|

حمله با کوکتل‌مولوتف و موادآتش‌زا به مقبره «اِستر و مُردخای»/ جزئیات حمله به زیارتگاه یهودیان در همدان اعلام شد

چند موتورسوار با پرتاب کوکتل مولوتف موادآتش‌زا به مقبره تاریخی «اِستر و مُردخای» زیارتگاه یهودیان در همدان حمله کردند.

حمله با کوکتل‌مولوتف و موادآتش‌زا به مقبره «اِستر و مُردخای»/ جزئیات حمله به زیارتگاه یهودیان در همدان اعلام شد

به گزارش شبکه شرق، فیلمی مبنی بر پرتاب کوکتل مولوتف، توسط عده‌ای ناشناس، به محوطه مقبره تاریخی «استر و مردخادی» زیارتگاه یهودیان، در شهر همدان در فضای مجازی منتشر شده است. در این ویدئو، چند راکب موتورسوار که چهره آن‌ها مشخص نیست، مقابل مقبره «استر و مردخادی» توقف کرده، از موتورسیکلت پیاده شده و به سمت این مقبره کوکتل مولوتف پرتاب می‌کنند.

مقبره و بُقعه تاریخی «استر و مردخای» یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان است. این مقبره به عنوان یکی از آثار میراث فرهنگی ایران ثبت شده‌ است. «استر و مردخای» مقبره دو شخصیت یهودی است و بنای آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

توضیحات فرماندار همدان درباره پرتاب مواد اشتعال‌زا و حمله به مقبره «استر و مردخای» زیارتگاه یهودیان

چند فرد ناشناس، شب گذشته  (سه‌شنبه، ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳)، مواد آتش‌زا، احتمالا کوکتل مولوتف به محوطه مقبره «استر و مردخادی» در شهر همدان پرتاب کردند.

مسلم مخفی، فرماندار همدان نیز در این خصوص گفت: این اتفاق بامداد سه‌شنبه «۱۴ فروردین ماه» رخ داده است. محوطه این مقبره، مجهز به دوربین های مداربسته است و برهمین اساس کار شناسایی عاملان این اتفاق و نیت آنها در دستورکار مراجع انتظامی قرار گرفته است.

حمیدرضا حیدری، معاون حوزه میراث اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان نیز اظهار کرد: بدنبال اتفاق بامداد سه‌شنبه، هیچ صدمه‌ای به بنای مقبره استرومردخای وارد نشده است.

فیلمی مبنی بر پرتاب کوکتل مولوتف، توسط عده‌ای ناشناس، به محوطه مقبره تاریخی «استر و مردخادی» زیارتگاه یهودیان، در شهر همدان در فضای مجازی منتشر شده است. در این ویدئو، چند راکب موتورسوار که چهره آن‌ها مشخص نیست، مقابل مقبره «استر و مردخادی» توقف کرده، از موتورسیکلت پیاده شده و به سمت این مقبره کوکتل مولوتف پرتاب می‌کنند.

«استر و مردخای» مقبره دو شخصیت یهودی است و بنای آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وضعیت مقبره تاریخی «استر و مردخادی» زیارتگاه یهودیان پس از حمله اخیر

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: «در پی پرتاب چند کوکتل مولوتف به محوطه مقبره اِستر و مُردخای، بنا هیچ آسیبی ندیده است.»

 حمیدرضا حیدری، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار کرد: بامداد سه‌شنبه، عده‌ای اقدام به پرتاب چند کوکتل مولوتف در محوطه «استر و مردخای» کردند؛ خوشبختانه اتفاق خاصی نیفتاده و به بنای هیچ‌گونه آسیبی نرسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در بخش دیگری از صحبت‌هایش، درباره عرضه ترشی، پاستیل و لواشک در قالب نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در داخل بنای آرامگاه باباطاهر و محوطه آرامگاه بوعلی‌سینا گفت: «عمده غرفه‌های برپا شده در این نمایشگاه صنایع‌دستی بود و در بخش سوغات برخی از غرفه‌داران ترشی به عنوان سوغات همدان و پاستیل آورده بودند که با همکاری معاونت صنایع دستی اخطار لازم به آن‌ها داده و جمع‌آوری شد.»

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها