|

تاثیر قطعی برق و تعطیلی کارخانجات فولاد بر قیمت لوله و اتصالات مانیسمان

امروزه تعطیلی کارخانجات تولیدی از جمله فولاد به دلیل قطعی برق، به یکی از چالش‌های مهم در زمینه صنعت تبدیل شده است. همین موضوع، سبب شده تا قیمت انواع محصولات فولادی همچون لوله و اتصالات مانیسمان تحت تأثیر قرار گیرد. تولیدات مانیسمان، به دلیل ویژگی‌های ارزشمند و کاربرد فراوان، محصولاتی ویژه و استراتژیک محسوب می‌شوند. در همین راستا، قیمت لوله و اتصالات مانیسمان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان این حوزه است.

تاثیر قطعی برق و تعطیلی کارخانجات فولاد بر قیمت لوله و اتصالات مانیسمان

 

امروزه تعطیلی کارخانجات تولیدی از جمله فولاد به دلیل قطعی برق، به یکی از چالش‌های مهم در زمینه صنعت تبدیل شده است. همین موضوع، سبب شده تا قیمت انواع محصولات فولادی همچون لوله و اتصالات مانیسمان تحت تأثیر قرار گیرد.

تولیدات مانیسمان، به دلیل ویژگی‌های ارزشمند و کاربرد فراوان، محصولاتی ویژه و استراتژیک محسوب می‌شوند. در همین راستا، قیمت لوله و اتصالات مانیسمان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان این حوزه است.

دنیایی از کاربرد با لوله و اتصالات مانیسمان

لوله و اتصالات بدون درز به دلیل مقاومت و تحمل بارهای مختلف در شرایط گوناگون، رمز کیفیت و پایداری یک سیستم است. همین عامل سبب شده تا در برابر انواع فشار و شرایط دمایی مختلف مورد استفاده قرار گیرند. عاملی که منجربه استفاده و کاربرد فراوان لوله و انواع اتصالات مانسمان گردیده است.

در وهله اول، صنایع مادر نظیر صنایع شیمایی، پتروشیمی، نفت و گاز و هوافضا که نیاز به قطعاتی باکیفیت و بادوام دارند، از چنین تجهیزاتی استفاده می‌کنند. البته کاربرد و بهره‌گیری از اتصالات مانیسمان، تنها به صنایع مهم و مادر محدود نمی‌شود. صنایع خودروسازی، دریانوردی، سیستم ساختمان، صنایع برق و حتی پزشکی از دیگر حوزه‌های مهم استفاده از این محصولات محسوب‌می‌شود. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، محصولات مانیسمان دنیایی از کاربردها و موارد مصرف گوناگون را به خود اختصاص داده است!

نقش فولاد در ساخت و تهیه مانیسمان

جنس اصلی لوله و اتصالات مانیسمان را شمش‌ فولادی تشکیل می‌دهد. در واقع این شمش‌ها پس از تحمل حرارت‌های بالا و طی‌کردن مراحل و فرآیندهای مختلف، همچون فرم‌دهی و قالب‌ریزی به تولیداتی یکپارچه و مقاوم تبدیل می‌شوند. در نتیجه، فولاد به عنوان اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده محصولات مانیسمان به شمار می رود و از جایگاه حائز اهمیتی برخوردار است.

عوامل مؤثر در تعطیلی کارخانجات فولاد

همان‌گونه که اشاره شد، فولاد کلیدی‌ترین محور تولید انواع محصولات مانیسمان است. در نتیجه تعطیلی و رکود این کارخانجات، تبعات مختلفی به همراه دارد. از اصلی ترین عوامل در این خصوص می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • نحوه قیمت گذاری از سوی مدیران و عرضه محصولات فولادی نظیر فرآیند عرضه در بورس کالا، از اصلی‌ترین عوامل مؤثر بر تعطیلی کارخانجات فولاد است.
  • صدور بخشنامه‌های مختلف و در تنگنا قرار دادن کارخانجات، به‌ویژه واحدهای تولیدی خصوصی
  • شرایط تحریمی، محدودیت‌های صادراتی و افزایش قیمت خوراک و به دنبال آن ایجاد خسارت‌های مالی از دیگر عوامل مؤثر است.
  • البته توجه به محدودیت در انرژی و افزایش مصرف نیز موضوع مهم و قابل توجهی در مقطع کنونی است. در واقع، قطعی‌ پی در پی برق عاملی است که در این چند ساله نقش مهمی در کاهش ساعت کار و تعطیلی کارخانجات فولاد داشته است.

Description: لوله و اتصالات مانیسمان

تاثیر تعطیلی احتمالی کارخانجات فولاد بر قیمت لوله و اتصالات مانیسمان

یقیناً هرگونه محدودیت و چالشی در زمینه تهیه و تأمین فولاد، محصولات وابسته از جمله مانیسمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این تأثیر معمولاً در راستای افزایش قیمت و گران شدن محصولات است. طبیعتاً تعطیلی مراکز تولیدی و مولد، تبعات مشخصی به دنبال دارد که افزایش قیمت محصولات یکی از آن‌هاست.

همچنین درصورت تعطیلی کارخانجات به علت کمبود برق، برخی صنایع اورهال و تعمیرات خود را انجام داده که باعث افزایش تقاضا برای این محصول استراتژیک می شود.

برای مثال به گفته یکی از کارشناسان سایت پایپ کالا به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان لوله و اتصالات در ایران در سال گذشته به دلیل قطعی برق و تعطیلی کارخانجات فولاد، قیمت لوله و اتصالات مانیسمان تا بیش از 30 درصد افزایش قیمت داشته و با کمبود بار در بازار مواجه شد.

تعطیلی کارخانجات و کمبود مواد اولیه، تولید محصولات مانیسمان را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد. در ادامه کاهش راندمان در تولید، سبب افت عرضه و کاهش ورود محصولات به بازار می‌شود.

همچنین با کاهش تولید و تحمیل زیان، شرکت‌ها و کارخانجات باید به دنبال راهکاری جهت جبران باشند. از طرفی دیگر، نیاز همیشگی بازار به لوله و اتصالات مانیسمان و کاهش تولید، بالارفتن تقاضا را به دنبال دارد.

با تعطیلی کارخانجات و در نظرگیری چنین مواردی یعنی، کاهش عرضه، افزایش تقاضا و وجود محدودیت‌ها، افزایش شدید قیمت لوله گاز مانیسمان و انواع اتصالات مانیسمان برای تابستان دور از ذهن نخواهد بود. بدون شک با تعطیل شدن کارخانجات فولاد و کاهش تولید، شاهد تغییرات چشمگیری در بازار لوله و اتصالات تهران و قیمت لوله مانیسمان اهواز، ساوه، کاوه دقیق و … خواهیم بود.

علاوه بر تاثیری که تعطیلی کارخانجات فولاد بر قیمت لوله و اتصالات مانیسمان دارد شاهد افزایش قیمت انواع لوله و اتصالات فلزی و فولادی مانند لوله سیاه درزدار (لوله گازی و آب)، لوله و اتصالات گالوانیزه، لوله و اتصالات استنلس استیل و… می باشیم.

 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت لوله و اتصالات فلزی و پلیمری می توانید به وب سایت پایپ کالا که نماینده و واردکننده رسمی اتصالات مانیسمان بنکن نیز می باشد مراجعه کنید.

https://www.pipekala.com

شماره تماس استعلام قیمت بروز لوله و اتصالات مانیسمان: 02155696808

 

2

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها