|

«فن‌ویک» پیشنهاد‌هایی برای آخر هفته:

مدیریت منابع انسانی در عصر دیجیتال

وقتی صحبت از انقلاب دیجیتال می‌شود، ذهن‌ها به سمت شبکه‌های اجتماعی و فراگیری گوشی‌های هوشمند در جهان و راه‌اندازی آنلاین‌شاپ و ... می‌رود. در صورتی که امروزه این تحول و دگرگونی نه تنها در زندگی شخصی ما، بلکه به تمام ارکان سازمان‌ها و ارگان‌ها راه یافته است.

مدیریت منابع انسانی در عصر دیجیتال
خبرنگار: شمیم شمسایی

وقتی صحبت از انقلاب دیجیتال می‌شود، ذهن‌ها به سمت شبکه‌های اجتماعی و فراگیری گوشی‌های هوشمند در جهان و راه‌اندازی آنلاین‌شاپ و ... می‌رود. در صورتی که امروزه این تحول و دگرگونی نه تنها در زندگی شخصی ما، بلکه به تمام ارکان سازمان‌ها و ارگان‌ها راه یافته است. به همین خاطر در کتاب «مدیریت منابع انسانی دیجیتال» نوشته مهدی شامی زنجانی به صورت کامل و جامع به تاثیر همه‌گیری فناوری در ارکان سازمان‌ها به خصوص بخش منابع انسانی پرداخته شده است.

این تحولات دیجیتالی حتی روی اقتصاد کشورها هم تاثیر گسترده‌ای گذاشته است تا حدی که در تولید ناخالص داخلی کشورها سهم به‌سزایی دارد. در این مورد هم پادکست «سکه» در گفت و گو با کارشناسان و متخصصان به نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور پرداخته‌اند.

 علاوه براین در اقتصاد کشور نباید نقش کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را از یاد برد. این کسب‌وکارها هم برای رشد نیاز به امکاناتی دارند. اپلیکیشن «کسب» از جمله این ابزارهاست که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به فرآیند فروش خود نظم دهند و با دریافت گزارش عملکرد آنلاین و لحظه‌ای بتوانند پیش‌بینی درستی از بازار داشته باشند.

اگر کمی از اقتصاد فاصله بگیریم، در این هفته در «فن‌ویک» دوباره به دنیای هکرها می‌رویم. فیلم «من کی هستم» فیلم آلمانی و درمورد یک پسر نابغه‌ای است که عضو یک گروه هکری می‌شود و قصد دارد کارهای بزرگ انجام دهد.

کتاب مدیریت منابع انسانی دیجیتال/ بازتعریف منابع انسانی

در گذشته واحد منابع انسانی شرکت‌‌ها وظیفه سنتی استخدام و اخراج و بررسی دستمزد کارکنان را به عهده داشتند. امروزه منابع انسانی وظایف بیشتری به عهده دارد. به خصوص اینکه امروزه سونامی دیجیتال تمام صنایع را در برگرفته است و منابع انسانی هم تحت تاثیر تغییرات حاصل از تحول دیجیتال قرارگرفته است. بهمن‌ماه سال گذشته از کتابی رونمایی شد که به این موضوع پرداخته است که ادغام فناوری‌های دیجیتال در عرصه مدیریت منابع انسانی چه نتیجه‌ای خواهد داشت. مهدی شامی زنجانی نویسنده این کتاب، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه تحول دیجیتال است.

او در مراسم رونمایی از کتاب خود درمورد مفهوم منابع انسانی دیجیتال گفت: «منابع انسانی دیجیتال یعنی بازطراحی و بهینه‌سازی فرآیندهای مدیریت منابع انسانی با محوریت فناوری‌های دیجیتالی.»

از نظر زنجانی همچنین داده برای کسب‌وکارها به چنان دارایی ارزشمند و استراتژیکی تبدیل شده است که نمی‌توان بدون آن رقابت کرد. همین نگاه و رویکرد است که به ما نشان می‌دهد تحول دیجیتال مفهومی سازمان‌گستر است و کلیه کارکردهای سازمانی‌مان را دربرمی‌گیرد. آنطور که این پژوهشگر در کتاب «مدیریت منابع انسانی دیجیتال» آورده است: «تحول دیجیتال کارکردی در کنار کارکردهای سازمانی دیگر مانند مدیریت منابع انسانی، مدیریت بازاریابی، مدیریت مالی، مدیریت فرآیند و مدیریت تولید و عملیات نیست، بلکه همچون چتری همه این موارد را دربرمی‌گیرد. به همین دلیل این روزها مدیریت منابع انسانی در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد که بازیگر اصلی آن فناوری‌های دیجیتال‌اند. فناوری‌هایی از قبیل تحلیلگری داده، هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی، بلاکچین و واقعیت مجازی و افزوده در حال بازآفرینی این حوزه‌اند.» این کتاب هفت فصل دارد. فصل اول به تشریح مفهوم مدیریت منابع انسانی دیجیتال می‌پردازد و پنج فصل دیگر به دیجیتالی‌سازی فرآیندهای مختلف مدیریت منابع انسانی اختصاص یافته است. هرفصل با داستان آغاز می‌شود و سپس به گام‌های مرتبط با فرآیند مدیریتی مورد نظر می‌پردازند. هر فصل با معرفی کاربردهای فناوری‌های دیجیتالی نظیر هوش مصنوعی، تحلیل داده‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اینترنت اشیا، بلاکچین و واقعیت مجازی و افزوده ادامه پیدا می‌کند. فصل آخر هم نویسنده ۱۰ توصیه کاربردی برای پیاده‌سازی مفهوم مدیریت منابع انسانی دیجیتال در سازمان‌ها را نام برده است. شما می‌توانید این کتاب را به صورت الکترونیکی و فیزیکی از پلتفرم فیدیبو، ایران‌کتاب،طاقچه، دیجی‌کالا و انتشارات آریاناقلم تهیه کنید.

پادکست سکه/ اقتصاد دیجیتال زیر ذره‌بین دانشگاهیان

پادکستی که این هفته معرفی می‌کنم، یک پادکست اقتصادی برای غیراقتصاددان‌هاست. پادکست سکه، کار بچه‌های دانشگاه اقتصاد دانشگاه تهران است و در این پادکست با مهمانان درمورد موضوعات خاصی در حوزه اقتصاد ایران گفت‌وگو می‌شود. مهمانان از طیف‌های مختلف فکری هستند.

در این پادکست درمورد مسائل اقتصادی مانند اقتصاد زنان، سیاست‌های ارزی، اصلاحات ساختاری بودجه، بازار سرمایه، بانکداری اسلامی، تورم و نقش مالیات در توسعه اقتصادی و غیره، گپ و گفت می‌شود. حالا این پادکست چه ارتباطی با حوزه فناوری دارد؟ 

پادکست سکه تمام جنبه‌های اقتصاد را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. در این پادکست هم مهدی ناجی با متخصصان حوزه فناوری اطلاعات درمورد اقتصاد دیجیتال و نقش فناوری و اطلاعات در اقتصاد گفت‌وگو می‌کند.

دانشجویان دانشگاه اقتصاد در کنار پادکست سکه، در اپیزودهای جداگانه‌ دیگری پادکست «نیم‌سکه» هم منتشر می‌کنند. در اپیزود اول نیم‌سکه راوی درمورد چرایی ایجاد نیم‌سکه می‌گوید: «این سوال پیش می‌آید که اصلا علم اقتصاد چیه و چرا به وجود آمده است و چطوری به وجود آمده است. در نیم سکه به روی دیگری از سکه اقتصاد نگاه می‌کنیم....»

تاکنون ۱۰۲ اپیزود از پادکست سکه منتشر شده است. این پادکست‌ در کست باکس ۴۳.۴ هزار دنبال‌کننده دارد و ۱.۳ میلیون بار هم شنیده شده است.۴.۷ هزار نظر هم برای آن ثبت شده است و بیشتر نظرها هم درمورد محتوا مثبت است. شما می‌توانید این پادکست را از سایت سکه، فیدیبو،شنوتو، اپل پادکست، ناملیک و پادبین دریافت کنید.

فیلم who am I/ هیچ سیستمی امن نیست

برای معرفی فیلم‌ حوزه فناوری این هفته به سراغ یک فیلم غیرانگلیسی‌زبان رفتم. فیلمی از کشور آلمان که در سال ۲۰۱۴ تولید شد. فیلم «من کی هستم» یا «who am I» به کارگردانی باران بو اودار درمورد بنجامین، یک جوان آلمانی است که در زمینه برنامه‌نویسی و کامپیوتر  بسیار خبره است. او به یک گروه متشکل از هکرهای حرفه‌ای و البته خرابکار دعوت می‌شود. این فیلم در ژانر جنایی، درام و معمایی است.

دراین سال‌ها فیلم‌های بسیاری در مورد هکرها ساخته شده است. دراغلب این فیلم‌ها علاوه بر فعالیت هکرها به جنبه‌های مختلف زندگی آنها هم پرداخته شده است، مانند سریال مستر ربات. فیلم «من کی هستم» هم مشابه چنین فیلم‌هایی، داستان پسری را برای ما تعریف می‌کند که پدر و مادر ندارد، مادربزرگش از او مراقبت می‌کند، در تمام طول مدرسه به گفته خودش «نامرئی» بوده و حالا به صورت خودخوان زبان‌های برنامه‌نویسی را فراگرفته است و سیستمی را هم هک کرده است و برای اولین بار حس کرده که در کاری خوب است. چون در زندگی واقعی یک بازنده‌ی بی‌عرضه بوده است.

حالا وقتی یک گروه هکری از او دعوت به کار می‌کند، می‌پذیرد چون فکر می‌کند می‌تواند یک کار بزرگ در زندگی خود انجام دهد. آنچیزی که این فیلم را جالب و دیدنی کرده است، هیجانی‌ست که در طول فیلم با آن مواجه می‌شویم. فیلم سرعت بالایی دارد و با این گروه خرابکار هکر همراه می‌شویم و با نوع فعالیت آنها و فراز و فرودهایی که دارد آشنا می‌شویم. بازی بازیگران هم قابل توجه است. به خصوص نقش اصلی که تام شیلینگ آن را بازی می‌کند و خیلی خوب از پس نقش یک پسر نابعه ترسو و مردد برآمده است.

این فیلم در زمان اکران خود با نظر مثبت مردم روبرو شد. در بخش تحلیل سایت imdb برخی از مردم اعتقاد داشتند این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های هیجان‌انگیز آلمانی است که تا به حال دیده‌اند و فیلم «من کی هستم» دارک‌نت و آنچه پشت صحنه می‌گذرد را خیلی مبتکرانه نمایش داده است و حتی افراد بدون آگاهی از موضوع به راحتی می‌توانند آن را درک کرده و دنبال کنند.

در این نظرات آنچه برای مخاطب اهمیت داشت این بود که این یک فیلم خوب از کشور آلمان است و فیلم «من‌ کی هستم» پتانسیل خوبی دارد تا مخاطب بین‌المللی را به خود جلب کند. این فیلم همچنین در بخش بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین برنده ۶ جایزه و نامزد دریافت ۶ جایزه دیگر شده است.

اپلیکیشن کسب/ پیش‌بینی درست از بازار

اپلیکیشنی که این هفته معرفی می‌کنیم، برای کسب‌وکارهای کوچک و خانگی طراحی شده است. اپلیکیشن «کسب» به فرآیند فروششان نظم می‌دهد و آنها می‌توانند با دریافت گزارش عملکرد آنلاین و لحظه‌ای پیش‌بینی درستی از بازار داشته باشند.

در ابتدا برای استفاده از اپلیکیشن باید اطلاعات فروشگاه خود از قبیل اسم، حوزه فعالیت، شماره فروشگاه و آدرس را وارد کنید. در صفحه اصلی شما فاکتورها ، محصولات فروخته شده، هزینه‌ها، تخفیف، لیست قیمت آنلاین و هزینه‌های اضافی را مشاهده می‌کنید. با انتخاب هرکدام از این گزینه‌ها می‌توانید اطلاعات مربوط به کسب‌وکار خود را وارد کنید.

اگر در گوشه سمت راست اپلیکیشن علامت «به علاوه» را انتخاب کنید، صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود. در صفحه جدید می‌توانید مشتری، فاکتور و محصول و هزینه را اضافه کنید. البته برای ایجاد فاکتور ابتدا باید لیست محصولات با قیمت خرید و قیمت تمام شده و اطلاعات مشتری‌ها را وارد کنید.بعد در فاکتور، محصول مورد نظر، مشتری و تاریخ فاکتور را وارد و بعد تایید را انتخاب کنید. با واردکردن فاکتورها، پس از مدتی این اپلیکشن نموداری از رشد و فروش کل دوره‌اتان را به شما نمایش می‌دهد.به این صورت می‌توانید هزینه کسب‌وکار خود را مدیریت کنید.

در به‌روزرسانی جدید این اپلیکیشن هم فروشندگان می‌توانند لیست قیمت محصولات خود را به صورت آنلاین و به‌روز با مشتریانشان به اشتراک بگذارند. البته برای استفاده از امکان «لیست قیمت آنلاین» باید اشتراک سه‌ماهه خریداری کنید. این اپلیکیشن را می‌توانید از کافه‌بازار و سایت کسب دریافت کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها