|

رونمایی از یادمان "کاکاش" در موزه ونگارد لاهیجان، با حضور سفیر مجارستان و مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان

جمعه ۲۵ اسفند در بازدید زولتان وارگا هاسونیچ سفیر مجارستان و همسر ایشان و همچنین ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان، از یادمان کاکاش در موزه جنگ جهانی دوم لاهیجان رونمایی شد.

رونمایی از یادمان "کاکاش" در موزه ونگارد لاهیجان، با حضور سفیر مجارستان و مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان

در این مراسم کارن جمال امیدی مدیر موزه یادآور شد : به استناد کتاب ایترپرسیکوم در سال ۱۶۰۲_۱۶۰۳ از طرف  امپراطوری روم مقدس، گروهی مجارستانی که در راس آن سفیری به نام کاکاش قرار داشت برای انتقال پیام اتحاد میان امپراطوری روم و ایران صفویه علیه عثمانی وارد گیلان شدند.

این هیئت پس از گذر از لهستان، لیتوانی و روسیا - از طریق اسکله لنگرود وارد گیلان شده و مدتی در منزل محمدشفیع حاکم لاهیجان ساکن بودند، اما در آن زمان بیماری مهلکی در لاهیجان شایع شده بود که موجب مرگ کاکاش و هیئت همراهش شد؛ این هیئت مجارستانی زیر درخت بزرگی در خانه حاکم وقت لاهیجان به خاک سپرده شدند.

این برگ ناخوانده از تاریخ لاهیجان بعد از چهار قرن، توسط مهندس شعبان زاده از منابع تاریخی استخراج شد و در راستای فعالیت موزه، ساخت یادمان کاکاش در دستور کار موزه جنگ جهانی دوم لاهیجان قرار گرفت.

photo_2024-03-17_12-40-55

در مراسم رونمایی از این یادمان، دکتر ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان با اشاره به اینکه موزه ونگارد جزو پر بازدیدترین موزه های گیلان است که توانسته توجه گردشگران خارجی و داخلی را به خود جلب کند - ابراز امادگی کرد که استان گیلان و مجارستان بتوانند در آینده برنامه های فرهنگی مشترکی از قبیل برگزاری نمایشگاه های مختلف را به انجام برسانند.

photo_2024-03-17_12-40-59

در ادامه زولتان وارگا هاسونیچ سفیر مجارستان نیز ضمن ابراز قدردانی از مدیریت موزه جنگ جهانی دوم لاهیجان، این موزه را هم سطح موزه های خصوصی اروپا دانست که علیرغم نمایش تاریخ جنگ، اهمیت صلح و دوستی میان ملتها را یادآوری می کند.

در موزه ونگارد جنگ جهانی دوم لاهیجان اسناد و مدارک و اشیاء مربوط به جنگ جهانی دوم در معرض تماشای علاقه مندان قرار گرفته که یکی از جاذبه های دیدنی شهر لاهیجان به شمار می رود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها