|

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد:

خرید 10 فرورند هواپیمای جدید در 3 ماه گذشته

رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: در 3 ماه گذشته توانستیم 10 فروند هواپیمای جدید خریداری کنیم که متوسط سن این هواپیماها بین 15 تا 20 سال است.

خرید 10 فرورند هواپیمای جدید در 3 ماه گذشته

محمد محمدی‌بخش در نشست خبری امروز در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد ایرلاین‌ها در نوسازی ناوگان هوایی کشور اظهار داشت: افزایش و نوسازی ناوگان هوایی کشور مهمترین سیاست سازمان هواپیمایی است و دستور وزیر راه و شهرسازی هم در توسعه ناوگان هوایی کشور است و در چند ماه گذشته تعدادی فروند هواپیمای جدید هم خریداری شده و وارد چرخه شده‌اند.

به گزارش ایلنا، وی افزود: در 3 ماه گذشته توانستیم 10 فروند هواپیمای جدید خریداری کنیم که متوسط سن این هواپیماها بین 15 تا 20 سال است و در ماه‌های آینده هم درباره نوسازی ناوگان هوایی کشور خبرهای خوبی برای مردم داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال بعدی خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا هنوز هواپیمای 20 سال توسط کشورها خریداری می‌شود که ایرلاین‌های ایرانی نسبت به خرید آن اقدام کرده‌اند، توضیح داد: سن هواپیما موضوع اصلی نیست و در دنیا هواپیماها با سن‌های مختلف فعال هستند و موضوع مهم سلامت و ایمنی هواپیماها است که تمام هواپیماهای خریداری شده بر اساس استانداردهای بین‌المللی بوده است.

محمدی‌بخش تاکید کرد: برای نوسازی ناوگان هواپیمایی منتظر برجام نمانده‌ایم و شرکت‌های هواپیمایی کشورمان نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کرده‌اند.

وی اضافه کرد: البته به طرف‌های غربی اعلام کرده‌ایم که در صورت احیای برجام با بازنگری مفاد قراردادها وارد مذاکرات جدید خواهیم شد اما از آنجایی که طرف‌های غربی بدعهدی متعددی داشتند، برای نوسازی ناوگان منتظر قراردادها با شرکت‌های غربی نخواهیم ماند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر بازنگری قراردادهای ایرباس و بوئینگ چطور خواهد بود و اینکه آیا سازمان هواپیمایی در حال حاضر موافق واردات هواپیماهای ATR هستند، گفت: طبیعی است که بعد از گذشت 5 سال، نوع دیدگاه‌ها متفاوت شده است و باید نظرات کارشناسی جدیدی را در نظر بگیریم و مهمترین بحث ما استمرار خدمات پشتیبانی است.

محمدی‌بخش ادامه داد: هم بنده و هم سایر کارشناسان صنعت هوانوردی مخالف واردات هواپیماهای ATR بوده و هستند و معتقدیم هواپیماهای ATR مناسب اقلیم ایران نبودند و با آن قیمت به درد شرایط اقتصاد ایران نمی‌خوردند.

وی درباره فعالیت ایرلاینی با یک فروند هواپیما اظهار داشت: فعالیت شرکت هواپیمایی تنها با یک فروند هواپیما شایعه است و طبق آئین‌نامه و مصوبات شورای عالی هواپیمایی، مجوزی به ایرلاینی داده می‌شود که حداقل 3 فروند هواپیمای ملکی در اختیار داشته باشد و در حال حاضر در کشورمان ایرلاینی که تنها یک فروند هواپیما داشته باشد، فعال نیست.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به وضعیت مالی شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: مخالف زیان‌ده بودن ایرلاین‌ها هستم اما معتقدم مدل اقتصادی ایرلاین‌ها باید تغییر کند. در دوران شیوع کرونا تمام ایرلاین‌های دنیا دچار آسیب شدند و شرکت‌های هواپیمایی ایران هم لطمه مالی دیدند و مستثنی از این شرایط نبودند، از این رو تاکید دارم مدل اقتصاد ایرلاین‌ها باید اصلاح شود.

محمدی‌بخش درباره اعلام کف نرخی از سوی برخی از ایرلاین‌ها و مخالفت برخی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی اذعان کرد: کف نرخی را اعلام نکردیم اما آنچه که اعلام کردیم این بود که ایرلاین‌ها در زمان فروش بلیت‌ها باید حداقل هزینه‌ها مانند نرخ سوخت و بیمه را لحاظ کنند.

وی افزود: از اعمال مصوبه کف قیمتی بلیت هواپیما حمایت نمی‌کنیم اما معتقدیم دلال‌ها باید از فرایند فروش بلیت هواپیما حذف شوند و تلاش ما این است دعوت فروش ایرلاین‌ها به طور مستقیم به مسافران متصل شود. باید تاکید کنم که نگرانی ما درباره ایمنی پروازها است چراکه درآمد ایرلاین‌ها به صورت مستقیم با حوزه ایمنی ارتباط دارد اما شرایط رقابتی را هم در نظر گرفته‌ایم و امروز هم شاهد سبد قیمتی متنوعی از بلیت‌ها در بازارها هستیم. آنچه که ما به آن اصرار داریم اصلاح مدل اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی است و هیچ‌وقت کف نرخی بلیت هواپیما مطرح نبوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز سفرهای نوروزی گفت: سفرهای نوروزی امسال از 25 اسفندماه آغاز خواهد شد و تا 15 فروردین ادامه خواهد یافت و تا به امروز به غیر از پروازهای برنامه‌ای، 900 مجوز پرواز داخلی و خارجی برای شرکت‌های هواپیمایی صادر شده است.

محمدی‌بخش با تاکید بر اینکه برای سفرهای نوروزی، افزایش قیمت بلیت هواپیما نخواهیم داشت، یادآور شد: سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی دستورهای ویژه‌ای برای کنترل قیمت بلیت هواپیما صادر کردند و با شرکت‌های متخلف برخورد جدی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: آژانس‌ها و شرکت‌هایی که اقدام به فروش بلیت هواپیما بیشتر از نرخ مصوب و اعلام شده کنند، 3 بار تذکر دریافت می‌کنند و تاکنون هم به تعدادی از ایرلاین‌ها تذکر ارائه شده و حتی مدیران برخی از شرکت‌ها و آژانس‌ها عزل شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها