|

اعتراض به طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) موسوم به طرح۵۷ هکتاری

کارزار جلوگیری از دست‌اندازی به بافت تاریخی شیراز کلید خورد

درخواست ثبت بناهای ارزشمند در معرض تخریب بافت تاریخی شیراز در سایت «کارزار» منتشر شد. در این کارزار جمعی از دغدغه‌مندان حفاظت از بناهای تاریخی ایران از وزیر میراث فرهنگی خواسته‌اند که از دست‌اندازی به بافت تاریخی شهر شیراز جلوگیری کند.

کارزار جلوگیری از دست‌اندازی به بافت تاریخی شیراز کلید خورد

به گزارش شبکه شرق، اخیرا کارزاری برای حفظ بناهای در معرض تخریب شیراز تشکیل شده‌است. در این درخواست که در سایت «کارزار» منتشر شده، به وضعیت «دست‌اندازی‌ها به بافت تاریخی شهر شیراز و طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم شاهچراغ(ع)» اشاره و از عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خواسته شده که در راستای نجات بافت تاریخی این شهر اقدامات لازم را انجام دهد. متن نامه خطاب به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به شرح زیر است:

«جناب آقای عزت‌الله ضرغامی
وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

با سلام و احترام
همان گونه که مستحضرید، بافت تاریخی شیراز در وسعتی ۳۶۰ هکتاری، دارای تنها ۴۱۰ اثر ثبت ملی و بیش از دوهزار اثر تاریخی ارزشمند شناسایی‌شده است. متأسفانه به‌دلیل دست‌اندازی‌های بی‌شماری که در دهه‌های اخیر تحت عنوان عملیات‌های توسعه و عمران در بافت‌های فرسوده شهری که عنوانی به‌اشتباه اطلاق‌شده به بافت‌های تاریخی است، بسیاری از بناهای فاخر این شهر به‌بهانه ثبت نبودن به‌صورت کامل از بین رفته‌اند.
در آخرین دست‌اندازی‌ها به این بافت تاریخی و در طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم شاهچراغ (ع)، بسیاری از بناهای ثبتی و غیرثبتی ارزشمند این پهنه در وسعتی چهار هکتاری در ده سال گذشته به‌صورت غیرقانونی توسط نهادهای مسئول تخریب شد‌ه‌اند و اکنون نیز عنوان می‌شود که بناهای ثبتی محدوده عدد قابل توجهی نیست و در صدد هستند تنها با حفظ تک بناهای ثبتی و تخریب دیگر بناها، طرح‌های توسعه بزرگ مقیاسی را در این بافت تاریخی اجرا کنند.
به‌خوبی می دانیم تعداد بناهای ارزشمند ثبت‌نشده این محدوده عدد قابل توجهی است که به‌واسطه فشارهای نهادهای قدرت و طرفدار توسعه بدون ضابطه، پرونده ثبتی این بناها سال‌هاست به حالت تعلیق در آمده و متولیان استانی به‌صورت تعمدی از ارسال پرونده‌های ثبتی این بناها جلوگیری کرده‌اند تا جواز تخریب در این پهنه ۵۷ هکتاری راحت‌تر گرفته شود.
لذا خواهشمند است جهت جلوگیری از دست‌اندازی‌های بیشتر و در جهت نجات بافت تاریخی شیراز از تخریب‌های سازمان‌یافته، ثبت اضطراری بناهای تاریخی این محدوده در دستور کار فوری آن وزارتخانه قرار گیرد.»

در صورت تمایل به پیوستن به این کارزار، می‌توانید اینجا کلیک کنید.

 

منبع: کارزار
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها