|

‌روایت ششمین نماز جمعه شهر امید

در ابتدای مراسمِ این هفته نماز جمعه، لیلا ارشد مؤسس خانه خورشید (نخستین مرکز کاهش آسیب اعتیاد زنان در ایران) به عنوان سخنران پیش از خطبه به بیان مسائل و مشکلات اخیر این تشکل و دلایل تعطیلی آن پرداخت. ارشد با ارائه گزارشی درباره فعالیت خانه خورشید گفت در ۱۷ سال گذشته ۲۵۰۰ نفر تحت پوشش این مؤسسه بوده‌اند که ۶۰۰ نفر از آنها بهبود یافته‌اند. وی با بیان این مطلب که گویی قرار نیست سازمان‌های مردم‌نهاد مانند گذشته فعالیت کنند، گفت کاش تکلیف را معلوم کنیم، هدف از فعالیت‌ سمن‌ها «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است» یا «گسترش و توسعه فقر»؟مؤسس خانه خورشید افزود به ما گفتند این آسیب‌دیده‌ها را رها کنید. اینها بالاخره می‌میرند. اما آخر اینها که نمی‌میرند. سازمان‌های مربوطه که وظیفه‌ای در این زمینه دارند، چقدر در ایجاد چنین وضعیتی برای این افراد نقش داشته‌اند؟

سپس حجت‌الاسلام منصف در خطبه‌های دوم نماز جمعه شهر امید با اشاره به نزدیک‌شدن به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای وین و احیای برجام گفت: مردم باید در زندگی و معیشت خود، مزه یک توافق خوب را بچشند. از دولت محترم، از جناب دکتر ظریف و امیرعبداللهیان و همه کسانی که در سال‌های گذشته برای رفع تحریم‌های ظالمانه تلاش کردند، تشکر می‌کنم. انتظار از دولت این است که با کارآمدی و برنامه‌ریزی در داخل، هم‌زمان با رفع تحریم‌های خارجی، ذائقه مردم نجیب و صبورمان را شیرین کند. مردم، انتظار حل مسئله معیشت را دارند. امام‌جمعه شهر امید با تبریک مبعث پیامبر اکرم و آغاز ماه شعبان گفت: چنانچه در خطبه اول به حدیث معراج اشاره کردم، به خاطر چهار خصوصیت پیامبر، او از همه انبیا برتر است: یقین، حسن خُلق، سخاوت نفس و رحمت با خلق. توجه کنیم مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی شخصیتی پیامبر مهربانی، محبت‌ورزی، گذشت، بزرگواری و بلندنظری آن حضرت است که اگر این ویژگی‌ها نبود، امکان نداشت تغییری در جامعه آن روز پیدا شود. خداوند خطاب به پیامبر(ص) فرموده: به سبب رحمتی از جانب خدا، تو با مردم ملایم و نرم‌خو شدی؛ اگر تندخو، سخت‌دل و خشن بودی، قطعا از گرد تو پراکنده می‌شدند. به خودم و برخی نمایندگان محترم مجلس تذکر می‌دهم آداب صحبت با مردم و حسن خلق را رعایت کنیم.

با تحکم و سخت‌گیری، مردم را از دایره انقلاب پراکنده نکنیم. مردم نگران هستند و می‌پرسند اینها کسانی هستند که می‌خواهند ما را در برابر بداخلاقی‌ها و محتوای مستهجن فضای مجازی صیانت کنند؟ وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اگر بتوانیم در جامعه امروز به خردمندی برسیم، به دیانت نیز می‌رسیم. بین شریعت و عقلانیت ملازمه لازم است. گاهی عقل برخی مطالب را درک نمی‌کند و شریعت به کمک آن می‌آید و برعکس و این دو یاری‌رسان هم هستند، نه مقابل هم. وی افزود: یکی از نشانه‌های عقلانیت، تعادل هم در کردار و هم در گفتار است.

هشدار می‌دهم به خودم و برادران و خواهران مسئول، مراقب کسانی باشیم که در زدن حرف‌های انقلابی از تعادل خارج می‌شوند و افراط می‌کنند. لزوما هرکس این‌چنین کرد، وفادارتر به انقلاب نیست.

‌حجت‌الاسلام منصف در ادامه خطبه دوم نماز جمعه شهر امید با اشاره به سالروز تولد مرحوم آیت‌الله طالقانی یادآور شد: اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب به امامت ایشان و با حضور بیش از یک میلیون نفر از مردم اقامه شد. باید تأمل کنیم که چه شد از آن جمعیت میلیونی به اینجا رسیده‌ایم. وی افزود: مرحوم طالقانی، روحانی نواندیش و سخنوری شجاع و صریح بود که جهان جدید را هم درک کرده بود و بقای دین را در خوانش جدید از آن می‌دانست. آنچه ایشان بیشتر مورد توجه قرار می‌داد، نقش محوری مردم در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها بود. آیت‌الله طالقانی معتقد بود در جامعه‌ای که افکار و اندیشه‌ها از طریق تضارب آرا به تصمیم منجر می‌شود، دیگر مخالف و معاند در سیستم آن به وجود نمی‌آید. امروز به اندیشه‌هایی از جنس طالقانی بیش از پیش نیاز داریم.

خطیب نماز جمعه شهر امید با اشاره به نژادپرستی رسانه‌های غربی در انعکاس اخبار مربوط به جنگ اوکراین و مقایسه شهروندان کشورهای درگیر جنگ گفت: اینها چیز جدیدی نیست، آنچه درباره رفتارهای آنها می‌دانستیم دوباره عیان شد، مهم این است که ما در دام رفتارها و گفتارهای دوگانه نیفتیم. مردم آگاه هستند و فریب ادعاهای حقوق‌بشری غرب را نمی‌خورند. ما بر اصول دینی و انسانی خود پابرجا و استوار هستیم. دقت کنیم چون آنها چنین رفتار می‌کنند، مجوزی برای ما نیست که مقابله کنیم. جان هر انسانی چون انسان است و نه اینکه از چه نژاد و چه منطقه‌ای است، ارزشمند است. صراحتا عرض می‌کنم در محکومیت خشونت و جنگ نمی‌توان ذره‌ای تأمل یا خویشتنداری کرد. جنگ محکوم است. تجاوز چه در یمن به دست عربستان باشد و چه در اوکراین به دست روسیه محکوم است. وی افزود: این روزها باید به یاد دنیا بیاوریم که مردم سرافراز و دلیر ایران چگونه در برابر ارتش صدام که تا دندان به تسلیحات شرق و غرب مسلح بود، جانانه ایستادند و به یاد خودمان بیاوریم که چگونه با کمترین امکانات و در بحرانی‌ترین شرایط، همه در کنار هم از ایران عزیز دفاع کردیم. امروز برای مقابله با خطرات داخلی و خارجی به همان یکپارچگی بیش از قبل نیازمندیم.

دوگانه‌سازی و دوقطبی‌سازی برای جامعه امروز ایران، سم مهلک است. به فرمایش رهبری توجه کنیم که عامل اصلی استقلال کشورها مردم هستند و هوشیار باشیم تا کسانی دانسته یا نادانسته سرمایه امید و اعتماد مردم را به تاراج نبرند. حجت‌الاسلام منصف در پایان سخنان خود با اشاره به نزدیکی روز درختکاری گفت: این کار یک سنت حسنه و اقدام ارزشمند است و جلوگیری از غارت جنگل‌ها از آن هم مهم‌‌تر و واجب‌تر است. از رئیس محترم دستگاه قضا می‌خواهم امسال هم‌زمان با روز درختکاری دستور تشدید برخورد با جنگل‌خواران و تاراج‌کنندگان سرمایه ملی را به ضابطین قضائی صادر کنند. نمایندگان مجلس انقلابی هم اگر می‌خواهند از زندگی این نسل و نسل‌های بعدی صیانت کنند، قوانین مرتبط با مجازات قاتلان جنگل‌ها را شفاف کنند و بر اجرای دقیق آن نظارت مستمر و محکم داشته باشند. خطبه‌ام را با دعوت خودم و شما به تقوای الهی و رعایت انصاف و خویشتنداری به پایان می‌برم. سلام و درود خدا بر مردم که تأمین راحتی، امنیت و آرامش آنان بر عهده ما است. خداوند مقامات ما را در مسائلی که برای مردم و در راه خیر مردم است، الهام ببخشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها