|

اجرای آیین‌نامه جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها از فردا

​معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به تدوین نهایی‌سازی آئین‌نامه جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: این آیین‌نامه بر اساس تجربه و مطالعه ۶ ماهه ارزیابی دانش‌بنیان‌ها تدوین شده و از فردا اجرایی می‌شود.

اجرای آیین‌نامه جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها از فردا

به گزارش شبکه شرق، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نشست خبری "معرفی نظام جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها" که در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد، افزود: ارتقای آیین‌نامه ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان موضوع مهمی است؛ از این رو می‌توان ادعا کرد نشست امروز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه اساس و پایه کل جریان اقتصاد دانش‌بنیان کشور بر اساس این ارزیابی صورت می‌گیرد، گفت: معاونت علمی، ستادهای معاونت علمی و اقتصاد دانش‌بنیان، زیرساخت‌های توسعه علم و فناوری کشور بر مبنای قانونی مبنی بر قانون حمایت از مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه معیار دسته‌بندی شرکت‌ها همین قانون است، ادامه داد: این قانون ۱۰ سال به خوبی اجرا شد، ولی در این قانون آیین‌نامه‌ای وجود داشت که در آن نحوه حمایت‌ها درج شده بود و دسته‌بندی‌ها و تقسیم‌بندی‌هایی شکل گرفته بود که بسته به نوع تکنولوژی به نوع ۱ و ۲ و ۳ تقسیم می‌شدند. 

وی خاطر نشان کرد: در سال ۸۹ و ۹۰ تعداد ۵۰ شرکت دانش‌بنیان شناسایی شده بودند، ولی هم‌اکنون ۹هزار شرکت فعالیت می‌کنند. در حال حاضر ابعاد شرکت‌ها، توسعه بازار، نقش آنها در بازار و ... با  سال‌های گذشته متفاوت است، لذا تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان لازم بود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه طی این سال‌ها بر اساس تجربه و مطالعه ۶ ماهه، ارزیابی دانش‌بنیان‌ها مورد بررسی قرار گرفت، یادآور شد: با همکاری بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان، دستگاه‌های اجرایی این حوزه و شورای راهبری دانش‌بنیان‌ها در این مدت اقدام به ارزیابی آیین‌نامه دانش‌بنیان‌ها کردند و  سعی شد با تجمیع نظرات به ارتقای قانون ارزیابی دانش‌بنیان‌ها بپردازیم و به این واسطه نقاط قوت توسعه و نقاط ضعف پوشش داده شود تا در دوره جدید معاونت تاثیرگذاری‌ را در اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم.

به گفته وی، مراحل اجرایی این نظام طی شده و از فردا اجرایی و ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به ارزیابی شرکت‌ها در این نظام جدید، گفت:  برای اجرای نظام ارزیابی شرکت‌ها کارگزارانی بودند که یا تجربه کافی نداشتند و یا در شهرهای دیگر امکان دسترسی به آنها نبود؛ از این رو برای ارزیابی این شرکت‌ها از مجموعه بزرگ پارک‌های علم و فناوری که تجربه فناوری دارند، مانند پارک فناوری پردیس و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان کمک گرفته می‌شود. 

دهقانی فیروزآبادی گفت: ما در آیین‌نامه جدید بر مبنای پیچیدگی فناوری قضاوت نمی‌کنیم. درست است که این پیچیدگی فناوری یکی از پارامترهاست، اما همه پارامترهای ارزیابی شرکت‌ها نیست. لذا با تعریف فهرست محصولات، خدمات و فرآیندها در نظر گرفته می‌شود .

وی ادامه داد: دو ارزش دیگر در این راستا وجود دارد که آن هم ورودی‌ها و خروجی‌های فرآیند ارزیابی است. اینکه آن شرکت چقدر تاثیر ملی دارد و در رشد ملی نقش دارد و چند نیروی انسانی متخصص واقعی تربیت کرده است و چه مقدار در توسعه بازار مؤثر بوده و ثروت ایجاد کرده است.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: شرکت‌های نوپا کمتر از ۵ سال عمر دارند، کمتر از ۵ میلیارد تومان درآمد و کمتر از ۱۰ نفر نیروی انسانی دارند که این شرکت‌ها بیشتر به حمایت احتیاج دارند. طبق مطالعات صورت گرفته ۸۰ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان رقم مالیات آنها کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است.

معاون علمی رئیس‌جمهوری تصریح کرد: جریان حمایت‌ها طوری طراحی شده است که شرکت‌های فناور بیش از ۵۰ درصد خروجی‌هایشان محصولات دانش‌بنیان است و از جنس اعتبار مالیاتی است که برای سرمایه‌گذاری در مجموعه خودشان طراحی شده است.

وی گفت: این آیین‌نامه یک ماه پیش در جلسه شورای راهبری فناوری‌های دانش‌بنیان تصویب شده و از فردا اجرایی و ظرف دو تا سه ماه آینده از سامانه جدید آن نیز رونمایی خواهد شد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به ضعف کارگزاران ارزیابی‌ها، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم ارزیابی، ارزیابی‌کنندگان شرکت‌های دانش‌بنیان یا همان کارگزاری‌ها هستند که بعضا موفقیت کافی نداشته‌اند و یکی از کارهای ما این است که ارزیابی شرکت‌های نوپا به پارک‌های علم و فناوری و مجموعه‌های بزرگ که سابقه درخشان و تجربه بلندمدت داشتند، واگذار می‌شود.  تاییدیه دانش‌بنیان‌ها فقط توسط معاونت علمی صادر می‌شود، اما ارزیابی‌ها توسط این مجموعه برگزیده انجام خواهد شد.

معاون علمی رئیس‌جمهوری با اشاره به موضوع معافیت‌های مالیاتی، گفت: معافیت‌های مالیاتی فارغ از اینکه شرکت‌ها چقدر تاثیرگذاری داشتند، صرفا به محصولی داده می‌شد که تکنولوژی بالایی داشت که این باعث شده بود شرکت‌های محدود نوع یک فقط از معافیت‌ مالیاتی استفاده کنند، اما در آیین‌نامه جدید تمامی شرکت‌های نوپا برای محصولات دانش‌بنیان خود از معافیت مالیاتی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در قانون جهش تولید دانش‌بنیان سال ۱۴۰۱ معافیت‌های مالیاتی دارای سقف بود؛ یعنی اگر شرکتی ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشت، ۱۰ میلیارد تومان آن شامل معافیت می‌شد. اما اگر بیش از این رقم شرکت درآمد داشت، دیگر مالیاتی اضافه نمی‌شد .

وی ادامه داد: در قانون جدید از اعتبار مالیاتی استفاده می‌شود که همان معافیت مالیاتی بوده و در آیین نامه جدید هدفمند شده است.

 

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها