|

راه‌های کسب درآمد از پرورش قوغاز

نگهداری و پرورش طیور مختلف حتی به صورت محدود ، اگر با برنامه ی از پیش تعیین شده و با هدف کسب درآمد مشخص از بازارهای هدف گذاری شده ای شروع شود، درآمد مناسب و بالایی را برای پرورش دهنده بهمراه خواهد داشت. در این نوشته به بررسی راه های کسب درآمد از طریق پرورش قوغاز خواهیم پرداخت.

راه‌های کسب درآمد از پرورش قوغاز

نگهداری و پرورش طیور مختلف حتی به صورت محدود ، اگر با برنامه ی از پیش تعیین شده و با هدف کسب درآمد مشخص از بازارهای هدف گذاری شده ای شروع شود، درآمد مناسب و بالایی را برای پرورش دهنده بهمراه خواهد داشت. در این نوشته به بررسی راه های کسب درآمد از طریق پرورش قوغاز خواهیم پرداخت.

 

چرا پرورش قوغاز ؟

در کشور عزیزمان ایران انواع طیور مختلف از جمله انواع مرغ های بومی و زینتی ، اردک ، بوقلمون ، غاز و قوغاز به صورت عمده ای پرورش داده میشوند. در این بین با توجه به وزن پرنده ها و محدود بودن پرورش ، بوقلمون ، غاز و قوغاز بازار بسیار مستعدی دارند و برخلاف پرورش مرغ به هیچ وجه اشباع نشده اند.

اگر شرایط مناسب پرورش این پرنده ها را داشته باشید میتوانید با یک برنامه ریزی دقیق درآمد بالایی بدست اورید که همین درآمد می توانید در راستای افزایش و گسترش پرورش نیز مورد استفاده قرار گیرد.

شرایط مورد نیاز :

همانطور که اشاره شد برای چنین طیوری باید شرایطی محیطی و تغذیه ای خاصی در نظر بگیرد .

از نظر محیط باید محل نگهداری جوجه ها و نیمچه ها مجزا از محل نگهداری طیور بزرگتر باشد . محیطی که برای تخم گذاری در نظر گرفته میشود باید مخصوص بوده ، دارای کاه یا امثال آن باشد . محل مناسبی برای خواب طیور در نظر گرفته شود و از همه مهمترین محیطی مخصوص همچون استخری کوچک برای نگهداری طیور در نظر گرفته شود.

غاز و قوغاز باید محیطی برای ابتنی داشته باشند و بیشتر توصیه میشود که طیور در داخل اب جفتگیری کنند چرا که نطفه ی ارزشمندتری را تولید خواهند کرد. از دیگر موارد مورد اشاره به حصارکشی محیط نگهداری طیور اشاره میکنیم که برای جلوگیری از ورود حیوانات شکارچی نیاز است.

از کجا شروع کنیم ؟

یکی از رایجترین سوالها در مورد نگهداری و پرورش از غاز و قوغاز  این است که پرورش را از کجا و چگونه شروع کنیم . برخی اعتقاد دارند که با استفاده از یک ماشین جوجه کشی ارزان نیز میتوان پروسه ی پرورش طیور را شروع کرد . اما تجربه نشان داده است که بهترین روش برای پرورش غاز و قوغاز، خریداری همزمان مولد های 1 ساله و تخم نطفه دار می باشد. مولد های دو ساله به بالا بهترین تخم های نطفه دار را تولید خواهند کرد و از این رو در فصل جوجه کشی به اندازه ی کافی به تخم های نطفه دار برای تولید جوجه دسترسی خواهید داشت.

مولد های یک ساله نیز میتوانند تولید تخم نطفه دار کنند ولی پیشنهاد میشود برای جوجه کشی از آنها تا افزایش به دو سال صبور باشید . با توجه به قیمت پایین تر این مولدها نسبت به مولدهای 2 ساله و بالاتر ، میتوانید تعدادی تخم نطفه دار نیز خریداری کنید .بدین ترتیب با استفاده از دستگاه های جوجه کشی مناسب می توانید به خوبی هم جوجه داشته باشید و هم مولد 1 ساله . تا یک سال اینده جوجه های شما 1 ساله شده و مولد ها نیز تخم های نطفه دار خوبی تولید خواهند کرد.

حال در سال اول امکان فروش مولدهایی یک ساله همراه با بیش از 100 تخم نطفه دار خواهید داشت. در این بین میتوانید برخی از تخم های نطفه دار را فروخته و برخی را نیز خود پرورش دهید .

توجه داشته باشید که به منظور افزایش کیفیت پرورش ، بهتر است بیش از حد توان خود جوجه نگهداری نکنید . هر چقدر که این مقادیر افزایش یابد توان مدیریت شما نیز کاهش یافته و امکان کاهش راندمان در پرورش بالا خواهد بود.

101

 

انتخاب دستگاه جوجه کشی :

برای جوجه کشی دو انتخاب دارید . میتوانید دستگاه جوجه کشی صنعتی و یا خانگی تهیه کنید. نمونه های صنعتی برای جوجه کشی از طیوری همچون قوغاز بسیار مناسب تر می باشد چراکه ظرفیت بیشتری داشته و فرایند اب پاشی انها اسانتر و بهتر صورت میگیرند.

توجه داشته باشید که نکته ی مهم در جوجه کشی از قوغاز ، آب پاشی منظم تخم های نطفه دار می باشد. پس از گذشت هفته ی اول ، هر روز یکبار باید تمامی جهت های تخم های نطفه دار اب پاشی شوند. دلیل این امر در دو مورد خلاصه میشود :

- شبیه سازی شرایط طبیعی : در طبیعی غازها و به طور کلی مرغابی ها به دلیل حضور در داخل اب همواره بدنی مرطوبت دارند و زمانی که روی تخم مینشینند این رطوبت را به آن منتقل میکنند. از این رو به منظور شبیه سازی شرایط طبیعی پرنده ، عمل اب پاشی انجام میگیرد.

- نرم کردن پوسته : دلیل دیگر نرم کردن پوسته ی تخم به دلیل ضخامت بالای ان می باشد. بدین ترتیب جوجه راحتتر امکان خروج از تخم را خواهد داشت.

اضافه کردن تخم های نطفه دار به دستگاه :

برای اینکه راندمان مناسبی در جوجه کشی از این پرنده داشته باشید باید یک روز پس از تخم گذاری تخم ها را به داخل دستگاه منتقل کنید. بدین ترتیب بهترین راندمان را از جوجه کشی دریافت خواهید کرد.

دو روش برای اضافه کردن تخم های نطفه دار به داخل دستگاه وجود دارد :

- نگهداری از تخم ها : روش اول این است که تخم های نطفه دار را در شرایطی استاندارد حداکثر تا یک هفته نگهداری کنید و با همدیگر داخل سایت قرار دهید.

- استفاده از سترهچر همزمان : روش دوم استفاده از دستگاه های جوجه کشی دارای سترهچر همزمان می باشد که امکان اضافه کردن تخم نطفه دار در هر مرحله از جوجه کشی را به داخل دستگاه فراهم میکند.

- استفاده از دستگاه های سترهچر مجزا : استفاده از دو دستگاه برای ستر و هچر دیگر روش بسیار مطمئنی می باشد که درصد موفقیت آن بسیار بالاست. یک دستگاه به عنوان ستر در نظر گرفته میشود و هر وقت تخم جدید آمد داخل دستگاه قرار میگیرد. دستگاه دوم نیز فقط به عنوان هچر استفاده شده و در هر مرحله تخم هایی که اماده ی هچر هستند داخل ان قرار میگیرد.

- عدم استفاده از دستگاه های نامناسب : مشاهده شده است که برخی از کاربران ، دستگاه جوجه کشی شترمرغ خریداری کرده و برای تمامی پرندگان از این نوع دستگاه ها استفاده میکنند. با توجه به ساختار رطوبت گیری در این نوع از دستگاه ها، استفاده از آنها سبب اسیب حتمی به تخم های نطفه دار شده و در نتیجه سبب از بین رفتن آنها میشود.

راه های فروش :

تخم های نطفه دار ، جوجه ها ، نیمچه ها ، مولدهای 1 ساله و به طور کلی تمامی مولد ها اگر از نژادهای اصیل باشند قیمت بالا و مناسبی دارند و میتوانند سود پرورشی بسیار بالایی برای شما محقق سازند.

از سویی دیگر شرایط نگهداری از پرنده ها نیز بسیار آسان است و میتوان جوجه ها را تا یک سالگی پرورش داد و سپس با قیمتی بسیار مناسب به فروش رساند.

بسترهای مختلفی برای فروش طیور و تخم های نطفه دار وجود دارد که از آنجمله میتوان به سایت ها و اپلیکیشن های فروش بدون واسطه همچون دیوار و شیپور و ... ، شبکه های اجتماعی و ... اشاره کرد .

نتیجه گیری :

در این مقاله به طور کلی در مورد پرورش قوغاز و غاز و راه های کسب درآمد از آن صحبت کردیم . شروع اصولی کار و توجه به آینده ی پرورش می تواند تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت محصولات ارائه شده به بازار و در نتیجه افزایش سوداوری داشته باشد. در راه تولید طیور بخصوص طیوری خاص همچون غاز و قوغاز ، سعی کنید همواره باکیفیت ترین تغذیه و باکیفیت ترین شرایط پرورش را فراهم کنید، چرا که هر چقدر کیفیت پرورش بالا رود، سود حاصله نیز به مرور افزایش خواهد یافت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها