|

به مناسبت روز فیزیوتراپی در ایران؛

درخواست جامعه فیزیوتراپی؛ تعیین شرح وظایف، تعرفه‌گذاری مناسب

یکی از مسائلی که فیزیوتراپی را از دیگر رشته‌ها متمایز می‌کند تاکید آن به سلامت حرکتی و بازتوانی فرد بعد از طی دوره درمان پزشکی و بازگشت فرد به سطح قبل از آسیب و بیماری است که تکمیل کننده روند درمان و مورد انتظار پزشکان و بیماران است.

فیزیوتراپی، رشته‌ای شایسته ارتقاء و زمینه‌ساز بهبود سطح سلامت و کاهش هزینه‌های اقتصادی نظام بهداشت کشور است. نگاهی که در عرصه سلامت به فیزیوتراپی می‌شود، مطلوب جایگاه علمی و حرفه‌ای و تاثیر گذاری این رشته نیست .

نگاه امروز به فیزیوتراپی با توجه به نقش آن در پیشگیری، درمان و بازتوانی باید متفاوت بوده و بر اساس نیازهای جامعه تنظیم شود، در غیر این صورت جامعه از خدمات یک قشر تاثیرگذار در حفظ سلامت مردم بی‌بهره خواهد ماند.

متاسفانه مسوولان و بعضا جامعه پزشکی درک درستی از جایگاه علم فیزیوتراپی ندارند و عدالت و انصاف بین رشته‌ای در این بحث  رعایت نمی‌شود و در تعیین شرح وظایف بدون توجه به حق مردم نیازمند به خدمات فیزیوتراپی اقدام به انحصار و قبضه این رشته شده است.

از خواست‌های اصلی جامعه فیزیوتراپی تعیین حدود و صلاحیت حرفه‌ای رشته فیزیوتراپی و عدم پیش‌کش توانمندی‌های آن به حرف دیگر پزشکی است. فیزیوتراپی دارای یک شخصیت مشخص با حدود حرفه‌ای معلوم در تمام دنیاست و متاسفانه در کشور ما به دلایلی مورد سوءاستفاده بین رشته‌ای قرار می‌گیرد که البته دلایل اقتصادی و عدم آگاهی و درک درست از این رشته عامل این اتفاق است. این ظلم مشخص به فارغ التحصیلان و مردم دردمند خواهان خدمت صحیح و علمی فیزیوتراپی است. باید به این نکته اشاره کرد که بدون درمان فیزیوتراپی چرخه صحیح درمان در خیلی از آسیب‌ها  و بیماری‌ها تکمیل نمی‌شود و فرد به سطح قبل از بیماری یا آسیب بر نمی‌گردد.

از مهم‌ترین چالش‌های فیزیوتراپی در ایران، عدم رعایت تعرفه گذاری مناسب است که با توجه به نرخ تورم و سختی شغل این قشر هیچ تناسبی با خدمات آن ندارد.

فیزیوتراپیست‌ها به دلیل شیفت‌های طولانی و جلسات درمانی بالای یک ساعت و استفاده از درمان‌های دستی و تمرین درمانی و در معرض اشعه بودن و برخورد با بیمارانی که اغلب به دلیل بیماری‌ها و دردهای مزمن شرایط سختی دارند دچار استرس و فرسودگی زیادی می‌شوند که این امر در بحث تعرفه گذاری به طور کلی نادیده گرفته شده است.

با توجه به طیف گسترده درمان فیزیوتراپی و شواهد مسلم علمی آن در بیماری‌های قلبی، ریوی، ارتوپدی، نورولوژی و آسیب‌های ورزشی مورد انتظار است که تصمیم سازان حوزه سلامت کشور در تبیین و ارتقاء جایگاه فیزیوتراپی بیش از پیش کوشا باشند و نقش و جایگاه این رشته مفید برای سلامت کشور را بازتعریف نمایند.

یکی از مسائلی که فیزیوتراپی را از دیگر رشته‌ها متمایز می‌کند تاکید آن به سلامت حرکتی و بازتوانی فرد بعد از طی دوره درمان پزشکی و بازگشت فرد به سطح قبل از آسیب و بیماری است که تکمیل کننده روند درمان و مورد انتظار پزشکان و بیماران است.

جامعه فیزیوتراپی امروز درخواست اکید بازنگری  رشته فیزیوتراپی در حوزه‌های آموزش و درمان دارد. ارتقاء کوریکولوم آموزشی، اجرای درست و فراگیر دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی، تعیین شرح وظایف، تعرفه‌گذاری مناسب و تعیین حدود بین رشته‌ای و عدم دخالت و رعایت انصاف حرف پزشکی  در جهت حفظ و بهبود جایگاه این رشته خواست اکید جامعه فیزیوتراپی ایران است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها