|

10 رویداد آینده جهان

تام استندیج، سردبیر مجموعه «جهان پیش‌رو- در سال 2023» در اکونومیست 10 رویداد و روندی را که دنیا در سال میلادی جدید با آن دست‌به‌گریبان است، پیش‌بینی کرده است. او معتقد است در نگاهی کلی می‌توان گفت همه‌گیری سال‌های اخیر به‌معنای پایان دوره ثبات نسبی و اتفاقات و روندهای قابل‌پیش‌بینی در زمینه ژئوپلیتیک و اقتصاد بوده است.

تام استندیج، سردبیر مجموعه «جهان پیش‌رو- در سال 2023» در اکونومیست 10 رویداد و روندی را که دنیا در سال میلادی جدید با آن دست‌به‌گریبان است، پیش‌بینی کرده است. او معتقد است در نگاهی کلی می‌توان گفت همه‌گیری سال‌های اخیر به‌معنای پایان دوره ثبات نسبی و اتفاقات و روندهای قابل‌پیش‌بینی در زمینه ژئوپلیتیک و اقتصاد بوده است. به این دلیل باید به غیرقابل پیش‌بینی بودن رویدادها عادت کرد و آن را به‌عنوان یک واقعیت جدید پذیرفت. شفقنا خلاصه‌ای از این موارد را ترجمه کرده است:

توجه جهانی به اوکراین: اولین چیزی که در سال آینده می‌توان درباره‌ آن مطمئن بود، توجه جهانی به درگیری اوکراین است. در‌واقع برای حل مسائل داخلی کشورها و جوامع مختلف نیز همه نگاه‌ها به اوکراین خواهد بود؛ چراکه در سال 2023 مسائلی مانند قیمت انرژی، تورم، نرخ بهره بانکی، رشد اقتصادی کشورها، کمبود مواد غذایی و بسیاری از موارد دیگر همه‌و‌همه با توجه به چگونگی ادامه روند این جنگ تعیین خواهد شد.

رکود اقتصادی: تردیدی نمی‌توان داشت که یک رکود اقتصادی قطعی در راه است؛ به‌ویژه در پی افزایش نرخ بهره بانکی از سوی بانک‌های مرکزی -‌با هدف کاهش تورم- که باعث خواهد شد اقتصادهای بزرگ درگیر رکود شوند. روندی که می‌توان آن را یکی از تبعات همه‌گیری کرونا در حوزه اقتصاد بین‌المللی در نظر گرفت که با ایجاد التهاب در بازارهای انرژی به دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها آغاز شده است..

انواع انرژی تجدیدپذیر: در زمینه مسائل اقلیمی و مقابله با تسریع روند تغییرات اقلیمی باید به این موضوع اشاره کرد که در سال آینده، به احتمال زیاد شاهد سالی خوب در این زمینه نخواهیم بود و به دلیل نیازی که کشورهای مختلف برای تأمین منابع انرژی خود دارند، به سمت سوخت‌های فسیلی کثیف روی خواهند آورد.

سقوط چین‌: گفته می‌شود در حوالی ماه آوریل 2023 جمعیت هند با جمعیتی در حدود 1.43 میلیارد نفر از چین پیشی خواهد گرفت. در صورت کاهش روند رشد اقتصادی چین، اقتصاد این کشور حداقل از نظر اندازه قادر به سبقت از اقتصاد آمریکا نخواهد شد.

شکاف‌های اجتماعی آمریکا‌: اگرچه جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 بدتر از حد انتظار ظاهر شدند‌ ولی با‌این‌حال هنوز و همچنان شکاف‌های اجتماعی و فرهنگی در آمریکا بر سر موارد و موضوعاتی مانند سقط جنین، آزادی اسلحه و سایر مسائل ملتهب برقرار است و به نظر می‌رسد در سال‌ها و انتخابات آتی شاهد افزایش آنها باشیم. موضوع قطعی در این میان این است که ورود رسمی دونالد ترامپ به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 مثل بنزینی بر آتش این اختلاف‌ها و شکاف‌ها خواهد بود.

درگیری‌های بیشتر‌: در سال 2023 ماجراهای زیادی را در نقاط ملتهب سراسر جهان باید با دقت انتظار کشید. در حقیقت به نظر می‌رسد تمرکز شدید بر جنگ اوکراین می‌تواند خطر درگیری را در جاهای دیگر نیز افزایش دهد. شاید چین هم به سرش بزند که بهترین زمان ممکن برای حمله به تایوان فرارسیده و هم‌زمان احتمال شعله‌ور‌شدن و افزایش تنش‌های هند و چین نیز در هیمالیا وجود دارد. البته این پرسش ترسناک که آیا ممکن است ترکیه تلاش کند یکی از جزایر یونان را در دریای اژه تصرف کند؟!

اتحادهای شکننده‌: تغییر اتحادها و همکاری‌ها در سطح جهانی نیز در سال 2023 محتمل است. در‌واقع در بحبوحه تغییرات ژئوپلیتیکی این اتفاق می‌تواند برای اتحادها نیز رخ دهد. ناتو که با جنگ اوکراین احیا شده، پذیرای دو عضو جدید خواهد بود. اینکه آیا عربستان سعودی نیز به توافق ابراهیم خواهد پیوست و یک بلوک جدید ظهور خواهد کرد یا نه؟ پرسش مهم دیگری است که پاسخش در سال آینده مشخص خواهد شد. دیگر اتحادهای مهم در این میان یکی اتحاد کواد متشکل از استرالیا، هند، ژاپن و آمریکاست و دیگری هم پیمان امنیتی سه‌جانبه آکوس که با هدف مقابله با ظهور و اوج‌گیری چین بین استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا منعقد شده است و البته یکی هم اتحاد هند، اسرائیل، امارات متحده عربی و آمریکا که سرنوشت‌شان در سال آتی می‌تواند خیلی چیزها را روشن کند.

توریسم انتقامی‌: با اینکه بعد از دوران ممنوعیت کووید نوعی توریسم به نام گردشگری انتقامی رواج یافته ولی هجوم مسافران به تورهای گردشگری انتقام‌جویانه پس از قرنطینه بی‌تردید به رونق تام‌و‌تمام اقتصادی منجر نخواهد شد و در بهترین شکل شاید تنها و تنها بتواند سطح هزینه‌های تقریبا 1.4 تریلیون دلاری سال 2019 را تکرار کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها