|

گفت‌وگوی احمد غلامی با کمال اطهاری و حمید قیصری به مناسبت انتشار کتاب «درآمدی بر سرمشق توسعه اقتصاد و جامعه دانش در ایران»

چپ و راست ترسان از توسعه

کمال اطهاری در کتاب «درآمدی بر سرمشق توسعه اقتصاد و جامعه دانش در ایران» که به‌تازگی از سوی انتشارات «شرق» منتشر شده است، سعی دارد تا مبانی سرمشق یا الگویی نوین برای توسعه به جامعه مدنی ایران پیشنهاد دهد. او ابتدا در مقدمه خود با وام‌گیری از هابرماس، توسعه را فرایند فرایاز و هم‌افزای مجموعه‌ فرایندهای انباشت ثروت، دانش، فناوری، فرهنگ و هنر، رفاه و عدالت، آزادی و مشارکت سیاسی و اجتماعی برای رهایی بشر از بند قوانین طبیعی و اجتماعی تعریف می‌کند و معتقد است در فرایند توسعه هر فرد و جامعه‌ای باید قابلیت‌های خود در این زمینه را کشف کند.

احمد غلامی نویسنده و روزنامه‌نگار

اطهاری ورود به اقتصاد و جامعه دانش را برای تمام کشورهای پیرامونی همچون ایران ضروری می‌داند و معتقد است ایران به دلیل غفلت حاکمیت از این ضرورت، در تله توسعه افتاده است. آیا ایران در تله توسعه‌ اقتصادی جدیدی گرفتار شده است؟ آیا عمر توسعه صنعتی به پایان رسیده و ما وارد دوره پساصنعتی شده‌ایم؟ چرا ایران با اینکه در امر توسعه نسبت به کشورهای آسیای شرقی پیش‌قدم بوده یا توسعه اقتصادی را هم‌زمان با این کشورها آغاز کرده است، نتوانسته این مسیر را به‌ خوبی ادامه بدهد. این پرسش‌ها، همچنین گفتمانی که باید برای توافق در مورد توسعه شکل بگیرد، از مباحثی است که سعی داریم همراه با کمال اطهاری و حمید قیصری آنها را تا حدی مورد واکاوی قرار دهیم.