|

سی‌وهشتمین نماز جمعه شهر امید

باید کفه حق مردم در ترازوی حق و تکلیف سنگین‌تر شود

امام جمعه شهر امید گفت: وقت آن رسیده که در ترازوی حق و تکلیف مردم، کفه حق آنان سنگین‌تر شود و نتایج آن را چه در معیشت و اقتصاد، چه در حق تعیین سرنوشت و چه در آزادی‌های اجتماعی ملموس و مشخص ببینند.

حجت‌الاسلام منصف در خطبه‌های دوم نماز جمعه شهر امید گفت: پس از گذشت حدود 45 سال از برقراری جمهوری اسلامی عرض می‌کنم امروز تغییر در برخی روش‌ها و بازنگری و اصلاح در حکمرانی ضروری است و هر روز تأخیر در آن خسارت‌بار و خدای ناکرده جبران‌ناپذیر خواهد بود. در این میان، آنچه اولویت دارد دلجویی و جبران مافات برای بخش درخور توجهی از مردم است که متأسفانه اعتماد و امیدشان به اصلاح امور به دلایل مختلف از دست رفته یا کم‌رنگ شده است.

باید هر روز به خودمان یادآوری کنیم ما متولی اداره درست و حکمرانی عقلانی بر تمام 85 میلیون جمعیت کشور هستیم؛ آن‌هم با همه گرایش‌ها، سلیقه‌ها و علایقی که ممکن است منِ امام‌جمعه نپسندم. دقیق‌تر بگویم همان‌قدر که در برابر تأمین امنیت و حداقل معاش آن جوان بسیجی یا آن خواهر محجبه مسئولیت داریم، در برابر آن جوانی که حتی جمهوری اسلامی را هم قبول ندارد یا آن دخترخانم بی‌حجاب نیز مسئول و پاسخ‌گو هستیم. فراموش نکنیم تکلیف حاکمیت در برخورد و مواجهه با افراد و تأمین امنیت و حداقل رفاه و زندگی معمولی استاندارد، بر اساس ظاهر یا نزدیکی و دوری آنان از نظام، زیاد و کم نمی‌شود. همه از حقوق یکسان برخوردارند؛ اصلی که رهبری انقلاب هم بارها و بارها در واکنش به تندروی عده‌ای مدعی سوپر‌انقلابی به آن اشاره کرده‌اند.

در استفاده از نیروها و متخصصان هم اگر نیت و هدف واقعی‌مان اداره کارآمد کشور و در نتیجه پیشرفت و آبادانی آن است، آنچه تعیین‌کننده است، توانمندی و شایستگی افراد است و نه میزان تظاهر و ابراز وفاداری. لازم است بدون ذره‌ای تردید نخبه‌گرایی را مقدم بر نوچه‌پروری بدانیم و به آن عمل کنیم. چه اشکالی دارد متخصص باتجربه‌ای که من از ظاهر، سلیقه و گرایش‌های او خوشم نمی‌آید، در حوزه تخصصی‌اش به کار گرفته شود؟

حجت‌الاسلام منصف افزود: همواره در مقاطع مختلف این جمله گفته شده که در برهه حساس کنونی نیاز به فداکاری و مشارکت مردم برای رد‌شدن از پیچ تاریخی داریم و انصافا هم مردم سنگ‌تمام گذاشته‌اند. حالا عرض می‌کنم این بار برای رد‌شدن از نقطه حساس و رسیدن به آرامش، ضروری است دولت وفاداری و حسن نیتش در قبال همه مردم و نه یک بخش خاص را نشان بدهد. آن وقت مثل همیشه اکثریت مردم هم در کنارمان خواهند بود.

مردم بارها و بارها در زمان‌های مختلف ثابت کرده‌اند پای کشور و نظامی که از خودشان و برای خودشان باشد، می‌ایستند؛ اما اگر شنیده نشوند، دیده نشوند، مطالبات معمولی و طبیعی‌شان برآورده نشود و به تعبیری نقش مداد سفید را در بسته مداد‌رنگی جمعیت کشور داشته باشند و به بیان روشن‌تر در ترازوی حق و تکلیف، همواره تکلیف بر دوششان گذاشته شود بدون آنکه حقی برایشان قائل باشیم، آن وقت باید برای کشور نگران باشیم.

وقت آن رسیده که در ترازوی حق و تکلیف مردم، کفه حق آنان سنگین‌تر شود و نتایج آن را چه در معیشت و اقتصاد، چه در حق تعیین سرنوشت و چه در آزادی‌های اجتماعی ملموس و مشخص ببینند.

امام جمعه شهر امید گفت: خوشبختانه در حوزه سیاست خارجی بازنگری در روش‌ها و تغییر نگاه به دیپلماسی آغاز شده و فعلا در برقراری ارتباطات منطقه‌ای دستاوردهای مثبتی داشته‌ایم که جای تقدیر، حمایت و البته توسعه دارد. در این حوزه هم لازم است نتایج این تغییرات مبارک خودش را در سفره مردم و کیفیت زندگی آنان نشان دهد.

از خداوند بزرگ توفیق‌مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم.

خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها