|

به خاطر جان مردم مماشات نکنید

حجت‌الاسلام منصف خطیب نماز جمعه این هفته شهر امید در سخنانی ضمن تبریک ایام خجسته دهه فجر انقلاب اسلامی بر ضرورت خدمت صادقانه با هدف رضایتمندی آحاد جامعه تأکید کرد. مشروح خطبه دوم حجت‌الاسلام منصف را اینجا بخوانید: در خطبه اول درباره سوره فجر و شب‌های ده‌گانه‌ای که خداوند متعال به نام آنها قسم یاد کرده خدمت شما عزیزان عرض کردم، نکته‌ای را هم بابت تذکر به خود بگویم، در همان داستان حضرت موسی (ع) و لیالی عشر بارها این هشدار را می‌بینیم که راه هموار نیست، در مسیر فسادهای اخلاقی و مالی مانع است، قبیله‌گرایی و نگاه‌های کوته‌بین و ساده‌لوحانه مانع است. از اینها به خدای بزرگ پناه می‌بریم. روزهای مبارک دهه فجر را به مردم نجیب و شریف ایران اسلامی تبریک می‌گویم. امروز روز انقلاب اسلامی، معنویت، بصیرت و خدمت صادقانه نام‌گذاری شده است. عرض می‌کنم معنویت و بصیرت حتما لازم و ضروری است و البته آنچه مردم را در چهل‌و‌سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پایبند به ارزش‌ها و اهداف انقلاب نگه می‌دارد و این روزها را برای‌شان مبارک می‌گرداند، حتما رضایتمندی و برخورداری از زندگی مناسب و در شأن آنان است. و حتما این مسیر پایبندی و برخورداری جاده‌ای دوطرفه است.

نمی‌شود توقع وفاداری به انقلاب داشته باشیم؛ اما فقر و تبعیض درمان نشود و مردم از وضعیت معیشت و زندگی رضایت نداشته باشند. مکرر گفته‌ام و باز تکرار می‌کنم معنویت و اخلاقی کارگشاست که بتواند ساختاری برای اصلاح و حل بهتر مسائل امروز جامعه برپا کند. نگاه شعاری و سطحی و شکلی به معنویت و بصیرت ما را به جایی نمی‌رساند. درگذشت مرجع عالی‌قدر و وارسته حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی‌گلپایگانی رضوان‌ الله علیه را به مردم و خانواده ایشان تسلیت می‌گویم، فقیه عالی‌مقامی که در واپسین روزهای عمرِ با‌اخلاص و پر‌برکتش هم از فکر مردم غافل نبود، به جای اضافه‌گویی یادآوری دوباره سخنان ایشان را برای خود و مقامات و مسئولان کشور لازم می‌دانم: «گرانی برای مردم طاقت‌فرسا شده و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است. بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم. مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند. توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است». و اما موضوع گرانی لوازم خانگی و کیفیت نامناسب خودرو را هم رهبری انقلاب به آن صریح و قاطع اشاره کردند، حالا که از جانب رهبر انقلاب اینها تذکر جدی دریافت کردند، خطابم به قوه قضائیه و مجلس و دیگر دستگاه‌های نظارتی است. اینجا از پشت این تریبون عرض می‌کنم به خاطر جان مردم با اینها مماشات نکنید، مبادا فریبِ نامه‌نویسی‌ها و چاپلوسی و تملق مدیران ناتوانی را بخورید که بارها نشان داده‌اند آسایش و امنیت مردم برایشان اهمیت ندارد، از منِ طلبه بشنوید مدیرانی که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کاری از پیش ببرند نامه می‌نویسند و مصاحبه می‌کنند که چنین می‌کنیم و چنان می‌کنیم. اینها اگر قرار بود مسئله خودرو در کشور را حل کنند در این 40 سال حل کرده بودند.

چاره اساسی بیندیشید، اگر واردات و بازار رقابتی راه‌حل مسئله است نترسید. شاید منِ طلبه بلد نباشم، ببینید همه دنیا چه راهی را رفته‌اند، چه کرده‌اند که مردم‌شان خودروی باکیفیت و به‌‌قیمت سوار می‌شوند، خب ما که دنبال معنویت و بصیرت هستیم از همین کارهای پیش‌پاافتاده شروع کنیم و بعد به مراتب بالاتر برسانیم مردم را. برادران و خواهرانِ مسئول شما را به خدا قسم می‌دهم که با جان و آسایش مردم شوخی نکنید. درباره بحث خرید سربازی بحث‌های مفصلی شده، قصد ورود ندارم، مردم فقر را شاید تحمل کنند؛ اما تبعیض را نمی‌گذرند. روی سخن من به مقامات و مسئولانی است که بی‌مطالعه و ناآگاهانه مصاحبه می‌کنند و مشورت می‌دهند. این حرف‌ها خدای نکرده بدبینی ایجاد می‌کند که کرده و مردم را ناامیدتر می‌کند. در آخر عرایضم از رئیس محترم و معزز قوه قضائیه که در طول تصدی این مقام نشان داده‌اند در پی تحول در دستگاه قضا و به دنبال تعامل و تعادل در برخوردها هستند، در این ماه پربرکت رجب و ایام دهه فجر انقلاب اسلامی می‌خواهم تلاش و اراده‌شان برای خلاصی زندانیان بلاتکلیف و محبوسان و محصوران را دوچندان کنند، گشایش‌های زیادی حاصل شده که می‌تواند منشأ خیر و صلاح و وحدت برای کشور و مردم باشد ان‌شاءالله. خطبه‌ام را با دعوت خودم و شما به تقوای الهی و رعایت انصاف و خویشتن‌داری به پایان می‌برم. امروز هم از یکی از معلمان زحمتکش و شریف شهر دعوت کرده‌ام از این تریبون به بیان دغدغه‌ها و مسائل جمع بزرگ و فرهیخته معلمان کشور بپردازند. ان‌شاءالله که مسئولان مربوطه توجه کنند. سلام و درود خدا بر مردم که تأمین راحتی، امنیت و آرامش آنان بر‌ عهده ماست. خداوند مقامات ما را در مسائلی که برای مردم و در راه خیر مردم است الهام ببخشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها