|

نگاهی به وضعیت سالمندان از دریچه آمار

بیش از 50 درصد کم درآمدند

نگاهی به وضعیت سالمندان از دریچه آمار بیش از50 درصد کم درآمدند ی جمعیت به یکی از مهمترین چالشهای پیشروی کشورهای مختلف تبدیل شده است.

بیش از 50  درصد کم درآمدند

نگاهی به وضعیت سالمندان از دریچه آمار بیش از 50 درصد کم درآمدند ی جمعیت به یکی از مهمترین چالشهای پیشروی کشورهای مختلف تبدیل شده است. انزوا، ابتال 1 .طی دهۀهای گذشته، سالمند به بیماریهای مختلف، نداشتن حمایت اجتماعی و منبع درآمدی مطمئن، فقر سالمندی و... از جمله مشکالت مهمی است که سالمندان با آن روبهرو هستند. اما آمار چه می گوید؟ 2 .روند سالمندی جمعیت براساس دادههای مرکز آمار ایران هماکنون 10 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل میدهند و پیشبینی میشود این نسبت تا سال 1435 به بیش از 30 درصد برسد. افزایش تعداد سالمندان پیامد بلندمدت بهبود امکانات بهداشتی و درمانی، افزایش کیفیت و امید به زندگی است، اما نباید نیازها و مشکالتی که این گروه در طول زندگی با آن دست به گریبان هستند، فراموش شود.

01

3 .سالمندان کم درآمد  آمار نشان می دهد در سال 1400 حدود 5.62 درصد از سالمندان در پنج دهک کمدرآمد قرار دارند .حدود 4/16 درصد در دهک اول و کمبرخوردار هستند و فقیر محسوب می شوند. نتیجه گزارش دیدهبان سالمندی )1399 )نشان میدهد، بیشتر از 9.24 درصد سالمندان در خانوارهایی زندگی میکنند که زیر خط فقر هستند. 4 .سالمندان کدام استان فقیرتر هستند آخرین آمار منتشر شده درمورد، نرخ فقر سالمندان مربوط به سال 95 است و نشان می دهد، سالمندان استان سیستان و بلوچستان از سایر استان ها فقیرتر هستند. حدود 70 درصد سالمندان در این استان فقیر هستند. البته هیچ آماری از شرایط سالمندان پس از شیوع ویروس کرونا در استان ها وجود ندارد. 

 

02

 

5.زنان فقیرتر از مردان به گفته احمد دلبری، رئیس انجمن سالمندشناسی، در سال 1400 فقر در جامعه سالمندی دو برابر سایر ردههای سنی است و فقر در میان زنان سالمند بیشتر از سالمندان مرد برآورد شده است. 

 

03

6.سالمندان رها شده  آمار رسمی دربارۀ رهاشدگی سالمندان وجود ندارد، اما گزارش ها نشان می دهد بعضی از خانوادهها، به دلیل تورم، افزایش هزینههای درمانی و... توانایی مراقبت از سالمند خود را ندارند و آنها را از خانه بیرون میکنند یا به بهزیستی و گرمخانهها میسپارند. 7 .خودکشی سالمندان خودکشی یکی از نگرانی های مهم در حوزه سالمت عمومی در افراد سالمند است، اما مطالعات درباره خودکشی در سالمندان ایرانی و عوامل مرتبط با آن بسیار محدود است. آخرین آمار براساس مطالعه رضایی و همکاران است که در سال 2020 انجام شده و نشان می دهد نرخ خودکشی در جمعیت سالمند ایران، افزایش یافته است.

8.سالمندان فقیر چه میکنند؟ گروهی برای ادامۀ زندگی به ماندن در خانههای سالمندان یا بهزیستی راضی میشوند.  برخی به دلیل شرایط سخت معیشتی به ناچار بعضی از نیازهای اساسی مثل دارو و درمان، بهداشت و... را از سبد مصرفی خود حذف میکنند. عدهای برای تآمین مایحتاج روزانه، مجبور به فروش نیروی کار خود شده، جذب مشاغل غیررسمی و ... میشوند و به دستمزدهای ناچیز تن میدهند. 9 .نقش دولت فقیرتر شدن هر روزۀ سالمندان، نشان می دهد، دولت ها در تآمین نیازهای معیشتی و حداقلی شهروندان موفق نبود اند. شیوع ویروس کرونا و نبود سیاستهای رفاهی و حمایتی دولت ، به بازتولید فقر و فرودستسازی گروههای آسیبپذیر میانجامد و خصوصا سالمندان را با تنگناهای معیشتی بسیاری مواجه میکند.

منبع: سایت مرکز آمار ایران/ گزارش وضعیت سالمندی در ایران1388-1398/

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها