|

سیدمهدی جوادیمدیرعامل پیشین فارابی :

این اهالی سینما بودند که در مقابل توطئه دشمن برای تعطیلی سینما تمام قد ایستادند

سید مهدی جوادی در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل فارابی که صبح امروز برگزار شد با اشاره به حجم فعالیت های گسترده فارابی در این دوسال گفت: نمی خواهم گزارش عملکرد مفصلی بدهم چرا که هر گوشه از فارابی را نگاه کنید مملو از فعالیت‌هاست، در قریب به دو سال اخیر عملکرد فارابی مثل خورشید ظهرگاهی مرداد ماه عیان است؛ آنکه می‌بیند روشنایی‌اش را درک می‌کند و آنکه نمی‌بیند یا خودش را به ندیدن می زند گرمایش را حس می‌کند. و آنچه عیان است چه حاجت به بیان است.

این اهالی سینما بودند که در مقابل توطئه دشمن برای تعطیلی سینما تمام قد ایستادند

 

او با یادآوری اینکه در سال گذشته تعداد ۱۱ فیلم از سوی فارابی تولید شد، افزود: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی از فیلمنامه مواجه بودیم، اما با سعی و تلاش، موفق شدیم تا در طول مدت هشت ماه در سال سخت سینما این تعداد از تولیدات را از نقطه ایده تا اکران به ثمر بنشانیم؛ ما فقط به کمیت تولید توجه نکردیم، از نظارت برمحتوا تا کنترل مولفه‌هایی مثل قیمت‌ها چرا که فکر میکردیم فارابی باید تنظیم گر قیمت ها باشد و … اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود. فقط فیلم سینمامتروپل به دلیلی آنهم ندادن لوکیشین و تجهیزات جنگی با رقم 24 میلیارد تووومان و پالایشگاه با رقمی حدود 22 میلیارد تومان بود مابقی پروژه ها عددی بین 11 تا 14 میلیارد تومان داشت.

جوادی ادامه داد: تعداد ۱۱۹ شاخص تولید محتوا با پلتفرم «دیدار» در فارابی کنترل شد و به جرات می‌توان گفت در هیچ فیلم فارابی نکته ناسالمی که ناقض اخلاق و خانواده باشد را نداریم و نخواهید دید،  که این مدل «دیدار» ماحصل زحمت سال‌ها تلاش پژوهشگران بوده و در فارابی در این دوره توسعه پیدا کرد و  و از مواردی است که به یادگار می‌تواند در سینمای ایران منشا تحول بماند.

مدیرعامل پیشین فارابی اظهار کرد: ما در تولید استراتژی داشتیم و داریم  اگر از ما بپرسند چرا «هوک» یا «کاپیتان» را تولید کرده اید، جواب داریم. در این دوره سیاست تهران زدایی داشتیم تا زیبایی‌های ایران را به تصویر بکشیم. طبعا این اتفاقات تبعاتی هم دارد، مثلا فیلمساز شهرستانی که در منطقه‌ای محروم فیلم می‌سازد نسبت به کارگردان باسابقه در تهران و در شهر برخوردار قطعا نتیجه کارش متفاوت خواهد بود، اما در نظر داشته باشید که کار بنیاد فارابی حمایت از همین فیلمسازان است. وظیفه ما بود تا با «کاپیتان» امید را در نوجوانان ترویج کنیم یا «سینما متروپل» را ساختیم تا در سالی که می خواستند سینما را در مقابل نظام قراردهند توسط خود اهالی سینما بگویند، سینما با تمام خوبی هایش، با تمام اهمیت و ظرفیت هایش وقتی پای منافع ملی در میان باشد، همین اهالی سینماسینما را می‌دهند تا آبادان را حفظ کنند.

او در ادامه سخنان خود اشاره‌ای هم به روند خوانش فیلمنامه‌ها در فارابی داشت و در این‌باره گفت: اتوماسیونی کردن روند خوانش فیلمنامه‌ها اتفاقی بود که باید رقم می‌خورد، همچنین اقدامات دیگری از کلینیک فیلمنامه تا باشگاه فیلم‌اولی‌ها را سپری کردیم؛ باشگاه فیلم‌اولی‌ها به عنوان مجرای استعدادیابی افراد تازه‌نقس در سینما راه‌اندازی و ۸۷ کارگردان طی آن به سینمای ایران معرفی شدند. همچنین امید می‌رود تا باشگاه بازیگران فیلم‌اولی که مرداد ماه ثبت نام آن آغاز می شود و بورسیه فارابی در پروژه‌ها خواهند شد تحولی در حوزه بازیگری باشد. نهضت تولید فیلمنامه نیز خزانه کارآمدی از فراهم کرده تا که خوراکی غنی در فارابی برای سینما ایجاد کرده است.

جوادی در ادامه یادآورشد: تحریم سینمای ایران که تلاش داشت تا سینمای ایران را از عرصه بین‌الملل حذف کند با تحریم زدایی که فارابی کرد با شکست مواجه شد، از کن تا شانگهای و توافقات راهبردی با روسیه، برگزاری ۱۷ هفته فیلم ایران در دیگر کشورها و پنج هفته فیلم کشورهای دیگر در ایران خنثی شد، حفظ نشاط اجتماعی سینما با برگزاری بیش از 40 رویداد و همه این اتفاقات در سالی رخ دهد که پشت درهای سی تیر تلاش‌هایی برای خاموش کردن چراغ سینما‌ می‌شد.

او اشاره‌ای نیز به مولفه‌هایی داشت که فارابی به‌واسطه آن‌ها توانست چراغ سینما را روشن نگه دارد و درباره آن‌ها گفت: چه کسی این موفقیت را رقم زده است؟ اول از همه  لطف پروردگار که ما رمیت و اذ رمیت و لکن الله رمی، خدا خواسته است جمهوری اسلامی ایران همواره عزیز باشد و هرجا طراحی بر علیه جمهوری اسلامی ایران شد از همانجا عزت ایران مضاعف شد و اینبار هم سینما اینگونه شد، از یزدان دان نه از ارکان که کوته دیدگی باشد که خطی کز خرد خیزد تو آن را از بنان بینی، دوم خود اهالی سینما‌، سینماگران شریف کشورمان بودند در مقابل این هجمه ها ایستادند، عده ای میخواستند سینماگران را مقابل نظام قرار دهند اما از دل خود سینما پروژه تعطیلی سینمای ایران اسلامی شکست خورد، این ها که به میدان آمدند و کار ساختند اهالی همین سینما بودند، سوم همکاران غریب و مظلوم ما در فارابی که مجاهدانه ایستادند و جنگیدند، و در آخر خود دولت و وزیر محترم ارشاد، من گواه میدهم در سال سخت سینمای ایران آقای دکتر اسماعیلی فراتر از یک وزیر پای کار سینما ایستاد و پیگیری کرد و کمک کردند، این ها فارابی را کمک دادند  تا این سال سخت و پرتنش را با تولیدات کمی و کیفی خوبی پشت سر بگذاریم. محمد خزاعی عزیز که همین فشار کاری او را امروز روانه بیمارستان کرده، از سلامتی، آبرو و جان خود برای سینما مایه گذاشته و پدرانه نسبت به تک‌تک اهالی سینما عرق و غیرت داشته است.

 

مدیرعامل پیشین فارابی با تاکید بر اینکه سینمای ایران بیش از تغییر به تحول نیاز دارد، اذعان کرد: سینمای امروز ایران با نفس مصنوعی به حیات خود ادامه می‌دهد، باید از سینما جشنواره‌زدایی کرد تا تبدیل به صنعتی پررونق شود. سینمایی که بحران‌ها آن را مدیریت و جشنواره‌ها خط و مشی آن را تعیین کنند، سینمایی قوی و استراتژیک برای نظام نخواهد بود. او گفت: اگر از شما که مدیران و اهالی سینما هستید بپرسم که افق 20 ساله سینمای ایران کجاست چه جوابی دارید؟ افق 10ساله؟ 5ساله؟ 2ساله؟ هیچ جوابی وجود ندارد، سینمای ما از تولیدات تا بین الملل، از سیاستگذاری تا انتصاباتش جشنواره زده ورویداد زده است، تا وقتی برنامه کلان راهبردی بلند مدت نباشد و نظامات صنعتی سازی به سینما حاکم نشود وضع همین است.

جوادی هر مسئولیتی را امانتی در دست دیگری خواند و گفت ان الله یامروا ان تعدوا الامانات الی اهلها، مدیریت دوی امدادی است ما از کسی تحویل گرفته ایم و به کسی تحویل میدهیم و خوشحال امروز این مسئولیت را به برادر خوبم با آقای زن العابدین که شخصیتی سلیم و کارآمد دارند می سپارم، او افزود: مطمئن هستیم دوران جدید فارابی دوران راهبردی‌تر و پر دستاوردتری خواهد بود.

او در پایان سخنان خود با تقدیر و تشکر از همکارانش در بنیاد سینمایی فارابی گفت آقای احمدیان، آقای فریدزاده، آقای حقیقی و سجادی همه معاونان و کارمندان فارابی غریبانه و مظلوم این 22 ماه دفاع مقدس سینمایی ایران را جانانه ایستادند، از اهالی رسانه و منتقدان تشکر می کنم، او تاکید کرد: هیچ اتفاقی در سینما رقم نمی‌خورد مگر با اتکا به همین اهالی سینما. از مدیران سازمان سینمایی و موسسات تابعه و از همه اهالی سینما که در این مسیر بنده را کمک و یاری کردند و در پایان از آقای خزاعی بزرگوار و وزیر محترم ارشاد سپاسگزارم، امیدوارم فارابی به عنوان یک نهاد ملی، غیر دولتی و مستقل تحت فشارهای سهم خواهان و وِیژه خواران، فشارهای بیرونی و … از مسیر اصلی خود در خدمت به نظام دور نشود. 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها