|

4 کاربرد سونوگرافی در پزشکی که باید بدانید

بیشتر ما تجربه انجام سونوگرافی را داریم، اما شاید از اهمیت بالای آن باخبر نباشیم.

1

بیشتر ما تجربه انجام سونوگرافی را داریم، اما شاید از اهمیت بالای آن باخبر نباشیم. سونوگرافی یکی از روش‌های تصویربرداری در علم پزشکی است که در مقایسه با سایر روش‌ها، خطر کمتری برای بیمار دارد. در واقع برای انجام سونوگرافی از امواج صوتی استفاده می‌کنند که برخلاف امواج اشعه ایکس خطری برای بدن و سلامتی افراد ندارد.

در علم پزشکی امروز، سونوگرافی در بیشتر یا حتی تمام شاخه‌های پزشکی کاربرد دارد. بنابراین بهتر است تمام پزشکان با کاربردهای گوناگون دستگاه سونوگرافی آشنا باشند و کار با آن را آموزش ببینند.

آموزش کار با دستگاه سونوگرافی برای همه پزشکان می تواند فرآیندهای تشخیصی را سرعت بخشد. اگر یک پزشک هستید، می توانید با استفاده از یک دستگاه هندهلد و آموزش سونوگرافی، سریع تر مشکل بیمار خود را تشخیص داده و برای درمان اقدام کنید.

سونوگرافی بارداری

سونوگرافی بارداری به ما این امکان را می‌دهد با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، وضعیت جنین را در رحم مادر بررسی کنیم. در سه ماهه اول بارداری از سونوگرافی برای تشخیص بارداری، بررسی ضربان قلب، سن جنین و تخمین زدن تاریخ زایمان، چند قلو بودن جنین، بررسی دهانه رحم، تخمدان‌ها، رحم و جفت، تشخیص بارداری خارج از رحم یا سقط جنین و بررسی رشد جنین استفاده می‌شود. سونوگرافی در ماه‌های باقی مانده از دوران بارداری نیز کاربرد دارد، طبق مطلب منتشر شده در healthline، کاربردهای سونوگرافی در ماه های دیگر بارداری عبارت اند از:

  • تعیین جنسیت جنین

  • بررسی رشد جنین

  • بررسی ویژگی‌های سندروم داون در جنین

  • بررسی نقص‌های مادرزادی

  • بررسی میزان اکسیژن دریافتی جنین

  • اندازه گیری طول دهانه رحم

سونوگرافی در دوران بارداری کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد. بنابراین تمام ماماها باید کار با دستگاه سونوگرافی را آموزش ببینند و دانش خود را در مورد دستگاه‌هاس سونوگرافی به روز نگه دارند.

سونوگرافی کلیه

آموزش سونوگرافی تنها مختص به ماماها نیست. سایر پزشکان نیز باید برای آموزش سونوگرافی اقدام کنند. یکی دیگر از کاربردهای سونوگرافی که آموزش آن را برای هر پزشکی واجب می‌کند، کاربرد سونوگرافی برای تشخیص بیماری‌های مربوط به کلیه است. تصاویر سونوگرافی می‌تواند به پزشک کمک کند تا موارد زیر را مورد بررسی قرار دهد:

  • محل قرارگیری کلیه‌ها

  • شکل و اندازه کلیه‌ها

  • جریان خون در کلیه‌ها

  • تومورها و سنگ کلیه

 

همچنین در سونوگرافی کلیه، سلامت مثانه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. کلیه‌ها اهمیت ویژه‌ای در سلامتی ما دارند، بنابراین شایسته است پزشکان فعال در این زمینه، کار با دستگاه سونوگرافی را آموزش ببینند تا در مواقع لازم از دانش خود برای تشخیص بیماری‌های مربوط به کلیه استفاده کنند. شما می توانید برای آشنایی با نحوه تشخیص نارسایی کلیه با سونوگرافی به بهداشت نیوز مراجعه کنید.

کاربردهای زیبایی سونوگرافی

شاید با خود فکر کنید سونوگرافی فقط جنبه درمانی دارد و در فعالیت‌های زیبایی کاربردی ندارد. با ورود به دوران میانسالی کم کم رد پای چین و چروک‌های دوران پیری مشخص می‌شود. تزریق بوتاکس که یک ماده فلج کننده موقت عضلات است، می‌تواند راه حل خوبی برای درمان چین و چروک‌های صورت و گردن باشد. افتادگی پلک، از دست دادن کنترل مثانه و ایجاد تغییرات نامطلوب در بینایی، برخی از عوارض بوتاکس است که خیلی‌ها را از تزریق بوتاکس می‌ترساند.

با پیشرفت علم پزشکی، پزشکان زیبایی دریافتند که می‌توانند با کمک دستگاه‌های سونوگرافی عوارض ناشی از تزریق بوتاکس را کاهش دهند. استفاده از دستگاه‌های سونوگرافی، دید پزشک را هنگام تزریق ماده بوتاکس افزایش می‌دهند و به دنبال آن عوارض ناشی از تزریق کاهش می‌یابد. در گذشته فقط دستگاه‌های غیرپرتابل سونوگرافی وجود داشت و خبری از دستگاه‌های پرتابل و هندهلد نبود. بنابراین برای تزریق بوتاکس باید به کلینیک‌های خاصی مراجعه می‌کردید.

 در حال حاضر دستگاه‌های سونوگرافی پرتابل روانه بازار شده که می توان از آن برای جلوگیری از عوارض بوتاکس استفاده کرد. سونوگرافی صورت، به منظور بررسی محل دقیق تزریق ژل، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک سونوگرافی، می‌توان بخش‌های داخلی صورت را که محل مناسبی برای تزریق ژل هستند؛ پیدا کرد.

سونوگرافی کبد

یکی از بخش هایی که می توان با استفاده از سونوگرافی، وجود مشکل در آن را تشخیص داد، کبد است. برای بیماری های مرتبط با کبد، تشخیص درست از اهمیت بیشتری برخوردار است. از سونوگرافی کبد می توان برای تشخیص توده های خوش خیم و بدخیم و سونوگرافی کیسه صفرا استفاده کرد.

بیشتر افراد نمی‌دانند سونوگرافی به غیر از بررسی وضعیت جنین در دوران بارداری، کاربردهای گسترده‌تری دارد و در بیشتر زمینه‌های پزشکی برای تشخیص بیماری‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، سونوگرافی کاربردهای گوناگونی دارد به قدری که نتوانستیم آنطور که باید کاربردهای سونوگرافی را شرح دهیم.

نکته حائز اهمیت این است که در دنیای امروز پزشکی، تمام پزشکان باید با کاربردهای سونوگرافی و نحوه استفاده از آن آشنا باشند تا بتوانند به خوبی و با سرعت بالا، مشکلات بیماران خود را تشخیص دهند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها