|

وزیر نفت: ظرفیت تولید نفت به ۳.۸ میلیون بشکه در روز رسید

وزیر نفت گفت: شاهد رسیدن ظرفیت تولید نفت کشور به بالغ بر ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه یعنی زمان قبل از تحریم‌ها هستیم.

وزیر نفت: ظرفیت تولید نفت به ۳.۸ میلیون بشکه در روز رسید

جواد اوجی، وزیر نفت گفت: شاهد رسیدن ظرفیت تولید نفت کشور به بالغ بر ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه یعنی زمان قبل از تحریم‌ها هستیم.

جواد اوجی، وزیر نفت در گفت‌وگو با خبر ۲۱ شب گذشته به سوالات زیر پاسخ داد:

*قول بازگشت ظرفیت تولید نفت از سوی وزارت نفت به زمان قبل از تحریم‌ها چگونه محقق شد؟

با اقدامات موثری که روی میادین نفت خشکی و دریا، حفاری چاه‌های جدید و تعمیر چاه‌ها، بازسازی و نوسازی تاسیسات و مراکز جمع آوری نفت انجام شده، شاهد رسیدن ظرفیت تولید نفت کشور به بالغ بر ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه هستیم. در بحث گاز نیز، بالاترین میزان تولید گاز از پارس جنوبی به میزان ۷۰۵ میلیون متر مکعب در روز رقم خورد.

با شناسایی بازار‌های جدید، استفاده از روش‌های مختلف در قرارداد‌های نفتی و استفاده از نیرو‌های متخصص، توانستیم به رقم بالایی در بحث فروش نفت و میعانات گازی دست پیدا کنیم. ظرفیت صادرات نفت در سال گذشته به ویژه در بحث میعانات گازی، بسیار پایین بود و آمادگی داریم که در سال آینده افزایش یابد.

*در مورد تصمیم امروز اوپک پلاس برای افزایش حدود ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت توضیح دهید.

امروز بیست و هفتمین نشست وزارتی اوپک پلاس انجام شد و تمامی اعضای آن، تصمیم بر افزایش تولید ۴۳۲ هزار بشکه نفت گرفتند که نسبت به ماه قبل، ۳۲ هزار بشکه افزایش یافته و در اردیبهشت و خرداد (ماه می‌میلادی) تولید خواهد شد.

وقوع تنش‌های امنیتی و سیاسی در مناطق نفتخیز جهان، موجب نگرانی است؛ اما همگی اشتراک نظر داشتند که نسبت به ماه قبل افزایش زیادی نداشته باشند.

*اجرای طرح‌های ذخیره سازی گاز که امروز پس از ۱۰ سال در شوریجه صورت گرفت، چه اهدافی را محقق می‌کند؟

مراحل اولیه اجرای طرح ذخیره سازی گاز در میدان گازی خانگیران و مخزن شوریجه که فاز یک آن از ۱۰ سال پیش عملیاتی شده بود، از امروز آغاز شده که با این طرح، ظرفیت ذخیره سازی گاز به دو برابر افزایش خواهد یافت که با استفاده از شرکت‌های سازنده داخلی انجام می‌شود.

تفاوت فاز یک و دو در این است که توربوکمپروسور‌های استفاده شده در فاز یک، خارجی بودند و در این مرحله، قرار است از توربورکمپرسور‌های ۳۳۰ بار که برای نخستین بار در داخل کشور از سوی شرکت‌های دانش بنیان تولید شده اند استفاده شود.

شمال و شمال شرق کشور دغدغه ما برای تامین گاز زمستانی است و با ذخیره روزانه بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در مخزن شوریجه طی ۸ ماه گرم سال، می‌توان روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز در فصل زمستان از آن برداشت کرد تا این دغدغه به ویژه برای استان‌های خراسان شمالی و جنوبی و مرکزی برطرف شود.

رییس جمهور نیز امروز گفت: شرایط فروش نفت نه تنها به قبل از تحریم‌ها رسیده، بلکه پول فروش نفت هم به کشور باز می‌گردد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها