|

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری مالی و گردشگری شورای شهر همدان:

ساماندهی بازار و احیای بافت‌های تاریخی، تنها برای ثبت جهانی هگمتانه نیست

به همت کمیسیون‌ سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان جلسه مشترک کمیسیون‌های گردشگری، شهرسازی و خدمات شهری با حضور روسا و اعضای این کمیسیونها، معاون عمرانی فرماندار، شهردار، معاونین و مدیران شهرداری، معاون میراث فرهنگی همدان و نمایندگان کسبه بازار در راستای بررسی وضعیت ساماندهی بازار و ادامه اقدامات مدیریت شهری برای ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان برگزار ش

ساماندهی بازار و احیای بافت‌های تاریخی، تنها برای ثبت جهانی هگمتانه نیست

به گزارش شرق، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه گفت: موفقیت مدیریت شهری در ساماندهی بازار و حفظ مرکز تاریخی همدان نیازمند همکاری کسبه است .

حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه برخی از اقدامات از جمله جداره‌سازی خیابان‌های اکباتان، بوعلی و میدان امام (ره) قبل از اقدامات ثبت جهانی هگمتانه بوده است، یادآور شد:  تمامی ارکان شهرداری از جمله معاونت شهرسازی معماری، خدمات شهری و حوزه عمرانی درگیر ساماندهی بازار هستند و هر کدام در حوزه وظایف خود دستورالعمل‌هایی را در حال انجام دارند .

وی با اشاره به تشکیل منطقه بافت ( منطقه بافت)، اظهار داشت:تشکیل این منطقه فرصتی است تا طرح و برنامه‌هایی که برای حفظ بافت تاریخی شهر لحاظ شده؛ به صورت منظم بر اساس دستورالعمل‌های دقیق انجام شود .

وی یادآور شد: مسئله ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان تنها برای کسب امتیاز برای این شهر تاریخی نیست بلکه هدف زنده کردن بازار و بافت تاریخی شهر است، ضمن اینکه فراتر از اقدامات صورت گرفته برای ثبت جهانی،  این امر از وظایف ماست که باید انجام شود اما متاسفانه طی سال‌ها گذشته مشکلات روی هم انباشته شده است .

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در ادامه با اشاره به آماده سازی شهر برای ساماندهی و ثبت جهانی، گفت: این اقدامات تنها برای ثبت جهانی نبوده بلکه قبل از آن، چندین سال است که اقدامات ساماندهی بازار و مرمت بافت های تاریخی شهر شروع شده است و در حال حاضر  شهرداری طرحی را برای عوارض جداره‌سازی تهیه کرده که در صورت تصویب در شورا عوارض جداره‌سازی رایگان خواهد شد.

حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه در حوزه گردشگری و ساماندهی بازار اقدامات قابل توجهی انجام شده است اضافه کرد: در حال حاضر این اقدامات کافی نبوده و مشکلاتی وجود دارد که باید با همفکری و همراهی هم بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد: سیاست شورا و شهرداری در امر جداره سازی فقط برای جداره‌سازی پیاده راه‌های بوعلی و اکباتان و میدان امام (ره) بوده ؛ چرا که شهرداری به تنهایی توان انجام تمامی جداره‌ پلاک‌های سطح شهر را ندارد و برای این امر هیچ بودجه‌ای از هیچ نهادی به شهرداری تعلق نگرفته است و تنها از محل بودجه و درآمدهای شهرداری هزینه شده و می‌شود.

بادامی‌نجات از جداره سازی ۴۵۰ پلاک در بن بازار خبر داد و یادآور شد: عملیات جداره‌سازی پیاده راه‌های بوعلی، اکباتان و میدان امام  (ره) که توسط سازمان عمران و بازآفرینی در حال انجام است، متاسفانه بسیار کند بوده که باید سرعت بیشتری بگیرد.

وی همچنین اظهار داشت: متاسفانه شاهد نصب تابلوهای ناهمگون در سردرب مغازه‌ها هستیم که باید از این اقدام جلوگیری شود و در این زمینه شهرداری باید الگو و برنامه‌ای به کسبه ارائه دهد تا در نصب تابلوها بتوانند از آن پیروی کنند .

وی همچنین در تعیین تکلیف طرح احداث سرویس‌های بهداشتی در رینگ مرکزی شهر تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه این اقدام در دستور کار منطقه یک قرار گرفته است این منطقه باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد .

معاون عمرانی فرماندار همدان: مطالبات کسبه بازار پیگیری شود

معاون امور عمرانی فرمانداری همدان نیز در این جلسه با اشاره به همت کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر در زمینه پیگیری مباحث گردشگری و سرمایه‌گذاری و ساماندهی مرکز تاریخی شهر، اظهار داشت: ساماندهی بازار و پیشبرد اهداف ضمن همدلی دستگاه‌های اجرایی مربوطه، مستلزم همراهی کسبه بازار است.

 حمید عبدلی اضافه کرد: کسبه بازار مطالباتی دارند که قطعاً باید پیگیری و انجام شود و اقدامات باید به گونه‌ای صورت پذیرد که جلب اعتماد کسبه را به همراه داشته باشد.

عبدلی با بیان اینکه پس از اتمام مراحل انجام اقدامات برای ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان این اقدامات به همت کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا رها نشده است، اضافه کرد: طی چند سال گذشته کار جداره سازی و کف سازی پیاده‌راه‌های اکباتان، بوعلی و میدان امام (ره) را شهرداری شروع کرده است اما مسئله ثبت جهانی باید باعث تسریع در روند کارها شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها