|

1400، سال خوب وزنه‌برداری زنان ایران

وزنه‌برداری ایران باوجود همه حواشی مدیریتی‌ای که امسال پشت سر گذاشت، توانست کارنامه قابل‌دفاعی در بخش بانوان این رشته داشته باشد. رشته نوپایی که حیات آن به چهار سال بیشتر نمی‌رسد، در این مدت اندک موفق شد به افتخاراتی دست پیدا کند که دور از تصور خیلی‌ها بود. از تاریخ‌سازی با مدال‌های جهانی تا کسب سهمیه بازی‌های المپیک و بهبود چشمگیر رکوردهای ملی. تنها عنوان در‌خورتوجه وزنه‌برداری زنان در‌ حالی تا پیش از این به مدال برنز الهام حسینی در جام نعیم سلیمان اغلو (دو سال پیش در ترکیه) محدود بود که ‌یک‌باره یکتا جمالی، پدیده 16‌ساله اصفهانی ظهور کرد. جایی که در مسابقات جوانان جهان در ازبکستان به سه مدال برنز در دسته 87 کیلوگرم رسید تا یکی از تاریخی‌ترین نتایج ورزش بانوان کشور به ثبت برسد.

1400، سال خوب وزنه‌برداری زنان ایران

وزنه‌برداری ایران باوجود همه حواشی مدیریتی‌ای که امسال پشت سر گذاشت، توانست کارنامه قابل‌دفاعی در بخش بانوان این رشته داشته باشد. رشته نوپایی که حیات آن به چهار سال بیشتر نمی‌رسد، در این مدت اندک موفق شد به افتخاراتی دست پیدا کند که دور از تصور خیلی‌ها بود. از تاریخ‌سازی با مدال‌های جهانی تا کسب سهمیه بازی‌های المپیک و بهبود چشمگیر رکوردهای ملی. تنها عنوان در‌خورتوجه وزنه‌برداری زنان در‌ حالی تا پیش از این به مدال برنز الهام حسینی در جام نعیم سلیمان اغلو (دو سال پیش در ترکیه) محدود بود که ‌یک‌باره یکتا جمالی، پدیده 16‌ساله اصفهانی ظهور کرد. جایی که در مسابقات جوانان جهان در ازبکستان به سه مدال برنز در دسته 87 کیلوگرم رسید تا یکی از تاریخی‌ترین نتایج ورزش بانوان کشور به ثبت برسد. یکتا به فاصله چند ماه بعد در رقابت‌های نوجوانان جهان در عربستان حاضر شد و این‌بار به نتایج درخشان‌تری رسید. او این‌بار به دو مدال نقره و یک برنز دست یافت. در این پیکارها از چهره جوان دیگری نیز رونمایی شد و آن غزاله حسینی بود که به یک تک‌مدال برنز در دسته 59 کیلوگرم رسید. دیگر اتفاق ویژه وزنه‌برداری زنان در سال جاری، کسب سهمیه بازی‌های المپیک 2020 توکیو بود که دستاورد مهمی برای کاروان ورزش ایران در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا محسوب می‌شد. پریسا در شرایطی به این سهمیه غیرمنتظره رسید که حتی کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری بانوان هم پیش‌بینی چنین اتفاقی را نمی‌کردند. انصراف نماینده ساموآ از حضور در المپیک توکیو باعث شد جهان‌فکریان از طریق سیستم رنکینگ به این سهمیه برسد. البته که جهان‌فکریان چون در آن مقطع دستش را جراحی کرده بود، ناباورانه این فرصت استثنائی را از دست داد. در ادامه پرونده یک سال خوب و موفق بانوان وزنه‌برداری ایران با شرکت در رقابت‌های قهرمانی جهان بزرگسالان ازبکستان بسته شد. این زنان در‌ حالی برای دومین بار شرکت در این آوردگاه مهم را تجربه می‌کردند که هشت رکورد ملی را جابه‌جا کردند. طوری که الهام حسینی باسابقه‌ترین وزنه‌بردار تیم ملی بزرگسالان تا کسب عنوان ششمی این مسابقات پیش رفت و یکتا جمالی هم که وزنه‌بردار رده جوانان بود، در مجموع 14 کیلوگرم افزایش رکورد داشت. این دختران حالا سال 1400 را در شرایطی به اتمام می‌رسانند که باید آماده روزهای مهم‌تری شوند. آنها در سال 1401 رویدادهای زیادی را پیش‌رو دارند که هر‌کدام بسته به موقعیتی که دارند، از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

حضوری  پرتعداد  در   بازی‌های  کشور‌های  اسلامی

پنجمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی مرداد‌ماه سال جدید با میزبانی ترکیه برگزار می‌شود و ایران هم به‌عنوان یک کشور مسلمان با کاروانی پرتعداد در این میدان حضور خواهد داشت. اگر‌چه بازی‌های کشورهای اسلامی در مقایسه با سایر رقابت‌های آسیایی و جهانی از سطح کیفی پایین‌تری برخوردار است اما می‌تواند میدان تدارکاتی خوبی برای ورزشکاران ایرانی باشد. به‌خصوص در شرایط کنونی که ملی‌پوشان کشورمان به خاطر محدودیت منابع مالی نمی‌توانند در تورنمنت‌های آماده‌سازی مختلف شرکت کنند. اگرچه سفر به بازی‌های اسلامی قونیه هم برای ورزش کشور پرهزینه خواهد بود اما ستاد عالی بازی‌ها، تیم ملی وزنه‌برداری بانوان را در اولویت قرار داده تا با نفرات بیشتری راهی این میدان شوند. اکبر خورشیدی، مدیر فنی تیم ملی وزنه‌برداری زنان، در‌این‌باره به «شرق» می‌گوید:«درست است که سطح بازی‌های کشورهای اسلامی خیلی بالا نیست اما برای ما زنگ تفریح هم نیست. کشورهای مسلمان در این سال‌ها سرمایه‌گذاری خوبی روی وزنه‌برداری زنان کرده‌اند؛ نمونه‌اش مصر، نیجریه، اندونزی، قزاقستان و ازبکستان. ترکیه هم که خودش میزبان است و نفرات خوبی را در این رشته دارد. بنابراین ما هدفمان این است که با برنامه به این بازی‌ها برویم و به‌عنوان یک رویداد جدی به آن نگاه کنیم. به‌هر‌حال وزنه‌برداری زنان ایران ابتدای راه است و باید از تمام فرصت‌ها استفاده کند تا به تجربه کامل برسد. طبق صحبت‌های انجام‌شده، 10 نفر را در اوزان مختلف در ترکیب تیم اعزامی به قونیه قرار می‌دهیم. مطمئنا نفراتی را انتخاب می‌کنیم که شانس بالایی برای مدال‌آوری داشته باشند. این قول را هم می‌دهیم که دست پر برگردیم».

بازی‌های آسیایی 2022  هانگژو   و   آزمونی  سخت

رویداد بعدی بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو است که تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران می‌خواهد نخستین حضور خود را در آن تجربه کند. خورشیدی ادامه می‌دهد: بازی‌های آسیایی‌ رویدادی با کیفیت بسیار بالاست و کم از بازی‌های المپیک نیست. به‌هرحال همه می‌دانند که قدرت‌های برتر وزنه‌برداری جهان در آسیا هستند. چین، کره شمالی و کره جنوبی، ژاپن، ازبکستان و قزاقستان کشورهایی هستند که چه در بخش مردان و چه زنان بهترین مدال‌ها را کسب کرده‌اند. بازی‌های آسیایی هم که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و چون رتبه‌بندی دارد، همه کشورها با تمام قوا می‌آیند. با توجه به این موضوع خیلی نمی‌توانیم بگوییم که مدال‌گرفتمان در این بازی‌ها قطعی است. به‌هر‌حال دختران ما تا‌به‌حال وزنه‌زدن در این بازی‌ها را تجربه نکرده‌اند. با‌این‌حال فکر می‌کنم چهار، پنج نفر از خوب‌های تیم ملی را به هانگژو بفرستیم. امیدواریم که به‌واسطه خانم الهام حسینی که ششمی جهان را در کارنامه دارند، بتوانیم نتایج خوبی بگیریم. هر‌چند‌ یکتا جمالی را هم باوجود جوان‌بودنش اعزام می‌کنیم. او جزء آینده‌دارهای ماست و باید به پاس قدردانی از مدال‌های جهانی‌اش فرصت وزنه‌زدن در این بازی‌ها را به او بدهیم. الهام یوسفی هم جزء خوب‌هایی است که حتما در ترکیب قرار خواهد داشت.

به  زنان  بیشتر  نگاه  کنید

وزنه‌برداری زنان ایران تا همین جای کار و با وجود محدودیت‌های بسیار، فراتر از حد تصور ظاهر شده و نتایج خوبی گرفته است. اردوهای این ملی‌پوشان برای شرکت در رقابت‌های جهانی اخیر ازبکستان در شرایطی برگزار می‌شد که این ملی‌پوشان از حداقل‌ترین و ضعیف‌ترین برنامه غذایی برخوردار بودند. پیش‌کسوت وزنه‌برداری با اشاره به امکانان اندکی که پیش‌روی این زنان قرار گرفته است، صحبت‌هایش را خاتمه می‌دهد: «ایران در رشته وزنه‌برداری پتانسیل بالایی دارد و علاقه‌مندان به آن زیاد هستند. مسئولان ورزش کشور اگر افتخار‌آفرینی زنان را می‌خواهند، باید نگاهشان به این دختران حمایتی باشد. خیلی از کشورها اصلا استعدادی در این رشته ندارند اما تمام زیرساخت و امکانات را مهیا می‌کنند تا با سرمایه‌گذاری، تازه وزنه‌بردار پرورش بدهند. در ایران اما ما تا دلتان بخواهد استعداد داریم اما زیر‌ساخت و امکاناتی نداریم که بخواهیم مسیر قهرمانی را طی کنیم. کسب سکوهای جهانی راحت نیست. وزنه‌برداری ایران همان‌طورکه در بخش مردان جزء رشته‌های پرمدال کشور است، می‌تواند در بخش زنان هم به این نقطه برسد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها