|

در راستای تفاهم ‌بین روسای جمهوری ایران و ازبکستان مطرح شد؛

حضور گردشگران ایرانی در ازبکستان و بالعکس حرکت فرهنگی است

رییس بنیاد مردمی ابن سینای ازبکستان در صدر هیأت علمی در راستای تفاهم ‌بین روسای جمهوری ایران و ازبکستان و با همکاری و تعامل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ایران سفر کردند، ابن سینا پژوهان ازبکستان همزمان با سفر به همدان نشستی با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان داشتند.

حضور گردشگران ایرانی در ازبکستان و بالعکس حرکت فرهنگی است

به گزارش شرق، محسن معصوم علیزاده در نشست با ابن سینا پژوهان ازبکستان با اشاره به اینکه همدان شهری است که ۳۳۰۰ سال زندگی در آن جریان داشته است، بیان کرد: وجود آثار بسیار در این شهر نشان دهنده قدمت، فرهنگ، تمدن و هویت است و به گفته بزرگان در قله تاریخ قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان به وجود ۱۸۰۰ اثر فرهنگی تاریخی در استان اشاره و افزود: با توجه به این قدمت تاریخی از ظرفیت های بزرگی که استان دارد وجود بزرگانی است که در این شهر زندگی کرده اند و یکی از این بزرگان فیلسوف که همدان افتخار میزبانی وی را داشته است بوعلی سینا دانشمند جهانی بوده است.

وی با بیان اینکه این خصوصیات می تواند مبنای ارتباط فرهنگی قوی بین دو کشور ایران و ازبکستان باشد، گفت: حضور گردشگران ایرانی در ازبکستان و بالعکس حرکت فرهنگی است که می تواند فضای اقتصادی را فعال کرده و فضای گردشگری از آن بهره مند شود و این آمادگی را داریم که از گردشگران ازبکی پذیرایی کرده و از همدان نیز برای بازدید به ازبکستان بفرستیم.

معصوم علیزاده به نامگذاری روز یکم شهریور در ایران به نام روز پزشک و بوعلی سینا اشاره کرده و با اعلام آمادگی در برگزاری برنامه های فرهنگی مشترک بین دو کشور در این روز، ادامه داد: در حال حاضر همدان در تکاپوی ثبت جهانی هگمتانه است و کشور ازبکستان نیز در سال گذشته آثاری را در یونسکو به ثبت رسانده است.

وی با اشاره به ثبت ۲۶ اثر از ایران در یونسکو که ۲۴ اثر آن فرهنگی و تاریخی و ۲ اثر طبیعی است، گفت: پرونده هگمتانه و بافت مرکزی شهر همدان اولین پرونده برای ثبت جهانی است که در این پرونده ۱۰۰ هکتار و یک بافت ثبت خواهد شد. 

ناظم خان محمود اف، رییس بنیاد ابن سینا در ازبکستان با اشاره به اینکه روسای جمهور دو کشور سعی و تلاش دارند تا مردم دو کشور با هم دوست باشند و همکاری کنند و از هر لحاظ به هم نزدیک باشند، گفت: سال گذشته در سمرقند در سازمان همکاری شانگهای رییس جمهوری ایران در رابطه با همکاری بنیاد ابن سینای ازبکستان با ایران تفاهم نامه به امضا رساندند.

در پایان این نشست هدایایی از مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان به هیئت ابن سینا پژوهان ازبکستان و بالعکس داده شد.

انتهای پیام/

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها