|

فوتبال جهان در هفته‌ای که گذشت؛

از سالروز تولد ۷۷ سالگی جورج بست، بازگشت بازیکنی که سرطان را شکست داد و توهین‌های نژادپرستانه‌ای که اشک وینیسوس را درآورد

در هفته‌ای که گذشت؛ دورتموند توانست سرانجام صدرجدول را از بایرن مونیخ پس بگیرد تا در آستانه قهرمانی بوندسلیگا قرار گیرد

از سالروز تولد ۷۷ سالگی جورج بست، بازگشت بازیکنی که سرطان را شکست داد و توهین‌های نژادپرستانه‌ای که اشک وینیسوس را درآورد
خبرنگار: سپهر خرمی

 توهین‌های پیاپی نژادپرستانه در دیدار رئال مادرید و والنسیا را بررسی می‌کنیم و همچنین مروری خواهیم داشت به زندگی پرفراز نشیب فوتبالیستی که «الکل» او را شکست داد.

 

نژادپرستی، مثل نقل و نبات در اسپانیا!

خشم وینیسیوس: به مبارزه با نژادپرستی ادامه می‌دهم، چه در اینجا، چه دور از اینجا. این آخرین نقل قول وینیسیوس مهاجم رئال مادرید است که شب گذشته در ورزشگاه مستایا مقابل والنسیا ۹۰ دقیقه مورد توهین نژادپرستانه هواداران میزبان قرار گرفت. داور اما به راحتی از این شعارها گذشت و در پایان، وینیسوس را به دلیل درگیری با بازیکنان والنسیا از زمین مسابقه اخراج کرد. 

وینسیوس میگوید در برزیل، کشور اسپانیا را به عنوان کشور حامی رفتار نژادپرستانه می‌شناسند که من نمی‌توانم علیه این دیدگاه موضع بگیرم چون حقیقت دارد!

 

واکنش رئیس لالیگا به انتقادات تند وینیسیوس؛

خاویر تباس رئیس لالیگا در واکنش به اظهارات شب گذشته وینیسیوس در صفحه اجتماعی خود نوشت: 

«ما تلاش کردیم بهت توضیح دهیم که لالیگا چه کارهایی برای مبارزه با نژادپرستی می تواند انجام دهد. اما تو در هیچ کدام از جلساتی که خودت تاریخش را مشخص کرده بودی حضور پیدا نکردی. قبل از اینکه لالیگا را مورد انتقاد و تهمت قرار دهید باید خود را به درستی آگاه و اصلاح کنید.»

وینی جونیور نیز در پاسخ به تباس نوشت:

«بار دیگر به جای انتقاد از نژادپرستان، رییس لالیگا به شبکه اجتماعی آمد تا به من حمله کند. هرچقدر که حرف بزنی و وانمود کنی که چیزی را نمی‌خوانی، باز هم چهره رقابت تو متزلزل شده است. به پاسخ‌هایی که به پستت داده شده نگاه کن و شگفت‌زده شو. سانسور خودت تنها باعث می‌شود که هم‌ردیف نژادپرستان باشی. من رفیق تو نیستم که با هم درباره نژادپرستی حرف بزنیم. من خواهان اقدامی فوری و تنبیه بازیکنان هستم. هشتگ‌ها اهمیتی برای من ندارند.»

۲۵ نوامبر ۲۰۰۵ سالروز درگذشت اما امروز تولد ۷۷ سالگی جورج بست است؛ البته اگر در قید حیات بود. زندگی پرفراز نشیبی که با بی‌درایتی بست؛ خیلی زود به پایان رسید. بست که متولد ایرلند شمالی است در سن ۱۷ سالگی به منچستریونایتد پیوست و با درخشش وحشتناک، سکوهای اولترافورد را به لرزه درآورد. او به مرور اعتیاد به الکل پیدا کرد تا جایی که همین روند اشتباه باعث مرگش شد. روایت‌ها و نقل قول‌های جذاب در دوران بازی او و پس از بازنشستگی و مرگش نشان می‌دهد فوتبالیستی که معجزه میکرد عامل پایان خودش شد‌.

قشنگ‌ترین توصیف در رابطه با بست را روزنامه Daily Telegraph به قلم تحریر درآورده است. این روزنامه، در قسمت کوتاهی از پیام یادبود چند صفحه‌ای خود نوشته بود: «جورج کاری کرد که کودکان بریتانیایی به عشق فوتبالیست شدن درس بخوانند! »

دیگو مارادونا در مورد جورج بست گفته است: «در زمانی که کم سن و سال بودم، جورج برایم الهام بخش بود، او پر زرق و برق و هیجان انگیز بود و توانایی این را داشت که به هم تیمی‌های خود، از لحاظ روانی کمک کند! … حقیقتا فکر می‌کنم که ما بازیکنانی کاملا شبیه به هم بودیم، دریبل زن‌هایی بودیم که می‌توانستیم لحظاتی جادویی را خلق کنیم! »

جرج بست زمانی که در فینال جام باشگاه‌های اروپا در سال ۱۹۶۶ درخشید در اوج دوران فوتبالش قرار داشت. او در یک هفته ۱۰ هزار نامه از طرفدارانش دریافت کرد و ۳ نفر را تمام وقت استخدام کرد تا جواب نامه‌ها را بدهند.

سباستین هالر نیم فصل اول را به دلیل مبارزه با سرطان از دست داده بود اما حالا ستاره اصلی تیمش شده است.

هالر، بعد از پایان شیمی‌درمانی به مرت ۳ماه، ژانویه امسال به ترکیب برگشت و پنج گل او در سه بازی اخیر دورتموند، آن‌ها را در آستانه اولین قهرمانی بوندسلیگا از فصل ۲۰۱۲ قرار داده و می‌توانند بایرن را بعد از ۱۰ قهرمانی پیاپی به زیر بکشند

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها