|

تغییرات مادرشدن

دیروز در برخی کشورها روز مادر بود و بیشتر رسانه‌ها با اخبار و توصیه‌هایی برای دادن هدیه و بیرون‌رفتن با مادران همراه بود

تغییرات مادرشدن

دیروز در برخی کشورها روز مادر بود و بیشتر رسانه‌ها با اخبار و توصیه‌هایی برای دادن هدیه و بیرون‌رفتن با مادران همراه بود. در این میان گاردین گزارشی درباره تغییرات مادرشدن بعد از همه‌گیری کووید منتشر کرده است. این گزارش سعی کرده به این پرسش پاسخ دهد که آیا پس از پایان همه‌گیری، تغییراتی در نحوه مادرشدن رخ داده است یا نه؟ بسیاری از تازه‌مادران  معتقد بودند که مادرشدن در دوران کووید بسیار سخت بود. آنها اغلب احساس تنهایی می‌کنند و نمی‌دانند با شرایط خود چه کنند. در این گزارش به تجربه مادرانی که فرزندانشان را در دوران کووید به دنیا آوردند و در حالی که از راه دور به کار می‌پرداختند نیز اشاره شده است. مدیران یا کارمندان برتری که پس از چند ماه دریافته‌اند شرایطشان دارای مشکل است. آنان درگیر اضطراب بودند، واکنش‌های ناگهانی نسبت به مسائل نشان می‌دادند، مشکل خواب داشتند و هر لحظه منتظر بودند برای فرزندشان اتفاقی بیفتد. نمی‌توانستند منطقی فکر یا تصمیم‌گیری کنند.

در برخی کشورها ازجمله آمریکا قبل از کووید، از هر هشت زن، یک زن افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کرد، اما در سال 2020، این تعداد به یک‌سوم افزایش یافت. پزشکان و محققان مجبور شدند به سرعت برای حمایت از زنان باردار و تازه مادر‌شده اقدام کنند. اما گزارش این سؤال را پرسیده حالا و چهار سال بعد، چه چیزی تغییر کرده و چه پیشرفتی رخ داده است؟ هرچند میزان افسردگی پس از زایمان در حال بازگشت به آمار قبل از کووید است، اما شرایط بحرانی است.

در حالی که اکثر مادران با عوارض جسمی دوران بارداری آشنا هستند، زمانی که از نظر روانی دچار مشکل می‌شوند، کمک‌گرفتن برایشان سخت است.اغلب، آنها تصور می‌کنند این مشکلات بخشی از مادرشدن است و با وجود سخت‌بودن‌ اما طبیعی است و باید آن را بپذیرند. آنان نمی‌دانند چه کار کنند و نمی‌دانند با چه چیزی مواجه شده‌اند. حتی برخی نمی‌دانند افسردگی پس از زایمان چیست. کمک‌خواستن در این مواقع می‌تواند تأثیر شگرفی بر زندگی مادران داشته باشد. آنان در ذهنشان نگران‌اند که از سوی مردم و اطرافیان خود به عنوان یک مادر بد شناخته شوند. از سویی دیگر اکثر مادران در مرحله بعد نگران این مسئله هستند که آیا مصرف دارو مشکلاتی برای فرزند شیرخوارشان به همراه خواهد داشت؟ پزشکان با درمان مادران که از دارو گرفته تا ارتباط اجتماعی، رژیم غذایی و ورزش را شامل می‌شود، برای رفع این شرایط اقدام می‌کنند. شرایطی که در صورت عدم درمان، می‌تواند به افسردگی عمومی تبدیل شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها