|

دستاوردهای اقتصادی استان کرمان را بهتر بشناسیم

کرمان یکی از استان­های کویری واقع در جنوب شرقی ایران است که نسبت به بسیاری از استان­های دیگر، ناشناخته به حساب می­آید. استانی که اغلب آن را به بادمجان بدون آفت، تیم فوتبال مس کرمان، محصول زیره فراوان و تلخی­های گوناگون (نظیر زلزله مهیب و غم­بار بم) می­شناسیم. اما این استان کمتر شناخته شده کشور نیز دستاوردهای اقتصادی زیادی دارد که شاید کمتر کسی از آن خبر داشته باشد. در این نوشتار قصد داریم مهم­ترین دستاوردهای این استان در زمینه­های مختلف را بررسی کنیم. اگر می­خواهید به هر دلیلی در مورد این استان اطلاعات بیشتری داشته باشید، مطالعه این متن می­تواند برای شما مفید باشد.

دستاوردهای اقتصادی استان کرمان را بهتر بشناسیم

 

انواع دستاوردهای اقتصادی استان کرمان

استان کرمان به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و همچنین تاریخ غنی، توانسته امروزه در بسیاری از شاخص های اقتصادی کشور جزء برترین ها باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی این استان آشنا شوید.

محصولات کشاورزی

 به جز محصولاتی نظیر گندم، جو و سایر غلات که در بیشتر استان­های کشور به عمل می­آید، چند محصول کشاورزی دیگر نیز وجود دارد که استان کرمان در تولید آن پیشتاز است. این محصولات عبارت­اند از:

  • زیره سیاه: زیره سیاه از مهم­ترین و معروف­ترین محصولات استان کرمان به حساب می­آید. این محصول یک ادویه پرکاربرد در سفره ایرانیان است که خواص بسیار زیادی دارد. خرید زیره سیاه از استان کرمان، هم از نظر اقتصادی توجیه دارد و هم از نظر اصالت و کیفیت. بنابراین تولید و عرضه زیره سیاه را می­توانیم یکی از مهم­ترین دستاوردهای اقتصادی استان کرمان بدانیم.
  • پسته: شهرستان رفسنجان در استان کرمان، در کنار شهرستان دامغان در استان سمنان مشهورترین تولیدکنندگان پسته در ایران هستند. پسته از جمله خشکبار گران­قیمت بازار است که کاشت انبوه آن در استان کرمان صورت می­پذیرد و درآمد بالایی را نصیب کشاورزان این استان می­کند.

 

  • خرما: آب و هوای گرم و خشک استان کرمان، فضای خوبی برای کاشت درختان نخل است که محصول خرما و رطب آن در تمام طول سال به خصوص ماه رمضان طرفدارهای زیادی دارد.

22

گردشگری

 شاید تا امروز در مورد هیچ یک از جاذبه­های گردشگری استان کرمان چیزی نشنیده باشید یا اطلاعات شما در حد تعداد انگشت­شماری از تصاویر باشد. اما باید بدانید کرمان جاذبه­های گردشگری زیادی دارد که این جاذبه­ها، نقش مهمی در جذب درآمد برای این استان و حتی کشور دارند. در ادامه مهم­ترین جاذبه­های گردشگری استان کرمان را معرفی می­کنیم:

  • دو ارگ باشکوه بم و راین (که از بزرگترین بناهای خشتی جهان هستند) و مجموعه گنجعلی خان در زمینه آثار تاریخی          
  • باغ زیبای شازده، باغ فتح­آباد و باغ هرندی در زمینه جاذبه­های تفریحی شهری
  • مسجد ملک و آتشکده کرمان در زمینه آثار مذهبی و زیارتی
  • بازارهای معروف وکیل و بازار سردار در زمینه بازارگردی و خرید
  • روستای صخره­ای میمند، مناطق کویری شگفت­انگیز در کویر لوت، غار ایوب و دره راگه در زمینه طبیعت­گردی

منابع معدنی

 استان کرمان یکی از غنی­ترین استان­های کشور از نظر منابع معدنی و فلزات باارزش است. شاید معروف­ترین این معادن، معادن مس در رفسنجان باشند که تولید مس آنها علاوه بر تامین بازارهای داخلی، به سایر کشورها نیز صادر می­شود. حتی به جز مس که بزرگترین ظرفیت معدنی این استان ثروتمند کشور است، با وجود معادنی نظیر معدن آهن گل­گهر سیرجان، معدن تیتانیوم شهرستان کهنوج، معدن کرومیت بافت و معادن زغال­سنگ زرند به جرئت می­توانیم بگوییم کرمان یکی از سه استان معدن­خیز برتر ایران می­باشد. این ظرفیت معدنی علاوه بر اشتغال­زایی مستقیم و غیرمستقیم برای، یک پتانسیل بالقوه و بالفعل اقتصادی نیز برای کرمان و کل کشور ایران به وجود می­آورد.

333

سوغات

 اگر چه در مقایسه با دستاوردهای اقتصادی نظیر معدن آهن گل­گهر سیرجان، فروش سوغات از نظر عددی یک دستاورد اقتصادی بزرگ محسوب نمی­شود اما باز هم برای اقشار مختلف مردم این استان، یک منبع درآمد مناسب به شمار می­آید. سوای خرید زیره سیاه و پسته این استان که سوغات مناسبی برای دوستان شما خواهند بود، شیرینی­های کرمان نیز خاطرخواهان زیادی دارد. آوازه شیرینی­ها و نان­های مخصوص استان کرمان در اقصی نقاط ایران به گوش می­رسد. مواردی نظیر قاووت کرمان که یک ماده انرژی­زای بسیار مشهور است در کنار قطاب، کلمپه، مسقطی، فالوده و نان­های محلی خوش­طعم این منطقه، فهرست بلندبالایی از سوغاتی­های استان کرمان را می­سازند. البته خوراکی­ها تنها سوغاتی این استان نیستند بلکه صنایع دستی نظیر بافته­ها و ظروف مسی باکیفیت این استان نیز به لیست بالا افزوده می­شوند.

قالی­بافی و نساجی

 یکی از مهم­ترین محصولات صادراتی استان کرمان، قالی مشهور آن است. کیفیت قالی­های استان کرمان نیازی به تعاریف کیفی ندارد. صادرات بیش از 2 میلیون دلاری آن خود بهترین وصف برای این فرش­های باارزش به حساب می­آید. البته قالی تنها بافته تولیدی این استان نیز و منسوجات مختلفی از قبیل شال و گلیم مخصوص کرمان نیز از دل این منطقه تولید می­شود. از این رو، فرش و نساجی نیز از دستاوردهای اقتصادی کرمان به حساب می­آید.

جمع ­بندی

در این مقاله، به بررسی مهم­ترین دستاوردهای اقتصادی استان کرمان پرداختیم. استانی که به ظرفیت بالای معادن خود مشهور است اما درآمدهای قابل توجهی نیز از گردشگری و فروش سوغات، کشاورزی و قالی­بافی دارد که علاوه بر معیشت مردم این استان، کمک شایانی نیز به چرخیدن چرخ اقتصاد کشور می­نماید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها