|

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان:

هفت طرح آبخیزداری همدان با ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار آماده بهره‌برداری شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: هفت طرح شامل بندهای رسوبگیر با بهره گیری از اعتبارات ملی و استانی تکمیل و هفته دولت سالجاری بهره برداری می شود.

هفت طرح آبخیزداری همدان با ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار آماده بهره‌برداری شد

به گزارش شرق، اسفندیار خزائی اظهار داشت: احداث بندهای رسوبگیر با مشخصات فنی «سنگی ملاتی، خشکه چین و گابیون بندی» و ظرفیت ۱۰۰ تا ۷۰۰ متر مکعب آب با ارتفاع تا ۴.۵ متر در ۶ شهرستان اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: پنج طرح از این تعداد با بهره گیری از منابع ملی و ۲ طرح از محل منابع استانی اجرایی شده و در مجموع اجرای این هفت طرح ۱۳۹ میلیارد و ۲۶۴ میلیون ریال هزینه داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: اجرای بند رسوبگیر در کنترل رسوب، تغذیه سفره های آب زیرزمینی و کنترل سیلاب بسیار موثر است.

خزائی گفت: تاکنون ۲۴ هزار بند و سازه رسوبگیر از ارتفاع یک تا ۶ متر متناسب با حجم آب مخزن، روان آب های حوزه بالا دست در استان همدان ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: احداث هر بند خشکه چیب به طور متوسط ۱۰ میلیون ریال و گابیونی و سنگی ملاتی ۱۵ میلیون ریال به ازای هر متر مکعب برای دولت هزینه در بر دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: احداث این بندها موجب کنترل ۱۰۰ میلیون متر مکعب روان آب در سال شده است یعنی هر سازه به طور متوسط ۴۰۰ متر مکعب روان آب را در طول سال و بارش های مختلف کنترل می کند.

خزائی ادامه داد: ۳۰ میلیون متر مکعب از روان آب های کنترل شده استحصال می شود و مابقی در لوله های کشاورزی پایین دست جریان یافته یا به مرور تبخیر می شود.

وی کنترل بندهای رسوبگیر را در کاهش فرسایش خاک نیز موثر دانست و گفت: احداث این بندها به طور متوسط ۲ تن در هکتار از فرسایش خاک جلوگیری می کند و با توجه به وسعت ۳۵۰ هزار هکتاری عملیات آبخیزداری در همدان سالانه از فرسایش ۷۰۰ هزار تن خاک جلوگیری می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان، افزایش تولید علوفه با توجه به مرطوب شدن اراضی مجاور بندهای آبخیزداری، رفع تشنگی حیات وحش با فراهم کردن زمینه جمع شدن آب، فرود پرندگان در این محل ها و افزایش شمار آبزیان را از دیگر مزایایی اجرای طرح های آبخیزداری دانست.

خزائی افزود: همچنین سرسبزی و آبادانی دشت ها و طبیعت استان موجب رغبت گردشگران برای حضور در این مناطق و توسعه و تقویت طبیعت گردی و گردشگری طبیعی می شود.

به گفته استاندار همدان هفته دولت ۱۴۰۲ یک هزار و چهار طرح عمرانی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی به ارزش ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در این استان بهره برداری همچنین عملیات اجرایی ۱۷۵ طرح عمرانی با اعتبار ۳۹۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال آغاز می شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها