|

روایت هفدهمین نمازجمعه شهر امید

امام‌جمعه شهر امید: صداوسیما واقعیت جامعه را نشان دهد

حجت‌الاسلام منصف در ابتدای خطبه‌های دوم نمازجمعه شهر امید گفت: این روزها بنا بر آنچه از جامعه و عملکرد برخی مسئولان و دستگاه‌ها می‌بینیم، لازم و واجب است بیش از آنکه برای مردم خطبه بخوانیم و آنان را به تحمل و خویشتن‌داری دعوت و امر به معروف و نهی از منکر کنیم، برای حال‌وروز خودمان وعظ و خطابه کنیم بلکه مؤثر باشد.

حجت‌الاسلام منصف در ابتدای خطبه‌های دوم نمازجمعه شهر امید گفت: این روزها بنا بر آنچه از جامعه و عملکرد برخی مسئولان و دستگاه‌ها می‌بینیم، لازم و واجب است بیش از آنکه برای مردم خطبه بخوانیم و آنان را به تحمل و خویشتن‌داری دعوت و امر به معروف و نهی از منکر کنیم، برای حال‌وروز خودمان وعظ و خطابه کنیم بلکه مؤثر باشد. امام‌جمعه شهر امید افزود: روایت نعمان بن‌محمد مغربی را برای تذکر و یادآوری به خودم و مسئولان محترم که داعیه عدل علی داریم و خود را پیرو و رهرو حضرتش می‌دانیم، تکرار می‌کنم که گفت روزی فردی از خوارج در مسجد در‌حالی‌که علی‌(ع) خطبه می‌خواند، برخاست و حکومت آن امام را که تجسم شریعت و عدالت بود، نامشروع خواند.‌ اطرافیان و حاضران در مسجد خواستند که با این فرد هتاک برخورد کنند اما امیر مؤمنان‌(ع) مانع شد و خطاب به آن فرد هتاک گفت: ما تو را از مسجد بابت این نسبت ناروا و اهانت اخراج نمی‌کنیم. حقوق تو را از بیت‌المال قطع نمی‌کنیم و تا شما خوارج دست به شمشیر برای جنگ با من نبرده‌اید، با شما جنگ نخواهیم کرد. او ادامه داد: صریح خطاب به خودم، روحانیون مسئول و ائمه جمعه عرض می‌کنم باید پناه مردم باشیم، صدای مردم نجیب و شریفی باشیم که همیشه در سختی‌ها و تنگناها صبور و مقاوم بوده‌اند؛ لازم است همدلانه با مردم حرف بزنیم، این مردم همان مردم فهمیده و فداکاری هستند که هیچ‌گاه به آشوب‌طلبان اجازه نمی‌دهند بیان خواسته‌ها و مطالبات را به انحراف بکشانند. این مردم همان‌هایی هستند که هیچ‌گاه تحت تاثیر فشارها و مسببان خارجی تحریم های ظالمانه قرار 

نمی‌گیرند و با آنان هم‌صدا نمی‌شوند. اما اینکه فقط از مردم بخواهیم تحمل کنند و دم نزنند، بی‌انصافی است. چقدر برای همدردی و به رسمیت شناختن دغدغه‌ها و مطالباتشان کنارشان بوده‌ایم؟ روزگاری مردم به دامن امن و مستحکم روحانیون پناه می‌برده‌اند، درنگ کنیم و بیندیشیم که تا اینجا درست عمل کرده‌ایم؟ باید به همان اندازه که لازم است، به دولت در اجرای اصلاحات اقتصادی کمک کرد و با نشان‌دادن مسیر با همه سختی‌هایش، چشم‌انداز بهبود اوضاع را واقع‌بینانه و صادقانه و نه تخیلی توضیح داد. باید در کنار مردم بود. باید از خودمان صادقانه بپرسیم چرا مردم به ادامه این راه درست اعتماد و باور ندارند؟ حجت‌الاسلام منصف در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از صداوسیما گفت: متأسفانه در این شرایط صداوسیما هم در انجام بخشی از وظایف خود درست عمل نکرده است. رسانه ملی یعنی رسانه‌ای متعلق به همه ملت که باید صداوسیمای واقعی مردم باشد؛ اما واقعیت آن است که اتفاقاتی در جامعه می‌افتد که انگار صداوسیما از آن خبر ندارد یا نمی‌بیند و در مقابل اتفاقاتی هم هست که گویا فقط صداوسیما می‌بیند و مردم از آن بی‌خبرند یا آن را واقعی نمی‌دانند. به رئیس محترم صداوسیما که اتفاقا به قصد ایجاد تحول وارد شده‌اند، هشدار می‌دهم بیشتر مراقب فاصله بین مردم و رسانه‌ای که پولش از جیب مردم داده می‌شود، باشند. حذف کسانی که هنوز مورد قبول و اعتماد بخش زیادی از جامعه هستند، شایسته رسانه ملی نیست. پخش برنامه‌هایی که شائبه ساختگی‌بودن و واقعی‌نبودن‌شان وجود دارد، در شرایطی که بخشی از مردم در واقعیت با مشکلات بزرگ اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کمکی به ایجاد آرامش و اطمینان در مردم نمی‌کند. به خودم و شما تذکر می‌دهم نیروی حاصل از ناامیدی بابت این عملکردها را دست‌کم نگیریم. از خداوند بزرگ توفیق‌مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم. خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها