|

سخنگوی وزارت خارجه:

جزئیات تازه درباره توقیف یک کشتی در تنگه هرمز؛ کشتی اسرائیلی به دلیلی نقض قوانین توقیف شد/ ویدئو

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص توقیف کشتی اسرائیلی و وضعیت خدمه این کشتی توضیحاتی ارائه کرد.

جزئیات تازه درباره توقیف یک کشتی در تنگه هرمز؛ کشتی اسرائیلی به دلیلی نقض قوانین توقیف شد/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران در چارچوب صیانت از منافع ملی و حاکمیت سرزمینی خودش و همچنین نظارت کامل مبادی ورودی و خروجی تنگه هرمز کلیه تردد‌ها را در این تنگه راهبردی تحت نظر دارد و از نقض و خدشه‌دار شدن آن به هر میزانی که باشد جلوگیری می‌کند. ایران حافظ آزادی کشتی‌رانی بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی در تنگه هرمز بوده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با توقیف یک کشتی از سوی ایران طی روزهای گذشته، در تنگه هرمز، اظهار کرد: ایران در چارچوب صیانت از منافع ملی خود، طبیعتاً کلیه ترددها در تنگه راهبردی هرمز را مورد توجه قرار می‌دهد و از نقض حاکمیت خود در این حوزه جلوگیری می‌کند.

او ادامه داد: ایران در عین حال متعهد به آزادی کشتیرانی مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی بوده و همواره در این چارچوب عمل کرده است؛ در واقع حافظ آزادی کشتیرانی بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی بوده و است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که من در این مرحله دارم، تعلق این کشتی به اسرائیل محرز است؛ البته این موضوع و بررسی ابعاد  آن در مراجع ذی‌صلاح مربوطه انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با توجه به نقض مقررات بین‌المللی از سوی این کشتی و عدم پاسخ مقتضی به سوالات مطروحه از سوی مراجع ذی‌ربط ایرانی، این کشتی برای بررسی به داخل آب‌های سرزمینی ایران هدایت شده است و موضوع مرتبط با آن در مراجع حقوقی و قضایی ذی صلاح بررسی می‌شود؛ متناسب با بررسی‌ها، تصمیم مقتضی اتخاذ می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد «وضعیت خدمه کشتی توقیف‌شده و درخواست برخی از کشورها که خدمه کشتی از اتباع آنها هستند، مبنی بر اینکه زمینه برای ارتباط کنسولی آنها فراهم شود، گفت: سوابق شناخته‌شده ایران در ارتباط با موضوعات انسانی نشان می‌دهد که در مورد حقوق اتباع و مسائل کنسولی مرتبط، همواره درچارچوب مقررات و ارزش‌های انسانی عمل کرده است و طبیعتاً کارکنان و خدمه کشتی توقیف‌شده نیز از این نگاه انسانی بهره‌مند خواهند بود.

تصویری از توقیف کشتی اسرائیلی در حوالی بندرگاه بندر عباس

این کشتی یک روز پیش از عملیات ایران علیه اسرائیل در تنگه هرمز توقیف شد.

توقیف کشتی اسرائیلی

منبع: ایرنا
 

نظرسنجی

اگر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنید، به کدام یک از گزینه‌های تایید شده رای خواهید داد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها