزرگداشت خواهیم داشت، این کار به عنوان عنوانی برای گزارش عملکرد و بیلان کاری نیست، بلکه یک وظیفه بر گردن خانواده تئاتر عروسکی است. اما همچنان در حال بررسی هستیم تا ببینیم اولویت ها چیست. در این دوره حتما بزرگداشتی برای  استاد حسن دادشکر برگزار میشود که استاد همه ما هستند و شخصاً افتخار شاگردی ایشان را دارم و امیدوارم حال جسمی و روحی شان را بهتر کند. البته پس از جمع‌بندی نهایی قطعاً درباره جزئیات مراسم بزرگداشت نیز اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی همچنین درباره بخش بین‌الملل نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا کارها و آثار خوب و باکیفیتی را به این جشنواره وارد کنیم، چرا که ما هر چیزی که در این حوزه یاد گرفتیم از دیدن نمایش های عروسکی دیگران بوده است. همچنین کارگاه هایی نیز با حضور اساتید بین‌المللی برگزار خواهیم کرد البته چون محدودیت زمانی داریم، پیگیری همه این کارها به صورت همزمان انجام می‌شود و از چهره های عروسکی و ارتباطات شان برای این مسئله استفاده کردیم. همچنین جلساتی را با مسئولان وزارت ارشاد و وزارت خارجه برگزار کردیم و آنها نیز قول همکاری دادند تا بتوانیم مهمانان خارجی در حوزه داوری این نمایش عروسکی و اساتید معتبر برای برگزاری کارگاه های خوب و با کیفیت داشته باشیم.

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این نگاه و حمایت‌ها به تئاتر عروسکی پس از برگزاری جشنواره نیز ادامه خواهد داشت؟ اظهار کرد: مسلماً ما هم چنین نگاهی داریم  و با صحیت هایی که با مدیران ارشد وزارت ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی داشتیم امیدواریم با تصمیم هایی که گرفته خواهد شد، در مراسم اختتامیه اعلام شود که یکی از سالنهای مجموعه تئاتر شهر به صورت دائمی در اختیار تئاتر عروسکی قرار گیرد. همچنین برای حمایت از تولید آثار نمایشی، کمک هزینه ها و جوایزی به آثاری که از حضور در بخش نهایی جشنواره بازماندند، ارائه می‌شود و امیدواریم آثاری که در این دوره از جشنواره شرکت می کنند، بتوانند محصول یک سال تئاتر عروسکی را تامین کند.

حجازی فر ادامه داد: در ابتدا می‌خواستیم جشنواره همزمان با تهران، در برخی از شهرها نیز اجرا داشته باشد اما نتوانستیم سازوکاری برای آن ایجاد کنیم. اما گروه هایی که از شهرستان کارشان پذیرفته میشود، مشاورانی از طرف دبیرخانه جشنواره برای شان اعزام میشوند که مشاوران باید یک ماه در آنجا اقامت داشته باشند و بتوانند به گروه های مختلف در حوزه های مختلف کارگردانی، طراحی و ساخت عروسک و غیره کمک کنند و این هزینه ها بخشی از بودجه جشنواره است، چرا که به دنبال افزایش تولیدات از نظر کمی و کیفی هستیم همچنین برای تمرین گروه های مختلف سالن در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

 

نمایشگران عروسکی صاحب سالن دائمی در مجموعه تئاتر شهر میشوند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این دوره از جشنواره نمایش عروسکی مانند دوره‌های گذشته مراسم شادپیمایی نیز خواهد داشت؟ گفت: در این دوره از جشنواره مسلما به دنبال برگزاری مراسم شادپیمایی و حضور گسترده مردم در افتتاحیه و اختتامیه هستیم، اما یکسری ملاحظات در این زمینه داریم که مهمترین آن تامین امنیت خانواده هایی است که در مجموعه تئاتر شهر حضور پیدا می‌کنند و باید بتوانیم به مردم این تضمین را بدهیم چون برقراری امنیت خانواده ها حتی برای ما از برگزاری باشکوه جشنواره  مهم‌تر است وحتی نمی خواهیم یک خانواده از این مساله دچار مشکل شود بنابراین از شهرداری تهران و دستگاه‌های متولی می خواهیم یک بار برای همیشه تکلیف حریم تئاتر شهر را مشخص کنند و در ابتدا از آنها خواهش میکنیم، اما همانطور که خانواده تئاتر عروسکی خانواده نجیبی هستند، صدای بلندی هم دارند و امیدواریم مسئولان صدای ما را بشنوند و نیازی به اعتراض ما نباشد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا برنامه ای برای معرفی کاراکترهای عروسکی جدید به مخاطبان دارید؟ گفت: قطعا چنین دیدگاهی وجود دارد، اما عروسک مخلوق روح و دستان یک هنرمند است، ما باید پیش از هرکاری از خالقان عروسک ها حمایت کنیم. درحال حاضر حمایت از خالقان عروسک ها مهم ترین اولویت برای ایجاد زمینه لازم برای احیای فعالیت های نمایشی عروسکی است. شکی نیست که در زمینه تئاتر عروسکی تقاضا وجود دارد و باید بتوانیم برای این تقاضا کارهای خوب تولید کنیم و بر این باور هستم که تئاتر عروسکی می تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و به راحتی خودگردان و مستقل شود؛ امیدواریم که نتیجه این جشنواره را در دوره‌های بعدی ببینیم که نیروها و استعدادهای جدید وارد شوند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها