|

چین پیشتاز بازار تجارت الکترونیک جهانی شد

​ چین در سال ۲۰۲۳ رتبه اول را در بازار تجارت الکترونیک در جهان به دست آورد.

 چین پیشتاز بازار تجارت الکترونیک جهانی شد

 بر اساس گزارش و آمارهای منتشر شده در سایت استاتیستا، چین بازار تجارت الکترونیک را در سال 2023 در دست گرفت و اولین کشور در این صنعت شد. پس از چین، به ترتیب ایالات متحده، بریتانیا و کره جنوبی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

به گزارش «فن‌زی» طبق داده‌های  eCommerceDB، کل خرده‌فروشی آنلاین این کشور در سال گذشته تقریباً ۲.۲ تریلیون دلار بوده است. ایالات متحده با فروش ۹۸۱ میلیارد دلار در رتبه ۲ قرار دارد و بریتانیا با درآمد ۱۵۷ میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارد. این داده‌ها شامل فروش B2C کالاهای ملموس از جمله مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. بر اساس این داده‌ها، درآمد تجارت الکترونیک چین نسبت به سال قبل، 11.2 درصد رشد کرده است. رشد ایالات متحده و بریتانیا نیز نسبت به سال 2022 به ترتیب 6.8 و 5.8 درصد رشد تجربه کرده‌اند.

چین

 چین که در حال حاضر بر بازار داخلی خود تسلط دارد، اکنون در حال گسترش حضور خود در بازار آنلاین جهانی نیز است. بسیاری از شرکت‌های تجارت الکترونیک چینی با پلتفرم‌های اختصاصی در حال ورود به بازارهای بین‌المللی هستند. یکی از این پلتفرم‌ها «تمو» نام دارد که در سال ۲۰۲۲ توانست به رکورد فروش ۱۳۰.۵۶ میلیارد یوان (تقریباً ۱۷ میلیارد دلار) دست یابد. پیش از این نیز علی‌بابا بازارهای خارج از کشور را با «علی اکسپرس» بررسی می‌کرد. پلتفرم دیگری به نام «ویش» در سال ۲۰۱۰ به طور مستقل در ایالات متحده تأسیس شد و به مصرف‌کنندگان امکان دسترسی مستقیم به محصولات چینی را می‌داد.

 اصطلاح تجارت الکترونیکی به تجارت آنلاین کالا و خدمات اطلاق می‌شود. تجارت الکترونیک شامل معاملات B2B  (کسب‌وکار با تجارت)،B2C  (کسب‌وکار با مصرف‌کننده) و C2C (مصرف‌کننده با مصرف‌کننده) و غیره است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها