|

نبرد بقا - بخش دوم

هوش مصنوعی از دریچه «تئوری اقتصادی بازی‌ها»

در بخش نخست این یادداشت، ضمن مقایسه موضوع هوش‌ مصنوعی با نتایج انقلاب‌ صنعتی و اشاره به احتمال‌های آینده، به تأثیر هوش‌ مصنوعی بر مشاغل پرداختیم. همچنین به لزوم استقبال از هوش‌ مصنوعی و راهکارهای آن اشاره کردیم.

در بخش نخست این یادداشت، ضمن مقایسه موضوع هوش‌ مصنوعی با نتایج انقلاب‌ صنعتی و اشاره به احتمال‌های آینده، به تأثیر هوش‌ مصنوعی بر مشاغل پرداختیم. همچنین به لزوم استقبال از هوش‌ مصنوعی و راهکارهای آن اشاره کردیم. به همان شیوه، در بخش دوم (بخش پایانی)، درباره تأثیر هوش‌ مصنوعی در ناامنی رسانه‌ای و راهکارهای پیشنهادی سخن می‌گوییم.

۲) هوش‌ مصنوعی و فضای رسانه‌ای - همان‌گونه که اختراع‌ها و اکتشاف‌های علمی، مورد سو‌ءاستفاده قرار گرفته‌اند؛ هوش‌ مصنوعی هم از این موضوع در امان نیست. شبیه‌سازی صوتی، تصویری و ساخت محتوای جعلی‌ (بدون تصریح ساختگی‌بودن آن) رایج‌ترین مسئله‌ای است که این روزها باعث نگرانی مردم شده است. جعل تولیدهای محتوا، نگرانی کارشناسان را هم در پی داشته‌ است. به اندازه‌ای که پیش‌بینی می‌شود علت اصلی شورش‌ها و اعتراضات آینده، شایعه‌های مجازی خواهد بود.

ازاین‌رو جلوگیری از آسیب‌های محتوای رسانه‌ای جعلی، مورد توجه دولت‌ها، رسانه‌ها و شرکت‌های فعال در زمینه هوش‌ مصنوعی است. امکانات تشخیص محتوای جعلی که آن‌هم مبتنی بر هوش‌ مصنوعی است، وجود دارد که هنوز کاربرد آن همگانی نشده است.

پیش‌بینی می‌شود پس از دوران پربازدهی برای هوش‌ مصنوعی در تولید محتوا، هوش‌ مصنوعی مربوط به تشخیص محتوای جعلی تجاری شود. به‌طوری‌که هنگام بازدید از محتوای مجازی، این برنامه‌ها در گام نخست، اصل یا جعلی بودن آن‌ را برای مخاطب مشخص می‌کنند.

تا آن زمان، به مخاطبان توصیه می‌شود در برخورد با محتوای مجازی، یک قاعده احتیاطی را در نظر داشته باشند: «هر محتوایی ممکن است جعلی باشد، مگر خلاف آن مشخص شود». دولت‌ها هم باید الزام‌ها و جرم‌انگاری‌های تازه مقرر کنند.

مثلا تولیدکنندگان و بازنشرکننده‌ها، ملزم به درج برچسب‌های «اصالت محتوا» یا «سرگرمی‌بودن محتوا» باشند. 

پیشنهادهایی برای استقبال از هوش مصنوعی:

خوش‌بختانه استقبال مردم و متخصصان کشور از هوش مصنوعی مناسب است اما ورود به جهان آینده، نیازمند زمینه‌هایی است که ورود مردم و بخش‌ خصوصی به این حوزه، انگیزش اقتصادی ندارد. نادیده‌گرفتن هوش مصنوعی از سوی دولت و فرار از آن، کشور را از قافله پیشرفت جهان عقب می‌اندازد.

ضرورت دارد دولت با شیوه‌های تخصصی، رابطه و تأثیر هوش‌ مصنوعی بر شغل‌های گوناگون را بررسی و فهرست کند. همچنین شغل‌ها و فعالیت‌های با مزیت نسبی در آینده، مشخص شوند. این کار باعث می‌شود موج‌های ناشی از این تکنولوژی نوین مهار شود.

حمایت از سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی، حمایت‌های آموزشی و پژوهشی، حمایت توأم از تولید شبیه‌سازها و تشخیص‌دهنده محتوای جعلی، شناسایی بنگاه‌های پیشرو جهان در تولید هوش‌ مصنوعی که مناسب برای سرمایه‌گذاری باشند، از دیگر کارهایی هستند که مستلزم دخالت دولت است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها