|

آیا طرفداران لیورپول «یک دقیقه سکوت به احترام ملکه» را «هو» می‌کنند؟

ما جامعه‌ای عادلانه‌تر می‌خواهیم!

سرمربی لیورپول گفت بعید می‌دانم هواداران این تیم دست به هو کردن بزنند و احترام یک دقیقه سکوت را نگه ندارند. آنها حتی نیازی به توصیه من ندارند و حتما در مراسم یک دقیقه سکوت شرکت خواهند کرد.

ما جامعه‌ای عادلانه‌تر می‌خواهیم!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

لیورپولی‌ها امشب در آنفیلد میزبان تیم فوتبال آژاکس هلند هستند. اما سرمربی این تیم علاوه بر این که درباره وضعیت تیمش به خبرنگاران گفته، به یک پرسش مهم هم پاسخ داده است؛ آیا طرفداران تیمش احترام یک دقیقه سکوت برای درگذشت ملکه را نگه می‌دارند یا نه؟

 

یورگن کلوپ چه پاسخ داد؟

سرمربی لیورپول گفت بعید می‌دانم هواداران این تیم دست به هو کردن بزنند و احترام یک دقیقه سکوت را نگه ندارند. آنها حتی نیازی به توصیه من ندارند و حتما در مراسم یک دقیقه سکوت شرکت خواهند کرد. کلوپ به همبستگی هواداران لیورپول با هواداران منچستریونایند در اتفاق تلخی که برای خانواده کریس رونالدو رخ داده بود اشاره می‌‌کند و می‌گوید: هواداران احترام خیلی‌ چیزها را نگه می‌دارند. وقتی نوزاد کریس فوت کرد، هواداران ما در آنفیلد با یونایتدی‌ها همدردی و من را شگفت‌زده کردند. 

 

چرا انگلیسی‌ها نگران واکنش لیورپولی‌ها هستند؟

در ماه می گذشته هواداران این تیم هنگام برگزاری مسابقه فینال حذفی در استادیوم ومبلی لندن سرود ملی کشورشان را هو کردند. در سرود ملی انگلیس عبارت « خدا ملکه را حفظ کند » وجود دارد و لیورپولی‌ها معمولا با شنیدن این عبارت آن را هو می کنند. آنها همچنین به حضور شاهزاده ویلیام هم که به عنوان عضوی از خانواده سلطنتی به شکلی سنتی همواره در فینال‌های حذفی حاضر است، عارض شدند و برایش هو کشیدند. 

 

لیورپولی‌ها سابقه دارند 

مشابه اتفاق ماه می، پیش از این هم میان لیورپولی‌ها رخ داده است. کافی است به فینال حذفی سال 2012 بازگردیم و یا به مسابقه فینال جام اتحادیه ( کارابائو ) که در فوریه امسال مقابل چلسی برگزار شد، اشاره کنیم؛ آنها متفق‌القول عبارت « خدا ملکه را حفظ کند » را مسخره کردند و برای سرود ملی‌شان سوت و هو کشیدند.

لیورپولی‌‌ها با این رفتار صدای اعتراضشان را به مخاطبان خود در سراسر جهان می‌رسانند. 

 

پای تاچریسم در میان است!

چرا لیورپولی‌ها معترض هستند؟ ماجرا برمی‌گردد به مفهوم عدالت. بندر لیورپول در دهه 70 و 80 میلادی و در فرآیند صنعت‌زدایی بریتانیا و سیاست‌های مارگارت تاچر آسیب فراوان دیده است. ظهور و بروز شرایط اقتصادی بد، شهروندان لیورپولی را مقابل دولت تاچر و پلیس گذاشت و در سال 1981 تنش عدالت‌جویی را به حد اعلی رساند؛ طوری که تاچر از لیورپول با عنوان شهری که «مدیریت آن از دست رفته» یاد کرد. 

لیورپولی‌ها در دوران نخست‌وزیر محافظه‌کاری چون تاچر خودشان را جدای از بقیه کشور می‌پنداشتند. آنها در این دوران با فاجعه استادیوم هیلزبرو هم رو‌به رو شدند و به اوج نفرت و تقابل با نظام حاکم رسیدند. لیورپولی‌ها هو کردن سرود ملی را از اینجا شروع کردند. رسمی که تا امروز برجا مانده است. گرچه اولین بار در سال 1965 به جای عبارت « خدا ملکه را حفظ کند، یک‌صدا گفته بودند خدا تیم ما را حفظ کند ». 

 

سنت هو تکرار می‌شود؟ 

این روزها‌ هم همچون دهه 80 جامعه انگلیس با بحران هزینه زندگی و شرایط بد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. نابرابری اجتماعی و اقتصادی یکی از رنج‌های بزرگ شهروندان انگلیسی است. شهری چپ‌گرا مثل لیورپول بر مواضع خود استوار است. آنها بیشتر از دیگر شهروندان انگلیسی از این وضعیت خشمگین هستند. 

لیورپولی‌ها از سال 2015 به این سو با همکاری تیم رقیب خود مثل اورتون در منطقه مرسی‌ساید برای کمک به خانواده‌‌های فقیر بانک مواد غذایی راه انداخته اند تا نشان دهند بی‌عدالتی وجود دارد و مردم با آن درگیر هستند. 

با همه این حرفها معلوم نیست امشب سنت هو کردن «یک دقیقه سکوت به احترام درگذشت ملکه» تکرار شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها