|

نابغه ایرانی و عصبانیت تعجب برانگیز در دور آخر

فیروزجا بدون تمرکز و معترض

رقایت های تاتا استیل یکی از مهمترین تورنمنت های شطرنج جهان است که شب گذشته شاهد صحنه ای غیر قابل باور و کم دیده شده در شطرنج بود.

فیروزجا بدون تمرکز و معترض

به گزارش "ورزش سه "، هشتادو سومین دوره رقابت های شطرنج تاتا استیل شب گذشته با قهرمانی فورست هلندی به پایان رسید . تورنمنتی که نتایج و اتفاقات غیر قابل باوری را در آن شاهد بودیم .

رقابت ها با حضور دو نفر اول رده بندی شطرنج جهان مگنوس کارلسن نروژی و فابیونا کاروآنا در ویک‌آن‌دی هلند آغاز شد و در نهایت شاهد قهرمانی پدیده جدید کشور میزبیان فان فورست بود که موفق شد ضمن قهرمانی رقابت ها با افزایش بیش از سی واحد به ریتینگ بالای 2700 برسد و لقب سوپر استاد بزرگی را نیز در کنار اسم خودش ببیند.

نکته قابل توجه رتبه ششم کارلسن قهرمان چندین سال گذشته جهان بود که نشان از سطح بالای تورنمنت بود. جدول مسابقات در دور آخر به قدری پیچیده و جذاب شده بود که در صورت پیروزی فیروزجا برابر ویتاشک لهستانی و شکست آنیش گری فیروزجا به دیدار تای‌بریک برابر فورست هلندی می رسید و با توجه به تبحرش در دیدارهای سریع احتمال قهرمانی او کم نبود.

بازی آنیش گری و دیوید آنتوان اسپانیایی در حالی که در بعضی از مواقع با برتری جزیی نماینده اسپانیا در حال پیگیری بود در نهایت به تساوی انجامید تا با توجه به پوئن شکنی بهتر آنیش گری و فان فورست دیدار تای‌بریک بدون توجه به نتیجه دیدار فیروزجا و نماینده لهستانی قبل از پایان دیدار این دو شطرنج‌باز برنامه ریزی و برگزار شود. اتفاقی که شاید زیاد خوشایند نابغه ایرانی نبود و او انتظار داشت مسئولان برگزاری رقابت ها تا پایان نتیجه دیدار او برابر حریف لهستانی کمی صبر می کردند.

تصاویر دریافتی و ضبط شده از سالن مسابقات در دنیای حرفه ای شطرنج غیر قابل باور است و فیروز جا را در حالت عصبانی و اعتراض به برگزار کنندگان مسابقات که سکوت را رعایت نمی کنند نشان می دهد. اتفاقی غیر قابل باور و باور نکردنی که در نهایت باعث شد تا نابغه ایرانی که شخصیتی بسیار آرام و متواضع دارد وضعیت برنده را خیلی زود با تساوی عوض کند و میز مسابقه را ترک کند و یک واحد ریتینگ را نیز از دست بدهد.

علیرغم اقدامات بسیار زیاد مسئولان برگزاری رقابت ها در ویکآندی هلند و رعایت پروتکل های بهداشتی به جهت برگزاری مناسب رقابت ها بدون آسیب جسمی به شرکت کنندگان، عدم ایجاد بستر مناسب و اصلی رقابت های شطرنج که ایجاد محیطی آرام و بدون سروصدا می باشد تنها نکته تاریک رقابت ها بود که از دید تصاویر تلویزیونی پخش شده پنهان نماند.

قبل از این کارلسن هم بعد از باخت در دور هشتم به استاد بزرگ روسی اسیپنکو در اظهار نظری جالب گفته بود:" امروز در سالن مسابقات تجربه بسیار ناخوشایند و ناگواری داشتم. احساس می کردم چیزی شبیه گوش پاک کن با زور وارد سوراخ بینی ام شده و تمام آن، تا انتهای مغزم نفوذ می کند که باعث می شود من درد زیادی را احساس کنم" اشاره کارلسن به تست کووید 19 قبل از برگزاری بازی ها بود که باعث شده بود کارلسن با شرایط ایده آل به مصاف رقیب روسی خود نرود و در نهایت در برابر او شکست بخورد.

کمتر در دنیای شطرنج در این سطح شاهد همچین صحنه هایی بودیم .سال ها قبل در زمان برگزاری فینال قهرمانی جهان بین آناند هندی و شیروف در سال 2000 در تهران در سالن مسابقات صدای تلفن یکی از تماشاگرها به صدا در آمد که نگاه معنی دار آناند را به همراه داشت و نقطه منفی رقابت ها علیرغم برگزاری خوب مسابقات توسط ایران تلقی گردید و یا میتوان یادآوری کرد مهمترین حاشیه تاریخ دنیای شطرنج را. رقابت جذاب و تماشایی بوریس اسپاسکی و بابی فیشر در ریک یاویک ایسلند در سال 1973در فینال قهرمانی جهان شاهد اعتراض نمایندگان شوروی به صندلی فیشر بود که اعتقاد داشتند صندلی فیشر مشکلاتی را برای اسپاسکی به وجود می آورد . هرچند آزمایش های شیمایی و اشعه ایکس ادعای مسولین کشور شوروی سابق را به اثبات نرساند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها