|

حکم تعلیق برای شطرنج ایران / ۷۰ هزار یورو بدهی از میزبانی بزرگ

فدراسیون جهانی شطرنج تا چند روز دیگر حکم به تعلیق ایران می‌دهد.

حکم تعلیق برای شطرنج ایران / ۷۰ هزار یورو بدهی از میزبانی بزرگ

به گزارش مهر، فدراسیون جهانی شطرنج تا چند روز دیگر حکم به تعلیق ایران می‌دهد اگر فدراسیون کشورمان بر خلاف تعهد مکتوبش قسط جدید بدهی خود را در موعد مقرر پرداخت نکند؛ قسطی که هنوز اعتبار آن تامین نشده است.

۶۳ بازیکنی که پنج سال پیش همراه با مربیان شان در تهران برگزارکننده چهلمین دوره مسابقات شطرنج زنان جهان بودند، پس از پایان کارشان و پیش از ترک ایران، مسابقات را برای خود تمام کردند و حتی بعضا تا به امروز حضور در دو دوره دیگر این رقابت ها را هم تجربه کرده اند این در حالی است که پرونده آن مسابقات و حواشی‌اش همچنان باز است برای فدراسیون ایران که میزبان بود و فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) که از مرحله تعیین میزبان با مشکل مواجه شد و همچنان بار تبعات آن را به دوش می کشد.

میزبانی ایران برای «بدیمن»ترین مسابقات زنان جهان

شاید بی ربط نباشد اگر مسابقات شطرنج ۲۰۱۷ زنان جهان را «بدیمن» ترین دوره این رقابت ها عنوان کرد، مُهر این نامبارکی وقتی به پیشانی مسابقات خورد که نبود متقاضی برای میزبانی باعث تعویق یک ساله آن شد (از سال ۲۰۱۶ به ۲۰۱۷)؛ اینگونه شد که در مجمع عمومی فیده (باکو - سپتامبر ۲۰۱۶) با پیشنهاد ایران برای برگزاری مسابقات موافقت شد.

بدین ترتیب ورزش ایران برای نخستین بار میزبان رویداد جهانی در بخش بانوان شد. اگرچه این میزبانی با واکنش منفی خیلی از کشورها مواجه بود و حتی تحریم شطرنج باز گرجی- آمریکایی را هم به دنبال داشت با همه اینها مسابقات با یک سال تاخیر نسبت به زمان مقرر در تقویم فیده برای مدت سه هفته (۲۲ بهمن تا ۱۴ اسفندماه) در تهران برگزار شد.

اتفاقا در مراسم افتتاحیه مسابقات رئیس و دبیرکل فدراسیون جهانی شطرنج و رئیس جمهور کشور مولداوی که از کشورهای شرکت کننده بود در کنار مقامات ورزشی و سیاسی ایران حضور داشتند، برگزاری افتتاحیه ای در این سطح نوید رقابت هایی سلامت و گام های بزرگی که مسئولان وقت شطرنج ایران برای آن برداشته بودند را می داد اما پایان مسابقات بدون عمل به تعهد، پرده از تو خالی بودن طبل آنها برداشت و حقایقی دیگری را عیان کرد.

تبعات آن حقایق هچنان گریبانگیر شطرنج کشور است و حتی این رشته را برای چندمین بار در یک قدمی تعلیق قرار داده است.

مسابقات شطرنج ۲۰۱۷ زنان جهان پنج سال پیش در تهران برگزار شد.

۷۰ هزار یورو بدهی از میزبانی بزرگ

اینکه مسابقات زنان جهان در تهران برگزار شد، می توانست یک موفقیت بزرگ برای ورزش و به خصوص ورزش بانوان ایران به حساب بیاید البته اگر شطرنج ایران درگیر مسائل مالیِ ادامه دار نمی شد و اینگونه تاثیرات سیاسی و فرهنگی بزرگ مسابقات و میزبانی آن در سایه حواشی قرار نمی گرفت.

طبیعی بود که برگزاری مسابقاتی در سطج جهانی آنهم با حضور ۶۳ بازیکن و برای مدت سه هفته، نیازمند اعتبارات بالایی بود که باید برای دو بخش جایزه بازیکنان شرکت کننده و هزینه های جانبی به حساب فدراسیون جهانی واریز می شد.

اما هر چقدر مسئولان جهانی شطرنج در حساب و کتاب های مالی دقیق و منظم بودند، مسئولان وقت فدراسیون ایران که مهرداد پهلوان زاده ریاست آن را بر عهده داشت بیخیال به آن بودند طوریکه دیرکردشان در پرداختی به موقع و تسویه حساب با فیده شطرنج ایران را تا مرحله تعلیق هم پیش برد.

البته با پیگیری های صورت گرفته، همکاری فیده و همچنین حمایت مالی وزارت ورزش بخشی از بدهی ایران پرداخت شد اما بخش باقی مانده بدهی که رقمی معادل ۷۰ هزار یورو بود، سایه تعلیق را روی سر شطرنج ایران نگه داشت طوریکه مجمع انتخاباتی سال گذشته فدراسیون (۱۲ خردادماه ۹۹) زیر فشار تعلیق و خطراتش برگزار شد.

پرونده بدهی ۵۰ هزار یورویی

علاوه بر بدهی باقی مانده از مسابقات قهرمانی جهان، فیده از فدراسیون شطرنج ایران بابت موارد دیگر مانند تاخیر در پرداخت حق عضویت سالانه هم مطالباتی داشت که رقم معادل ۵۰ هزار یورو بود.

با این حال به هر طریقی بود شطرنج ایران سال گذشته هم از گزند فدراسیون جهانی جان سالم به در برد اما تسویه حساب بدهی ۱۲۰ هزار یورویی به فدراسیونِ حسن تامینی موکول شد. این بدهی امروز سنگ بزرگی پیش پای رئیس فدراسیون و مجموعه‌اش شده که اگر به موقع برداشته نشود، همان می شود که فیده اخطارش را داده است.

«تعلیق» نزدیک تر از رگ گردن به شطرنج

مجمع انتخاباتی سال گذشته فدراسیون شطرنج در شرایطی برگزار شد که فدراسیون جهانی هنوز از تهدیدش برای تعلیق ایران دست نکشیده بود اما در نهایت از موضع خود کوتاه بود. فیده وقتی از موضع خود کوتاه آمد که فدراسیون ایران به صورت مکتوب و مستند متعهد به پرداخت بدهی باقی مانده خود شد. طبق این تعهد که امضای ایرانی ها پای آن بود، فدراسیون کشورمان موظف به پرداخت اقساطی بدهی ۱۲۰ هزار یورویی به صورت دو ماه یک بار و به میزان ۱۰ هزار یورو در هر مرحله شد ضمن اینکه فیده این اختیار را گرفت که در صورت بدعهدی دوباره ایران و جابه جایی حتی یک روز در پرداخت اقساط، بدون تشکیل مجمع و جلسه هیات رئیسه اقدام به تعلیق شطرنج کشورمان کند.

فدراسیون حسن تامینی طی ماه های گذشته اقساط بدهی خود به فیده را سروقت پرداخت کرده است. موعد جدید برای پرداخت یک مرحله دیگر از قسط بدهی ایران ۱۰ دی ماه است در حالیکه هنوز اعتبار لازم برای آن تامین نشده و این یعنی تعلیق قطعی شطرنج ایران تا دو سه روز دیگر اگر تا آن زمان اتفاق مثبتی مالی در این رشته رخ ندهد.

درخواست هایی که در وزارت ورزش نادیده گرفته شد

فدراسیون شطرنج با وجود کمبود اعتبارات و مشکلات مالی که دست و پای این فدراسیون را برای جذب مربی خارجی هم بسته است، اقساط ماه های قبل را پرداخت کرد. این فدراسیون برای تامین اعتبار قسط جدید هم از چند هفته پیش مکاتباتی با وزارت ورزش و مهدی علی نژاد معاونت وقت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای این وزارتخانه داشت. این معاونت در پاسخ به پیگیری های فدراسیون شطرنج، ژاله فرامرزیان معاون وقت توسعه منابع و مدیریت و امیرحسین مطلبی سرپرست فعلی این معاونت را در جریان شرایط فعلی شطرنج و نیازی که به اعتبارات دارد، قرار داد اما با وجود دستور صادر شده وی (علی نژاد) تا به امروز هیچ اقدام حمایتی برای فدراسیون شطرنج انجام نشده است.

این در حالی است که فدراسیون شطرنج در آخرین پرداختی که وزارت ورزش به فدراسیون ها داشت هیچ نداشت و همین مسئله هم شرایط این فدراسیون را بغرنج تر کرده است.

این شرایط منجر به تاوان سنگینی برای شطرنج ایران خواهد شد اگر وزارت ورزش و حتی کمیته ملی المپیک بیشتر از این وقت را تلف نکنند و برای کمک به شطرنج گامی بردارند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها