|

اقتصاد ورزش در هفته‌ای که گذشت؛

​از شکست عربستانی‌ها برای خرید ناپولی تا نایکی شدن کوین دورانت و رسیدن مسی به رونالدو

در یک هفته‌ی اخیر شاید بهترین اتفاق ممکن برای مسی و کوین دورانت رخ داد چون بیلان مالی این دو نشان داد از اسپانسرها سود کلانی برده‌اند.

​از شکست عربستانی‌ها برای خرید ناپولی تا نایکی شدن کوین دورانت و رسیدن مسی به رونالدو
خبرنگار: سپهر خرمی

در یک هفته‌ی اخیر شاید بهترین اتفاق ممکن برای مسی و کوین دورانت رخ داد چون بیلان مالی این دو نشان داد از اسپانسرها سود کلانی برده‌اند. در کنار این موضوع، مالک باشگاه ناپولی، میلیاردرهای عربستانی را پشت در گذاشت.

 

دست رد مالک ناپولی به سینه عربستانی‌ها

در این سه دهه از زمانی که مارادونا با ناپولی اسکودتو را بالای سر برد، باشگاه ناپولی روزهای خوبی را سپری نکرد. در سال ۲۰۰۴، باشگاه ورشکست شد و به دسته سوم ایتالیا سقوط کرد. آنها سپس توسط مالک فعلی Aurelio de Laurentis ( به فارسی: اورلیو دی لورنتیس) نجات یافتند.

مالک باشگاه قول داده بود که طی پنج سال ناپولی را به سری‌آ بازگرداند. او تنها در عرض سه سال به هدف خود رسید. از آن زمان، ناپولی بدون هیچ تهدیدی نزدیک به صدر جدول باقی مانده بود.

حالا می‌توانید استدلال کنید که چشم انداز اورلیو د لورنتیس بالاخره تکامل رسیده است. ناپولی به صدر فوتبال ایتالیا بازگشت. پس از اینکه ناپولی اخیراً افزایش قیمت بلیط را اعلام کرد، اولتراها با اعتراض کردند که به یک شورش کوچک تبدیل شد. با وجود این، هواداران ناپولی جشن خواهند گرفت و آنها باید از یک مرد تشکر کنند که حتی در وهله اول اینجا بود.

 با این موفقیت، ارزش ناپولی افزایش یافت، اما دی‌لورنتیس قصد فروش ندارد. او اخیراً پیشنهاد ۲.۵ میلیارد دلاری پیشنهاد دهندگان عربستان سعودی برای باشگاه را رد کرد تا ثابت ‌کند اهدافی جز پول دارد.

 

کوین دورانت هم تایکی شد!

کوین دورانت در سال ۲۰۲۲ پنجاه میلیون دلار از حامیان مالی به دست آورد، که باید در سال‌های آینده افزایش یابد.

 ستاره فونیکس سانز به تازگی با نایکی قرارداد مادام‌العمری به ارزش سالانه ۵۰ میلیون دلار امضا کرده است. پس از مایکل جردن و لبرون جیمز، او سومین بسکتبالیست این حلقه نخبگان امریکا است. دورانت به عنوان یک تازه کار با نایک قرارداد امضا کرد و با هم تا کنون ۱۵ کفش با امضا منتشر کرده اند تا به فروش برسد.

 اما درآمد دورانت در خارج از زمین فقط از قرارداد هنگفت با نایکی به دست نمی‌آید. در سال ۲۰۱۹، او همچنین شبکه رسانه‌ای Boardroom را تأسیس کرد که محصول آن «دو غریبه دور» حتی برنده اسکار شد.  آینده تجاری دورانت درخشان‌تر از وضعیت فعلی او در پلی آف NBA است.

 

مسی به رونالدو رسید

برای مدت طولانی رونالدو بیشتر از مسی درآمد تبلیغاتی داشت. برخی حتی استدلال کردند که فروش شخصیت خجالتی مسی بسیار سخت تر است و این (ظاهرا) بخشی از دلیلی است که نایکی او را رها کرد. اما در سال ۲۰۲۲، مسی به اندازه رونالدو از درآمدهای خارج از زمین برای اولین بار در ده سال گذشته درآمد داشت. امضای قرارداد ۲۰ میلیون دلاری با "سوسیوس"، در کنار قرارداد مادام‌العمر او با آدیداس که از سال ۲۰۱۷ اجرا می‌شود، گام مهمی برای ایجاد تعادل بین این دو ابرستاره بود. بنابراین، مسی از قرارداد خود با آدیداس سود زیادی برده و نایکی احتمالا هنوز هم آزرده خاطر است. هر دو ستاره در سال ۲۰۲۲ به صورت مجزا، فقط از اسپانسرها، ۵۵ میلیون دلار دریافت کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها