|

افزایش ۱۰ درصدی مصرف بنزین در سال ۱۴۰۲/ تا امروز واردات بنزین نداشته‌ایم

مصرف روزانه بنزین در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسید

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: امسال متوسط رشد مصرف نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد است و بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین در کشور ثبت می‌شود.

افزایش ۱۰ درصدی مصرف بنزین در سال ۱۴۰۲/ تا امروز واردات بنزین نداشته‌ایم

به گزارش شبکه شرق، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تکذیب واردات بنزین به کشور با توجه به هم‌ترازی تولید و مصرف گفت: در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰ درصدی مصرف بنزین به ثبت رسیده است.

علی‌اکبر نژادعلی امروز در نشستی خبری با اشاره به موضوع مدیریت کارت‌های هوشمند سوخت جایگاه‌داران، افزود: بر اساس بند ه تبصره ۱۴ قانون بودجه به منظور بهبود نظام توزیع سوخت، باید تا پایان ۶ماهه سال جاری ۹۰ درصد خودروهای بنزینی و ۹۵ خودروهای گازوییلی از کارت هوشمند شخصی خود استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: گروه بندی‌هایی برای خودروها اعمال شده و هر کدام کلاس و گروه خاص خود را دارند و برای همه خودروها کارت سوخت صادر شد.

وی با بیان اینکه تمام نقاط ایران دارای کارت هوشمند سوخت هستند، گفت: چالشی که برای تامین کارت خام هوشمند سوخت داشتیم، برطرف کنیم و برای همه خودروها کارت صادر شده و توزیع می‌شود.

نژادعلی تاکید کرد: کارت‌های سوخت شخصی برای هر خودرو وجود دارد و برای موارد اضطرار، کارت‌های آزاد در اختیار جایگاه‌داران قرار گرفته و همه جایگاه‌های سوخت دارای کارت سوخت آزاد هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در سیستان و بلوچستان طرح کدینگ را اعمال کردیم و بر اساس آن تنها با کارت سوخت خودروهای همان مناطق سوخت توزیع می‌شود و البته کارت اضطراری هم تحویل شده است.

 

برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد

وی بیان کرد: برخی جایگاه‌ها باید تنها با کارت کدینگ سوخت عرضه کنند و برخی دیگر بحث کدینگ وجود ندارد و سایر خودروها می‌توانند سوختگیری کنند.

نژادعلی با تاکید بر اینکه دولت، مجلس و کشور برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، ادامه داد: با توجه به قانون بودجه و مباحث دولت بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: ساماندهی کارت‌های هوشمند سوخت اضطراری جایگاه‌ها را انجام دادیم و با توجه به تعداد تردد و مراجعات و تعداد نازل‌ها، تعداد مناسبی از کارت‌ها در اختیار جایگاه‌ها قرار گرفته است.

 

واردات بنزین نداشتیم/ رشد ۳۰ درصدی مصرف بنزین در دو سال گذشته

وی با اشاره به اینکه واردات بنزین نداریم، گفت: با توجه به هم‌ترازی بین تولید و مصرف، تاکنون واردات بنزین نداشتیم، اما سیر رشد مصرف بنزین در کشور عدد غیرمنتظره‌ای است به طوری که در سال ۱۴۰۱ نسب به ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد رشد مصرف داشتیم.

نژادعلی اعلام کرد: امسال متوسط رشد مصرف نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد است و بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین در کشور ثبت می‌شود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سوآپ فراورده انجام می‌شود؛ اما واردات بنزین اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه برای کیفیت بنزین استانداردی وجود دارد که همه شرکت‌های پالایشی بر اساس آن بنزین تولید می‌کنند، ادامه داد: اگر کیفیت فرآورده‌های نفتی نامناسب باشد، برخورد خواهد شد و مشخصه‌های استاندارد توسط خود شرکت‌های پالایشی چک می‌شود.

نژادعلی با بیان اینکه معتقدیم مدیریت مصرف و فرهنگ‌سازی باید در کشور نهادینه شود، گفت: شدت مصرف انرژی در کشور بسیار بالا است.

 

برنامه‌ریزی برای افزایش تولید بنزین

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: یکی از عوامل تاثیرگذار در مصرف بنزین، بالابودن شدت مصرف انرژی است، البته عوامل دیگر مانند فرسودگی ناوگان حمل و نقل، اسقاط نشدن خودروهای فرسوده و مصرف بالای بنزین خودروهای داخلی نیز در مصرف بنزین اثر گذار است.

وی ادامه داد: قاچاق سوخت نیز مصرف را افزایش می‌دهد و باید با فرهنگ سازی مصرف را کاهش دهیم.

نژادعلی با بیان اینکه در ۱۰ پالایشگاه کشور طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت را اجرا می‌کنند، ادامه داد: افزایش تولید در پالایشگاه‌ها جزو برنامه‌های اساسی است و افزایش تولید بنزین اتفاق خواهد افتاد.

 

صادرات بنزین انجام نمی‌شود

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ سوالی در خصوص صادرات بنزین، اعلام کرد: صادرات این فرآورده انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برای دریافت بنزین ۳ هزار تومانی تا پیش از اجرای طرح ساماندهی کارت‌های سوخت تقریباً ۱۰۰ درصد از کارت جایگاه‌ها استفاده می‌شد، گفت: اکنون ۳۵ درصد از سوختگیری بنزین ۳ هزار تومانی با کارت سوخت شخصی انجام می‌شود.

نژادعلی تاکید کرد: ۵۵ درصد فروش بنزین مربوط به بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی و ۴۵ درصد نیز ۳ هزار تومانی است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران مجموع تعداد کارت‌های هوشمند سوخت را ۲۹ میلیون کارت اعلام کرد و ادامه داد: در سال گذشته ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت سوخت تولید و در اختیار شرکت پست قرار داده شد و اکنون ۴۵۰ هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله پست است که مردم می‌توانند با مراجعه به شرکت پست، کارت خود را تحویل بگیرند.

 

افزایش ۴ درصدی مصرف گازوییل

وی تاکید کرد: در حوزه نفتگاز آمار مصرف در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۳ میلیون لیتر در روز است که نسبت به سال قبل ۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. امسال انتظار داریم مصرف نفتگاز به ۱۱۵ میلیون لیتر خواهد رسید.

نژادعلی گفت: روزانه ۲۴ میلیون لیتر در روز سی‌ان‌جی مصرف می‌شود که اگر این کار انجام نمی‌شد، به همین میزان باید واردات بنزین انجام می‌دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران بیان کرد: تفاوت قیمت فرآورده‌های نفتی در ایران و کشورهای همسایه قاچاق را جذاب می‌کند.

وی به لزوم توجه به افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت اشاره کرد و ادامه داد: اکنون حدود ۱۲ میلیون لیتر ظرفیت خالی در جایگاه‌های سی‌ان‌جی وجود دارد که می‌تواند جایگزین بنزین شود.

نژاد علی از توقف تولید خودروهای گازسوز توسط خودروسازان خبر داد و گفت: همچنین استقبال خوبی از مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی نشد و تنها ۲۶۰ هزار خودروی عمومی طرح دوگانه‌سوز کردن رایگان استفاده کردند.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها