|

مسجد اورتاکوی استانبول و همه چیز در مورد آن

مسجد اورتاکوی به ترکی: Ortaköy Mosque است. این مسجد در بشیکتاش استانبول ترکیه، در کنار اسکله اورتاکوی، یکی از محبوب‌ ترین مکان‌ ها در تنگه بسفر واقع شده است.

مسجد اورتاکوی استانبول و همه چیز در مورد آن

هنگام رفتن به یک تور فرهنگی و تاریخی در استانبول، شاید اولین چیزی که به ذهن برسد مساجد استانبول باشد. شکی نیست که مساجد استانبول اولین جاذبه ی تاریخی است، که تمام گردشگران داخلی و خارجی از آن بازدید می کنند. مسجد اورتاکوی به ترکی: Ortaköy Mosque است. این مسجد در بشیکتاش استانبول ترکیه، در کنار اسکله اورتاکوی، یکی از محبوب‌ ترین مکان‌ ها در تنگه بسفر واقع شده است.

مسجد اورتاکوی توسط معماران معروف ارمنی Garabet Amira Balyan و پسرش نیکوگوس بالیان در سال 1853 توسط سلطان عبدالمجید ساخته شد، این مسجد با معماری سبک نئوباروک خود کسانی را که آن را می بینند مجذوب خود می کند. این مسجد دارای پنجره‌ های عریض و مرتفع است، که نورهای متنوع و رنگارنگ بسفر را به داخل مسجد می ‌برد و همچنین دو مناره که نمونه‌ های چشمگیری از هنر سنگ  ‌تراشی را در خود جای داده است.

 

تاریخچه ی ساخت مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی، که نام اصلی آن مسجد Büyük Mecidiye است، یکی از آخرین آثار دوره معماری عثمانی است. بنای مسجد اورتاکوی متعلق به قرن هجدهم است، و ساختمان فعلی در سال 1855 تکمیل شده است. این بنا توسط یک معمار ارمنی، Garabet Balyan، و پسرش نیکوگوس بالیان بنا شده است.

این مسجد چندین بار به دلیل زلزله و آتش سوزی مرمت شد. کارهای مرمتی این مسجد بین سال های 2011 تا 2014 تقریباً سه سال به طول انجامید، در 6 ژوئن 2014 به پایان رسید و مسجد برای نمازگزاران و بازدیدکنندگانی که تور خارجی را از سایت الفبای سفر تهیه کرده اند بازگشایی شد.

این ساختمان که بر روی دماغه کوچکی که به سمت تنگه بسفر امتداد دارد قرار دارد از بسیاری نقاط تنگه بسفر قابل مشاهده است، یکی از مساجد تاریخی استانبول است که با معماری باروک به سبک غربی ساخته شده است. مسجد اورتاکوی که با معماری شیک خود در با ارزش ترین مکان بسفر استانبول قرار دارد، یکی از سازه هایی است که شبح تنگه بسفر را تشکیل می دهد.

مسجدی به دستور سلطان عبدالمجید ساخته شده است، یکی از سازه هایی است که بعد از کاخ دولما باغچه، گسترش بافت تاریخی شهر را به سمت تنگه بسفر ادامه می دهد. میدان کوچک دیگری در پشت مسجد یافت می شود. مسجد اورتاکوی منظره ای باشکوه از پل معروف بسفر را ارائه می دهد که یکی از زیباترین و طولانی ترین پل های معلق جهان است. طول این پل 1560 متر، ارتفاع بالای آب 64 متر، فاصله تکیه گاه ها 1074 متر و ارتفاع تکیه گاه ها 165 متر است.

 

معماری مسجد اورتاکوی

معمار مسجد اورتاکوی استانبول نیکاگوس بالیان است. نیکوگوس بالیان که در فرانسه تحصیلات معماری خود را تمام کرده است، یکی از اعضای خانواده بالیان است که به خاطر آثارش در امتداد تنگه بسفر شناخته شده است و چندین نسل به این کاخ خدمت کرده است.یکی از مهم ترین ویژگی های مسجد این است که به سبک معماری باروک که پس از قرن هجدهم در کاخ های فرانسوی و ایتالیایی استفاده می شد ساخته شده است.

مسجد اورتاکوی مانند تمام مساجدی که در دوره عبدالمجید اول ساخته شده اند از دو قسمت تشکیل شده است. دیوارها و فضای داخلی این مسجد تک گنبدی با موزاییک های چند رنگ زیبا تزئین شده است. پنجره‌ های بسیار عریض و بلند به خوبی نور خورشید را به داخل می ‌دهند و آب ‌های بسفر را منعکس می ‌کنند که با تمام رنگ‌ های رنگین کمان می‌ درخشد.

طاقچه نماز که با موزاییک تکمیل شده از سنگ مرمر ساخته شده است و سنگ مرمر نیز به نوبه خود با پرفیری پوشانده شده است. این مسجد بر روی شنل قرار دارد که بیزانسی ها آن را کلایدون می نامیدند که به معنی کلید است.  به عنوان نشانه ای از این درک معماری، نمای بیرونی مسجد با نقش برجسته سنگی با شکوه تزئین شده است. با نمای بیرونی پرآذین و پنجره‌ های بزرگ که اجازه می‌ دهد نور به داخل ساده ‌تراز آن نفوذ کند.

نمای خارجی آن سقف گنبدی شکل است که با موزاییک های صورتی پوشیده شده است. همچنین دومناره بلند وجود دارد که هر کدام یک شرفه دارند. اتاق های اصلی آن کوچک و مربعی شکل است. علاوه بر بخش اصلی نمازخانه ی مسجد، اتاقی برای اقامه نماز و استراحت سلطان در نظر گرفته شده است.

103

 

گنبد بزرگ مسجد اورتاکوی

در حالی که مسجد منظره زیبایی را برای افرادی که به تنگه بسفر سفر می کنند ایجاد می کند، داخل مسجد نیز منظره فوق العاده ای دارد. گنبد مرکزی مسجد که بر روی پلان مربع ساخته شده است، تمام قسمت نمازخانه ی مسجد اورتاکوی را در بر گرفته است. به عنوان تنها نمونه در بین مساجد تاریخی استانبول، برگ های برجسته آکانتوس زیر بالکن مناره ها با تذهیب طلا تزئین شده است.

در سطح داخلی گنبد مسجد، تزئینات داخلی متعددی قرار دارد که شامل صحنه معماری آسمانی است. تزئینات داخل گنبد برخلاف طرح گنبدی مساجد کلاسیک عثمانی به سبک معماری رومی، بیزانسی و اروپایی است.

 

ساعات بازدید از مسجد اورتاکوی

مانند اکثر مساجد استانبول، ساعت بازدید از مسجد اورتاکوی از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر باز است، اما در اوقات نماز به روی بازدیدکنندگان بسته است. قیمت بلیط ورودی مسجد اورتاکوی رایگان است.

 

نکات بازدید از مسجد اورتاکوی

درسته که مسجد اورتاکوی یک مکان توریستی است، اما در واقع این مسجد یک مکان مذهبی است. بنابراین برای ورود به آن بایستی یکسری نکات و قوانین آداب و رسوم را رعایت کنید. گردشگران داخلی و خارجی که قصد ورود به مسجد اورتاکوی استانبول را دارند، بایستی پوشش مناسب مانند حجاب برای خانم ها و لباس های مناسب برای آقایون را داشته باشند.

در هنگام ورود به مسجد شما غرفه ای را می بینید، که برای پوشش گردشگران لباس هایی آبی و صورتی رنگی را به گردشگرانی که تور ترکیه را تهیه کرده اند تقدیم می کنند.

لازم به ذکر است، مسجد اورتاکوی و بقیه مساجد استانبول هنگام اذان و اقامه ی نماز به گردشگران اجازه ی ورود نمی دهد. اگر در هنگام نماز به این مساجد می رسید بایستی کمی صبور باشید. می توانید در آن زمان به تماشای دیدنی های اطراف مسجد بپردازید، برای بازدید این مسجد نیاز به پرداخت هیچگونه مبلغی نیست. اما اگر مایل هستید می توانید برای کمک به مسجد و دیگر مسائل به صندوق های خیریه مسجد اورتاکوی مبلغی را پرداخت کنید.

 

مکان های نزدیک مسجد اورتاکوی استانبول

اگر از مسجد دیدن کرده اید، می توانید به مکان های اطراف مسجد مانند دهکده ماهیگیری اختصاص دهید. خود مسجد در انتهای یک میدان روباز زیبا قرار دارد که در اطراف آن برخی از بهترین گزینه‌ های تفریح شبانه و رستوران های استانبول وجود دارد. اگر یکشنبه‌ ها برای بازدید از این مسجد بروید، می‌توانید بازار صنایع دستی را که هر هفته در خیابان‌ های فرعی برگزار می‌ شود، ببینید. که منعکس کننده طبیعت جهانی و تاریخی این منطقه است.

 

چگونه به مسجد اورتاکوی استانبول برویم ؟

چگونه از تکسیم به اورتاکوی برویم ؟ برای رفتن به اورتاکوی با وسایل حمل و نقل عمومی، از تکسیم با اتوبوس 40، 40 یا 42 تی به آنجا بروید و یا از کاباتاش، می توانید از اتوبوس 22، 22RE یا 25E استفاده کنید. چگونه از میدان تکسیم به بشیکتاش برویم ؟  متأسفانه جایگزین زیادی برای رفتن به اورتاکوی با وسایل نقلیه عمومی وجود ندارد. با این حال، هنگامی که به نوعی به میدان بشیکتاش می رسید، رفتن به اورتاکوی آسان تر می شود.

اگر می خواهید از سمت آناتولی برسید، می توانید با کشتی به اسکله بشیکتاش بروید، سپس با اتوبوس به سارییر بروید و در ایستگاه کاباتاش پیاده شوید. اگر می خواهید از میدان بشیکتاش تا اورتاکوی پیاده روی کنید، می توانید با 20 دقیقه پیاده روی به آن برسید. برای رسیدن به مسجد اورتاکوی از سمت اروپایی، پس از پیاده شدن در ایستگاه کاباتاش در خط تراموا Bagcılar-Kabataş، می توانید با اتوبوس ها به سمت Sarıyer بروید.

104

 

جاذبه های دیدنی اطراف مسجد اورتاکوی

باید به این نکته اشاره کنیم که مقبره یحیی افندی، مسجد و موزه ییلدیز و کاخ دولما باغچه از جاذبه های نزدیک به مسجد اورتاکوی هستند که حتما باید از آن ها دیدن کنید.

 

سخن آخر

مسجد Büyük Mecidiye در بشیکتاش که با نام مسجد اورتاکوی نیز شناخته می شود، سهم مهمی در هویت و نمای استانبول دارد. این مسجد که به دستورسلطان عبدالمجید در سال 1853 ساخته شد، چندین بار به دلیل زلزله و آتش سوزی مرمت شد. این مسجد که در قرن گذشته به دلایل مختلف به ویژه رطوبت و رطوبت آسیب دیده بود، توسط اداره کل بنیادها مرمت شد. نمای بیرونی آن به دلیل سایش سنگ ها مرمت شد.

مسجد اورتاکوی که با معماری بسیار شیک ساخته شده است به سبک باروک است. مسجد اورتاکوی که با موقعیت و معماری منحصربه فرد خود یکی از نمادین ترین مساجد استانبول و بسفر است، دارای دو مناره با یک بالکن است. دیوارهای بیرونی از سنگ تراش سفید ساخته شده است. پنجره های مرتفع مسجد که از حریم و غرفه سلطان تشکیل شده است، مانند مساجد قرن شانزدهم سلاطین، نور خورشید را به داخل مسجد می برد. برای خرید تور استانبول ارزان قیمت به سایت الفبای سفر مراجعه کنید.

این مسجد بی نظیر توسط کافه ها، رستوران های بی شماری در اطراف آن احاطه شده است. درست در مقابل مسجد، یک سکوی تماشای پل بسفر قرار دارد و می توانید در آنجا بنشینید و از مناظر لذت ببرید. با خرید و رزرو تورهای مسافرتی ترکیبی، داخلی و خارجی آژانس مسافرتی الفبای سفر، سفری عالی را در پیش دارید. ارزانترین پکیج های تور استانبول، تور آنتالیا، تور کوش آداسی، تور دبی، تور مالزی، تور تایلند، تور قطر، تور روسیه، تور قشم و تورهای لوکس و لاکچری آژانس مسافرتی الفبای سفر را در وبسایت این آژانس هواپیمایی به آدرس (www.alefbatour.com)  مراجعه کنید

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها