|

شمارش معکوس برای عملیات در رفح

با وجود مخالفت‌های آمریکا، ارتش اسرائیل در تدارک رفتن به سوی رفح است تا آن‌گونه که می‌گوید، «آخرین سنگرهای حماس را در این منطقه منهدم کند». نیروی هوایی اسرائیل در روزهای اخیر اهدافی را در رفح هدف قرار داده است. وال‌استریت ژورنال گزارش داده است که مقا‌م‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند با وجود مخالفت صریح مهم‌ترین متحد خود یعنی آمریکا، به عملیات خود در غزه ادامه می‌دهند.

شمارش معکوس برای عملیات در رفح

با وجود مخالفت‌های آمریکا، ارتش اسرائیل در تدارک رفتن به سوی رفح است تا آن‌گونه که می‌گوید، «آخرین سنگرهای حماس را در این منطقه منهدم کند». نیروی هوایی اسرائیل در روزهای اخیر اهدافی را در رفح هدف قرار داده است. وال‌استریت ژورنال گزارش داده است که مقا‌م‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند با وجود مخالفت صریح مهم‌ترین متحد خود یعنی آمریکا، به عملیات خود در غزه ادامه می‌دهند. آمریکا هشدار داده که تهاجم تمام‌عیار به منطقه‌ای محصور می‌تواند به تلفات گسترده غیرنظامیان منجر شود و روند ارسال کمک‌های بشردوستانه را که با هدف جلوگیری از قحطی انجام می‌گیرد، مختل کند. نتانیاهو گفته است اسرائیل قصد دارد غیرنظامیان را قبل از شروع عملیات تخلیه کند. ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده که می‌خواهد مردم غزه را به اقامتگاه‌های بشردوستانه‌ای که در نوار غزه در دست احداث هستند، منتقل کند تا به غذا، آب، سرپناه و خدمات پزشکی دسترسی داشته باشند. این روزنامه افزوده است که بعد از آغاز جنگ در نوار غزه، حدود یک میلیون فلسطینی در رفح، استان هم‌مرز با مصر، پناه گرفته‌اند. اسرائیل می‌گوید باید وارد رفح در امتداد مرز غزه با مصر شود تا «تهدید حماس» را خنثی کند. ارتش اسرائیل ادعا کرده ۲۰ گردان از ۲۴ گردان نظامی حماس را منهدم کرده و باید گردان‌های باقی‌مانده این گروه را که در رفح حضور دارند، «ریشه‌کن» کند.

اقدام نظامی اسرائیل با هدف بیرون‌کشیدن رهبران ارشد نظامی حماس و پیداکردن ۱۲۹ گروگان باقی‌مانده این گروه از حملات هفتم اکتبر انجام می‌گیرد که تصور می‌شود بسیاری از آنها در رفح باشند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در پیامی به مناسبت عید پِسَح یهودیان گفت: «در روزهای آتی فشار نظامی و دیپلماتیک خود بر حماس را افزایش خواهیم داد؛ زیرا این تنها راه آزادی گروگان‌ها و رسیدن به پیروزی است». ارتش اسرائیل در اواسط ماه آوریل اعلام کرد که دو تیپ ذخیره خود را «برای فعالیت‌های عملیاتی در جبهه غزه» فراخوانده است. در همین حال، به گزارش وفا، خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین، در حملات روز یکشنبه دست‌‎کم ۱۶ فلسطینی که اکثر آنها زن و کودک بودند، شهید شدند. یک مقام اسرائیلی در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال، عملیات ارتش اسرائیل در رفح را عملیاتی فشرده و پیچیده توصیف کرد که به‌طور هم‌زمان باید عملیات‌های بشردوستانه را پوشش دهد. به گفته مقامات مصری که از برنامه‌های اسرائیل مطلع شده‌اند، اسرائیل خود را برای انتقال غیرنظامیان از رفح به خان‌یونس و مناطق دیگر آماده می‌کند و قصد دارد با برپایی چادرها، راه‌اندازی مراکز توزیع غذا و ارائه خدمات پزشکی شامل بیمارستان‌های صحرایی برای آنها سرپناه ایجاد کند.به گفته مقامات مصری، عملیات تخلیه دو تا سه هفته به طول می‌انجامد و با هماهنگی آمریکا، مصر و دیگر کشورهای عربی مانند امارات متحده عربی انجام خواهد گرفت. آنها گفتند اسرائیل قصد دارد نیروهای خود را به‌تدریج به رفح منتقل کند و نقاطی را هدف قرار دهد که معتقد است رهبران حماس در آنها مخفی شده‌اند. مقامات مصری، مدت‌زمان عملیات‌های جنگی در رفح را دست‌کم شش هفته برآورد کرده‌اند.


 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها